• Iam

V å r d n a d s f r å g a??

Denise87 skrev 2013-01-30 18:09:03 följande:
    Jag läste allt, och jag bara undrar vad som får dig att tycka att mamman och inte pappan vet barnets bästa ? vill du att jag ger dig lite feedback på allt du skriver eller vad är problemet?
     På mammans tid är det mammans beslut som gäller. 
    På pappans tid är det pappans beslut som gäller.
    Det finns inget vettigt i att överrida ett beslut mamman tagit, på hennes tid.. Och helt sonika hämta barnet..
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:12:34 följande:

Så du vet alltså säkert att ts, barnets pappa, har tagit beslutet att hämta barnet för att han tycker han vet bättre än mamman? Det kan inte tänkas vara så att han anser, med all rätt, att han som vårdnadshavare, ska ha barnet hos sig under tiden som den andre vårdnadshavaren ligger inlagd på sjukhus och alltå inte kan ta hand om barnet?!
    Mammas tid - mammas beslut som gäller
    Pappas tid - pappas beslut som gäller. 

Jag vet lika mycket som du vet...
    Och din åsikt är inte mer rätt än min, det är bara det att för DIG är det mer rätt.. För mig är det det inte.  
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 18:16:40 följande:
    Jag har separerat med mitt barns far och även om vi ofta inte delar samma åsikt så sätter vi barnet främst och tar sådana beslut tillsammans.
    Det innebär att man får vika sig ibland.
    Hade han lämnat bort barnet i en vecka utan att informera mig hade jag gått i taket jag anser det vara mycket värre.

Och återigen så kan du inte jämföra situationer. NI har ett fungerande samarbete, det har uppenbarligen inte TS och hans ex. 

Men, jag ställer samma fråga igen. För jag vet inte vilken gång.

När mina bonusars mamma lämnar barnen hos mormor så anser du alltså att min sambo ska åka och hämta dom?

Jag kan då informera dig om att OM det går till vårdnadstvist så ser det inte bra ut att en förälder gör så.
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 18:34:20 följande:
    Om hon lämnar barnen för o åka in akut o stannar i sjukhuset är det lämpligast att han har koll på hur barnen tar de om han bryr sej om barnen.

Jahaa... Och detta baserar du på??? 

Vad som är lämpligast är helt beroende av situation och yttre omständigheter... Förstår man inte det blir det aldrig speciellt bra.  
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 18:36:04 följande:
    Lagen ger honom rätten att göra så.

Du kan tycka vad du vill om de... du kan tycka barnet ska va med mormor lr ha rosa kläder men mormor är ingen stand in vårdnadshavare vid sjukdom då mamman inte kan se barnets vårdandsbehov.
    I en vårdnadstvist skulle detta tilltag ligga honom i fatet. 
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 18:40:49 följande:
    Vårdnaden.

Och i det här fallet var de rätt o göra så. Fattar man inte de blir de aldrig bra men han lyssna på socialen o då blev det bra.
    Då får vi enas om att inte enas. 
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 18:41:57 följande:
    Nix pix. I en vårdnadstvist skulle de ligga morsan i fatet o inte ha informera ts om att hon inte är i stånd o sköta vårdnaden.
    Då har du uppenbarligen rådfrågat helt andra advokater i vårdandstvist än vad min sambo gjort. 
    Och med tanke på att dina advokater har helt annan uppfattning än dom vi pratat med så är det uppenbarligen inte så svart eller vitt som du vill få det till.

Enligt vår advokat så är det upp till mamman att ta beslut på hennes tid och upp till pappan att ta beslut på hans tid. Man har inga som helst skyldigheter att informera om sina beslut så länge besluten inte går över umgängestider, då ska det finnas konsensus. Om man överrider ett beslut som är taget av förälder på dennes tid kan detta ligga en i fatet vid en eventuell vårdnadstvist.  
  • Iam
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:42:50 följande:
    då kommer man kräva papper för att se att socialen har ansettt detta.

ord kommer han ingen vart med.

soc har alla sina uttalanden på papper om det ska betyda något.

Soc ska även vara införstådda i hela situationen innan dom råder någon förälder att ta beslut liknande detta. 
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 18:53:38 följande:
    Okej.
    Som du vill menar du väl?

Okej. Har nångång mamman blivit så sjuk o åkt in akut o inte kunnat vårda barnen många dagar? Lr är det annat scenario du beskriver?

Inte i denna så nix pix.
    Du har alltså inte pratat med en advokat kring dessa frågor? 
    För då hade du inte fortsatt med ditt Nix pix.

• Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:09:02 följande:
    Men det su skriver förutsätter att man har ett skrivet umgängesschema så att det finns något att bryta emot.

Har man det gör man bäst i att följa det så långt det går men det hade i alla fall legat mamman i fatet att inte informera, sedan att han hämtade barnet är inte det bästa han kunde göra om man ska se det ur en vårdnadstvistsituation men han hade uppenbarligen skäl nog och laglig rätt. troligtvis finns inget avtal skrivet så då har han inte brutit mot något heller och om det nu finns ett avtal m så än muntligt så kan man utan problem hävda att det inte gäller om mamman inte ens an ta hand om barnet.
    Man behöver inte ha ett skrivet avtal. 
    Det kan vara muntligt avtal. 
    Det kan tom räknas som avtal om man under längre tid haft en och samma upplägg. Vad ordet heter inom juridiken kommer jag inte på nu, men någon annan kanske kan hjälpa mig där.

Mamman har tagit beslutet att mormor ska ta hand om barnet fram tills det att pappans umgängestid börjar, och då är det inte upp till pappan att häva detta beslut.

• Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:10:49 följande:
    Jag undra vad du ville då du hänvisa till den....

Japp.
    De gör jag.

Om han är sjuk gör vårdnaden de.

Du framstår tyvärr inte som speciellt kunnig i ämnet. Så vi får väl hoppas att föräldrar i sådana här situationer, som själva inte har koll på läget, inte lyssnar på dig.. Det kan kosta dom vårdnaden. 
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:14:11 följande:
    Det har jag aldrig sagt, jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Men för att svara på din fråga ja jag har rätt att bedöma att det pappan gör är olämpligt för barnet oavsett när OM det skulle vara det, och det är inte bara min rättighet utan mitt ansvar som förälder. 

Det är så roligt med folk som svänger sig med ord och termer så att dem själva inte ens vet vad dem skrivit. 
    Så... om du och jag har barn tillsammans.. och jag anser att ditt beslut att ge barnet kött är olämpligt så är det min fulla rätt att neka dig att ge barnet kött?? För vi har gemensam vårdnad...?? 

Du inser väl ändå att dina argument inte är hållbara..

Du har ingen rätt att veta var ditt barn är eller vem som har hand om det när du är separerad och barnet är hos sin pappa. Man kan tycka att det är det bästa upplägget men det är ingen rättighet.
    När du är separerad är den enda rättigheten du har att antingen lita på att den andra föräldern sköter sitt föräldraskap på bästa sätt, eller anmäla den andra föräldern till soc.  
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:18:21 följande:
    Din åsikt ger jag inte kattskit för, jag kan o vet.

Vi får hoppas dom inte lyssnar på dom felaktigheter några skriver om för tvister förloras.
    Och jag ger inte kattskit för din. 

Vem har rätt och vem har fel?
    Du anser att du har rätt, jag anser att du har fel..
    Du anser att jag har fel, jag anser att jag har rätt...

• Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:18:18 följande:
    Nej men han har således inte brutit mot något avtal som hon kan hänvisa till, hon däremot har påvisat en stark ovilja att samarbeta genom att inte informera pappan om att hon inte är i stånd att vårda barnet och någon annan gör det i hennes ställe. 
    Det betyder inte alls att hon inte kan samarbeta. 
    Den slutsatsen kan inte dras av det som står i tråden. Det är enbart dina lösryckta tyckanden som säger det.

Man har som sagt ingen plikt att informera den andra föräldern om vad som händer på ens egen umgängestid.  
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:19:03 följande:
    Somliga kommer aldrig o förstå.Flört
    Så sant så. 
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:21:16 följande:
    Men läs vad som står istället, jag har rätt att bedömma det men inte att neka föräldern att göra så.

läs läs 
    Men så bra.. 
    Då kan TS bedömma att han borde ha sitt barn, men kan inte neka mamman att ta beslutet att mormor ska ha barnet på hennes tid.
    Då är vi ju överens.  
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 19:22:28 följande:

Fast nu tycker jag det handlar om en rätt speciell situation, d v s mamman har hamnat akut på sjukhus och kan inte ta hand om barnet. Det du beskriver är ju situationer där ingen, som jag förstår, är förhindrade att ta hand om barnet på det sättet. Och jag kan lova dig, att om en mamma skrev här och var urförbannad på sitt ex för att han lämnat barnet till sin mamma, d v s barnets farmor, så hade hon fått hur många som helst här på sin sida.
    Det är väl inte mer rätt för att en mamma tar sig rättigheter på pappans tid...
    Det är väldigt enkelt

Mammans tid - mammans beslut
    Pappans tid - pappans beslut.

Om någon har problem med den andres beslut måste man göra en anmälan på soc som sen startar en utredning. Det funkar inte att göra som TS gör, ringa soc och säga nu vill jag hämta mitt barn, stöttar ni mig? För en professionell socarbetare skulle inte råda TS att hämta barnet under dom formerna.  
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:23:04 följande:
    Tjoho..med dej o Iam som advokat?!Tomte
    Jag är inte advokat och har aldrig utgett mig för att vara det. 

Och din attityd säger mig att det nog inte ligger så mycket mer bakom dina ord än, för att använda mig av din egen vokabulär, kattskit.  
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??