• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:01:44 följande:

Det stödjer inte det du säger att ts får hämta barnet på den andras tid.
    En vårdnadshavare får hämta sitt barn på vilken tid som helst om det inte finns domstolsbeslut som säger något annat. 

Menar du att det är fel nu också eller ? 
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:08:16 följande:
    Vi vet inte vad som har hänt mamman, barnet kan vara i chock eller i kris och pappan kan då bedöma frågan vem som ska hantera barnet och dess känslor akut.

mamman hade anförtrott mormor att ta hand om barnet.
    Ts hade inte med mammans tid att göra.

Och ts behöver inte ens informera pappan om detta om det inte påverkar hans tid med barnet. 

Det fanns inget akut i situationen.. barnet var hos en som mamman hade anförtrott barnet ochbarnet blev omhändertaget.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:11:24 följande:
    En vårdnadshavare får hämta sitt barn på vilken tid som helst om det inte finns domstolsbeslut som säger något annat. 

deras överenskommelse gäller ändå.. hamnar de i tvist så ser de att han kan ta sig rätten att göra detta, trots avtal för han har gjort så förut. 

har man separerat så har man och då bör man inte hämta på den andras tid även om man får.

• Iam

Men vänta nu... bara för att man FÅR betyder inte att man bör eller ska. 

Men, för din argumentations skull.

Denna veckan är mina bonusars mammavecka.
    Men.. om min sambo imorgon känner att: "Nej, nu vill jag allt träffa mina barn", då ska han enligt dig helt sonika bara hämta sina barn för det har han rätt till? Oavsett vad mamman eller barnen säger om saken? 

Det är ju ett helt förkastligt synsätt på barn och deras välbefinnande.

TS gjorde ett rejält övertramp när han åkte till barnets mormor och hämtade sitt barn.

Och jag citerar mig själv, och detta är skrivet till TS. 

"På vilket sätt gynnar detta beteende något annat än ditt ego?
    Barnet hade det garanterat bra hos mormor, och mormor tog säkert med barnet för att hälsa på mamma.. 
    Är det något du tänker göra? Ta med barnet på dagliga besök hos mamman, eller i alla fall varannan dag?
    Eller tänker du bara hävda din egoistiska rätt att du minsann ska ha DITT barn boende hos dig, oavsett om det är den bästa lösningen?

Tänk dig in omvänt.. Du blir sjuk och ber farmor ta hand om ditt barn på din vecka... mamman blir rabiat och åker helt sonika och hämtar barnet hos farmor utan att bry sig det minsta om dig och det beslut du tagit.. 
    Hade det varit ok?"
  • vetvadjagvill

och iblnad dömer domstolen till gv och vv boende det innebär också att man FÅR hämta barnet när man vill.. men det är lika dåligt det att man inte BÖR hämta barnt på den andras tid.

Hur man sköter en överenskommelse säger lite om hur man kommer sköta ett domslut.

För de kan lika gärna ha domslut på detta.. och ts agerar i alla fall med det stöd han tycker finns i lagen som inte stödjer detta alls för det har inte med vårdnadshfrågan att göra utan vem  som faktiskt så våra barnet - vem som ska ha barnet när.

Menar du att ett domslut föraktar ts agerande, men en överenskommelse dem emellan rättfärdigar hans agerande?       
  • mirre67

Hade verkligen varit intressant att se hur svaren blivit om ts varit en mamma/kvinna som var urförbannad på sitt ex för att han lämnat det gemensamma barnet till dess farmor, d v s till sin mamma, när han själv låg inlagd på sjukhus, och inte till henne.

• Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 17:35:18 följande:
    Hade verkligen varit intressant att se hur svaren blivit om ts varit en mamma/kvinna som var urförbannad på sitt ex för att han lämnat det gemensamma barnet till dess farmor, d v s till sin mamma, när han själv låg inlagd på sjukhus, och inte till henne.
    Jag hade svarat exakt likadant. 

Man kan inte bara stövla in och göra som man själv tycker på den andra förälderns vecka.  
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:10:28 följande:
    det finns inget som stödjer att ts får hämta barnet på den andras tid...
    Men herregud är du på riktigt?

Nej men det finns inget som stödjer det du påstår i den texten, har jag lämnat denna text som källa? Nej det va du som tog upp denna text.  Tror du att du plocka ut några stycken och dra en slutsats i en fråga som inte ens tas upp i den texten.

INGEN har rätt att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn oavsett vilkens vecka det är detta är ett stort problem för vissa föräldrar då dagispersonal inte ens får neka en ickeboendeförälder att hämta barnet om föräldern så är full och drogpåverkad. Dem får snällt lämna ut barnet och ringa polisen för att dem har aldrig rätt att neka en vårdnadshavare såvida det inte finns domstolsbeslut på det.

Läs hela föräldrabalken vet jag.

att du har kontakt med en advokat som säger hur du ska uppföra dig för att inte ligga illa till i en tvist säger ju bara att du vet vad din advokat tycker att du ska göra, ingenting om dina juridiska kunskaper vilka verkar vara noll. Ring upp din advokat och fråga om det finns något lagligt stöd i att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn!

I princip allt du insinuerar förutsätter att det finns ett domstolsbeslut dvs att det finns något att bryta mot och det verkar det inte finnas då hade ts antagligen haft andra att kontakta än socialjouren tex advokat, familjerätten. 
  • vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 17:35:18 följande:

Jag hade haft exakt samma åsikt.
    Det har inte med om man är man /kvinna utan vad man inte bör göra under den andras tid.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 17:06:53 följande:
    Hur vet du att soc håller med? Hur vet du att barnet inte hade det bra? Soc ör ganska godtyckliga i sina bedömningar ibland faktiskt. Men återigen, jag säger inte att att TS inte ska/får hämta sitt barn, men den sjuka föräldern har ingen skyldighet att vända sig till den andra föräldern först.

Han skrev de men du kan tro annat om du vill...
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??