vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:20:44 följande:
Du har helt rätt i en sak.. ditt ansvar.. men på DIN TID!
DU har ingen rätt att kräva den infon på den andras tid.
Du har ingen rätt att bedömma detta... fast om det finns en uppebar risk att barnet ska fara ille, tex att mormor är i stånd att mörda barnet eller i stund stånd att slå barnet så måste du skydda barnet.
Men då pratar vi något helt annat än om en mormor som tar hand om ett barn medans mamma är på sjukhus.
Så om mamman har dagis och du inte litar på dem.. hämtar du då också.. eller om mamman har nattis och du anser barnet ska sova hemma.. hämtar du då också?
Eller om barnet ska vara med sin mormor några dagar och mamman tex ska jobba eller medverka på tex möten eller annat.. hämtar du då också?
Jag tror inte du förstår innebörden av tingsrättens mening då man delar upp tiden... eller om man ahr ett muntigt avtal om vem som har vilken tid.
I så fall kan man skippa avtal och domslut..för om en förälder anser att den andra gör fel så hämtar man barnet .. (vilket man inte bör göra på den andras tid)
Men du vet ju inte vad du pratar om, jag är ansvarig för mitt barns välbefinnande alltid oavsett vems umgängestid det är.
Jag har rätt att bedöma vad fan jag vill ingen kan ta den rätten ifrån mig vad jag sedan gör efter att jag bedömt vad det nu är och vad jag då har rätt att göra är en helt annan sak.
Hur ska man ens kunna tänka sig en uppenbar risk om man inte har någon som helst rätt att göra en bedömning ??
Jag har inte ens snackat om innebörden av tingsrättens mening det hör ju inte hemma i denna tråd då ts troligtvis inte har något fastställt umgänge och troligtvis kommer inte det här att leda till en tvist heller utan på sin höjd till samarbetssamtal hos familjerätten.
Det är ju du som har RIKTIGA problem och behöver " en av sveriges mest framträdande " advokater ror jag det stod.
Jag förstår inte varför du svarar i tråden, du vill ju knappast komma med råd till ts och du kan ju ingenting heller, hänviar till paragrafer som säger INGENTING om ts situation tex.
Han har hämtat sitt barn, det hade han laglig rätt att göra och förhoppningsvis vad det det bästa för barnet.
Har de ett munligt avtal gällande boende kanske de även har ett muntligt avtal som lyder om någon är sjuk så ska barnet vara med den friska föräldern- det vet inte vi.