• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Men man informerar den andre vårdnadshavaren om läget och låter denne avgöra vart barnet ska bo

Anonym (mm) skrev 2013-01-25 11:11:53 följande:
    Jag tänker att kanske mormor träffar barnet väldigt ofta (varje dag?) och att mormor var närmast till hands då mamman insjuknade.

• Anonym

Nä hon ligger inte i koma, men om inte mamman kan ta hand om barnet så är det jag som den andra föräldern och vårdnadshavaren som ska ha hand om barnet. Och jag accepterar inte att barnet bor hos mormor i stället för hos mig.

Hämtade barnet på dagis igår och mamman får inte tillbaka förrän hon är utskriven och i stånd att själv hämta. Har även pratat med socialjouren och mormor har ingen laglig rätt till mitt barn i nuläget.

• Anonym

Tycker du har gjort rätt och hämtat barnet. Banr ska va med sina föräldrar så mycket dom det går.

• Anonym
    hellokill3r skrev 2013-01-30 13:35:34 följande:

Om den andre vårdnadshavaren inte träffat sitt barn på tex flera år så kan det verkligen vara så
    Var skriver han att han inte träffat barnet på flera år?
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 13:55:08 följande:
    Håller med. 

På vilket sätt gynnar detta beteende något annat än ditt ego?
    Barnet hade det garanterat bra hos mormor, och mormor tog säkert med barnet för att hälsa på mamma.. 
    Är det något du tänker göra? Ta med barnet på dagliga besök hos mamman, eller i alla fall varannan dag?
    Eller tänker du bara hävda din egoistiska rätt att du minsann ska ha DITT barn boende hos dig, oavsett om det är den bästa lösningen?

Tänk dig in omvänt.. Du blir sjuk och ber farmor ta hand om ditt barn på din vecka... mamman blir rabiat och åker helt sonika och hämtar barnet hos farmor utan att bry sig det minsta om dig och det beslut du tagit..
    Hade det varit ok?

Jag tror att barn blir oroliga när en förälder blir akut och allvarligt sjuk. Den dom behöver då är den andra föräldern, oavsett hur bra kontakt dom annars har med mormor eller farmor. Ingen kan ersätta en förälder!
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 14:03:57 följande:
    Då tror vi inte lika. 
    Självklart blir barn oroliga och den oron kan dämpas av att dom får träffa den förälder som är sjuk.
    Det dom behöver när dom är oroliga är stabilitet och trygghet, och vem som kan ge det på bästa sätt varierar från familj till familj. 
    Jag talar ur egenupplevd erfarenhet, gör du?
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 14:50:45 följande:
    Och vad är det för beslut som måste tas just nu menar du? Pappan tog ett beslut att lämna barnet till sin mamma, alltså barnets farmor när han blev sjuk och inte kunde själv, det är han i sin fulla rätt att göra. När det är mammans tur att ha umgänge får barnet helt enkelt bli lämnat av farmor till mamma.

Vad är det för beslut som måste tas som inte kan skjutas upp?? Jag vill gärna ha en förklaring då jag faktiskt inte förstår.

Vem barnet ska vara med när mamman är sjuk.

Omfattande beslut som som ingriper barnets framtid får man inte göra när den andra är förhindrad (av sjukdom eller frånvaro) att besluta om saker.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:09:44 följande:
    Detta är ingen VÅRDNADSFRÅGA

står tydligt i lagen att det ska röra en vårdnadsfråga.

Ja o i kapitel 6 står att läsa: Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

I rest my case...Flört

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:11:45 följande:
    Vårdnadsfrågar är då båda vårdnashavarna måst vara överens vid tex pass, skolval, medgivande till BUP, folkbokföringsadress.

Nix pix. "11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. " De är föräldrabalken de...
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:38:51 följande:
    Och att barnet är hos farmor rör barnets personliga angelägenheter hur??
    Ja.
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:36:14 följande:

tvärom, den som föjer överenskommelsen om vem som ska ha barnet samarbetar bäst.
    om mamman hade ringt och frågat pappan hade det varit ok om hanhade sagt ja att hämta.

Men nu gör han fel fetersom han bryter mot allt och skapar oro för barnet.

Fel.

Ts gör rätt.

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??