• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:37:17 följande:

det spelar ingen roll.

Mamman har bestämt att mormor ska ha barnen på hennes tid, om det är olämpligt får ha göra en socanmälan och låta em utreda detta.

han har inte mandat att bedömma situatione att han gör  lämpligare/bättre/ mer rätt beslut än henne.

Han har hämtat barnet o i beslut att göra så har han socialen i ryggen.

Det har han när hon är för sjuk.
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 18:36:02 följande:
    Jahaa... Och detta baserar du på??? 

Vad som är lämpligast är helt beroende av situation och yttre omständigheter... Förstår man inte det blir det aldrig speciellt bra.  
    Vårdnaden.

Och i det här fallet var de rätt o göra så. Fattar man inte de blir de aldrig bra men han lyssna på socialen o då blev det bra.
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 18:37:39 följande:
    I en vårdnadstvist skulle detta tilltag ligga honom i fatet. 
    Nix pix. I en vårdnadstvist skulle de ligga morsan i fatet o inte ha informera ts om att hon inte är i stånd o sköta vårdnaden.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:41:22 följande:

sjukdom eller arbete spelar ingen roll faktiskt.

man kan TYCKA att barnt borde vara med honom, men han bör inte hämta barnet  eftersom det inte är hans tid.

När de har valt att separera så har de samtidigt valt at finna sig i att på den andras tid kan de inte påverka om man har barnvakt eller inte.

jag har inte sagt att det är bäst barnet är med mormor eller att han är dålig.
    Men mamman bestämde så och han får inte köra över hennes beslut för det har han inte rätt till. 

Om han nu känner sig åtsidosatt, kränkt eller som en dålig förläder pga detta så får han ta itu med det problemet.

Det är hans problem och enbart hans problem.
    Hans känslor ger inte honom rätt att hämta barnet när mamman har bestämt att mormor ska vara barnvakt.
    De är skillnad.

15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740).

Han har rätt o har gjort rätt o du får tycka de är fel.
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 18:45:04 följande:
    Då har du uppenbarligen rådfrågat helt andra advokater i vårdandstvist än vad min sambo gjort. 
    Och med tanke på att dina advokater har helt annan uppfattning än dom vi pratat med så är det uppenbarligen inte så svart eller vitt som du vill få det till.

Enligt vår advokat så är det upp till mamman att ta beslut på hennes tid och upp till pappan att ta beslut på hans tid. Man har inga som helst skyldigheter att informera om sina beslut så länge besluten inte går över umgängestider, då ska det finnas konsensus. Om man överrider ett beslut som är taget av förälder på dennes tid kan detta ligga en i fatet vid en eventuell vårdnadstvist.  
    Okej.
    Som du vill menar du väl?

Okej. Har nångång mamman blivit så sjuk o åkt in akut o inte kunnat vårda barnen många dagar? Lr är det annat scenario du beskriver?

Inte i denna så nix pix.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:42:50 följande:
    då kommer man kräva papper för att se att socialen har ansettt detta.

ord kommer han ingen vart med.

soc har alla sina uttalanden på papper om det ska betyda något.

Vem kommer o kräva de?Drömmer

Japp.

.....

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:05:32 följande:

vad ville du få fram om lagparagrafen om rätt till umgängesstöd?
    Jag undra vad du ville då du hänvisa till den....
    Iam skrev 2013-01-30 19:08:02 följande:
    Du har alltså inte pratat med en advokat kring dessa frågor? 
    För då hade du inte fortsatt med ditt Nix pix.

Japp.
    De gör jag.
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:08:03 följande:

SÅ du anser att du har mandat att bedömma att det pappan gör är olämpigt för barnet på hans tid?

vem har gett dig det mandatet?

Om han är sjuk gör vårdnaden de.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:05:32 följande:

vad ville du få fram om lagparagrafen om rätt till umgängesstöd?
    Den blev felciterad från ditt inlägg som du la in om den här:
    Idag 16:56
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:49:50 följande:
    Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk? 

Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej.
    Du skrev:
    har du läst FB 6 kap § 15-15c ?

Varför undra du de? Varför hänvisa du till den paragrafen?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:06:44 följande:

i en tvist kan man ifrågasätta hans beteende då räcker det inte att säga.. socialen sa så.. man behöver visa papper på det  och Ja om hans ord ska väga tyngt så krävs det papper på det.
    Har dom tvist? Woho!!! Larma ts om de för han vet inte!!!Flört

• Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 19:13:54 följande:
    Du framstår tyvärr inte som speciellt kunnig i ämnet. Så vi får väl hoppas att föräldrar i sådana här situationer, som själva inte har koll på läget, inte lyssnar på dig.. Det kan kosta dom vårdnaden. 
    Din åsikt ger jag inte kattskit för, jag kan o vet.

Vi får hoppas dom inte lyssnar på dom felaktigheter några skriver om för tvister förloras.
  • Anonym
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:18:18 följande:
    Nej men han har således inte brutit mot något avtal som hon kan hänvisa till, hon däremot har påvisat en stark ovilja att samarbeta genom att inte informera pappan om att hon inte är i stånd att vårda barnet och någon annan gör det i hennes ställe. 
    Somliga kommer aldrig o förstå.Flört
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:21:20 följande:
    mamman kan starta en tvist
    Tjoho..med dej o Iam som advokat?!Tomte
  • Anonym
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:58:57 följande:
    Haha nej jag är inte utbildad advokat och advokat är ingenting man utbildar sig till heller utan man pluggar till jurist sedan kan man ansöka om att få bli upptagen i advokatsamfundet efter en viss tid om man nu vill det.
    Bara så att du vet.

Nej jag svarar inte moraliskt utan jag har läst HELA föräldrabalken. Vad man får och inte får göra rent rättsligt har ja full koll på. 
    Brilljant! Solig
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 21:46:39 följande:

ingen källa = ingen trovärdighet
    hade du kunnat detta så bra som du vill påstå  så hade det tagit dig nån sekund att leta fram källa, länk, vägledande avgörande, JOutttalande etc.. vad som helt.. men du väljer att avstå för du "har inte tid", efter allt tid du suttit här och försöktsäga att du vet bättre än mig, då verkar det ganska konstigt tycker jag.

tack  {#emotions_dlg.flower} 
    och din källa är....?Drömmer vad skrev du om trovärdighet?

nattiSkål
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??