• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:30:16 följande:
    Men här är paragrafen då en vårdnadshavare är sjuk...
    för om du hänvisar till §11 så är altlså mamman frisk och kan bestämma själ voch ts har gjort grovt övertramp.

Föräldrabalken  6 kap  1§13

13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.    Är en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.   
    I 8 a § finns bestämmelser om ändring i vårdnaden när den ena föräldern är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden. Lag (2005:430).

OBSERVERA ATT VI PRTAR OM VÅRDNADEN OM BARNET,  ALLTSÅ INTE OM VÅRD AV BARNET.

Man kan vara vårdnadshavare utan att vårda barnet.

Lagen tar bara upp den JURIDISKA VÅRDNADEN.

VART BARNET VISTAS BESTÄMS I AVTAL, DOMSLUT ELLER ÖVERENSKOMMELSERO CH HAR INTE MED VÅRDNADEN ATT GÖRA!!!

Var barnet ska va när mamman är sjuk är en akut fråga.

VARFÖR SKRIKER DU SÅ MYCKET? ÄR DET DEN SOM SKRIKER HÖGST SOM VINNER LR VAD ÄR DET FÖR POÄNG ATT SKRIVA STORT NÄR DU SKRIVER OCH VARFÖR MÅNGA UTROPSTECKEN???
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:36:14 följande:

tvärom, den som föjer överenskommelsen om vem som ska ha barnet samarbetar bäst.
    om mamman hade ringt och frågat pappan hade det varit ok om hanhade sagt ja att hämta.

Men nu gör han fel fetersom han bryter mot allt och skapar oro för barnet.

Bryter mot vad?Drömmer
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:47:25 följande:
    Var barnet ska vara när ena föräldern är inte en akut fråga eftersom barnet är omhändertaget av en farförälder. Om inte den möjligheten funnits är det en akut fråga. Fö fick jag inte svar på min fråga, anonym svarade bara ja.
    Det behöver inte vara akuta frågor det räcker med att det rör barnet som var barnet ska vara till mamma är frisk.... Vem barnet ska va hos har ts rätt att bestämma. Farföräldrar har inga medel o bestämma att barnet ska stanna. Även socialen avser att  barnet ska vara med ts.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:44:35 följande:

Nej jag skriker inte.. jag betonar det som man verkar missa här.. nämligen skilllnaden mellan vårdnad och vård.

Det är ingen akut fråga vart barnet ska vara.. barnet var hos sin mormor och hade det bra.
    Du verkar tro du kan lagen och socialen håller inte med dej och det behöver inte handla om akuta frågor utan det är nåt du bara själv skriver.

Hur vet du att barnet hade de bra? Var du med? Varför inbillar du dej att det måste va akuta frågor när det inte står så i lagen och inte socialen anser det? Personliga angelägenheter är vad det handlar om o var barnet ska va till mamma är frisk är en sån sak.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:52:39 följande:
    För de kan inte skilja på den juridiska vårdnaden och den faktiska omvårdnad om barn.

Då är det svårt att förstå  att de menar barnets personliga angelägenheter juridiskt sett..  för det är det enda man kan skriva lag om.. man kan inte skriva lag om hur man ska göra när någon  är sjuk.. då handlar det om den faktiska vårdnaden och den får varoch en lösa själva om de nu kontaktar varanda eller låta mormor farmor vara barnvakt.

Vi kan men du verkar inte kunna skilja på personliga angelägenheter och akuta frågor.

Du kan kontakta advokat o få veta att du har fel o du griper efter halmstrån när du försöker förklara nåt som inte finns. Personlig angelägenhet är ex var barnet ska va.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:56:04 följande:

har du läst FB 6 kap § 15-15c ?
    Vad har  de med tråden att göra? Drömmer

"15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740)."
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:56:34 följande:
    Det var inte jag som började tala om akuta frågor, det var någon jag svarade. Jag menar inte att TS inte har rätt att hämta sitt barn. Men den andra föräldern har rätt att bestämma att hans/hennes förälder tar hand om barnet när han/hon blir sjuk och måste inte alls fråga den andra föräldern först.
    Inte när hon är så sjuk att hon inte kan ta fysiskt hand om barnet för hon är på lassa har hon rätten att bestämma.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 17:06:53 följande:
    Hur vet du att soc håller med? Hur vet du att barnet inte hade det bra? Soc ör ganska godtyckliga i sina bedömningar ibland faktiskt. Men återigen, jag säger inte att att TS inte ska/får hämta sitt barn, men den sjuka föräldern har ingen skyldighet att vända sig till den andra föräldern först.

Han skrev de men du kan tro annat om du vill...
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 18:20:30 följande:
    Och återigen så kan du inte jämföra situationer. NI har ett fungerande samarbete, det har uppenbarligen inte TS och hans ex. 

Men, jag ställer samma fråga igen. För jag vet inte vilken gång.

När mina bonusars mamma lämnar barnen hos mormor så anser du alltså att min sambo ska åka och hämta dom?

Jag kan då informera dig om att OM det går till vårdnadstvist så ser det inte bra ut att en förälder gör så.
    Om hon lämnar barnen för o åka in akut o stannar i sjukhuset är det lämpligast att han har koll på hur barnen tar de om han bryr sej om barnen.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:18:30 följande:

Du har helt rätt i att HAN ANSER att det ska vara så... 

Men han har ingen rätt att göra så oavsett vad han anser om detta.

han kan tycka vad han vill om det..   han kan tycka att barnet ska ha bättre mat ellre gula kläder också på mammans tid.. men det spelar ingen roll för det är inte  hans tid.

Lagen ger honom rätten att göra så.

Du kan tycka vad du vill om de... du kan tycka barnet ska va med mormor lr ha rosa kläder men mormor är ingen stand in vårdnadshavare vid sjukdom då mamman inte kan se barnets vårdandsbehov.
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??