• Pluttesnuttan

Bytte till Applaws torrfoder i går, Nu blod i avföringen och diarré!

Vad är fel? Måste det bero på fodret? Min andra katt har inte reagerat alls. Katten som blev dålig bajsat löst, inte vatten men väldigt löst och avföringen är blodblandad. han brukar inte vara känslig för byte av kattmat.

• Svar på tråden Bytte till Applaws torrfoder i går, Nu blod i avföringen och diarré!
  • Pluttesnuttan

Kan tilllägga att sist hade vi Purina ONE. Men vi brukar byta ganska ofta. Men tänkte att jag skulle börja ge dem applaws istället eftersom jag hade hört mkt bra om dem, så blev det såhär =/

• nemo1

Du måste fasa in fodret väldigt långsamt som jag skrev. Några få kulor i det gamla fodret för att långsamt öka på. Det är inte bra för katters magar att hålla på och byta stup i ett, katter har väldigt känsliga magar. Återgå till det gamla under några veckor och börja sedan om.

• ex ungue leonem

Varför byter du foder så ofta? Katten hinner ju inte vänja si..klart den blir dålig

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • IceJossan

Applaws har mycket högre proteinhalt än t.ex. Purinas sorter. Det är alltså starkare för magen på nåt vänster. Vissa katter klarar att byta foder rakt av. Vissa klarar det mellan vissa sorter. Vissa har jättesvårt med foderbyte även om överfasningen tar flera veckor. Alla är olika. Byt genast tillbaka till det förra fodret och låt dem äta det tills magarna är bra igen. Sen börjar du blanda i några få bitar Applaws första dagen, och sen fler och fler under 1-2 veckors tid tills det enbart är Applaws i skålen.

Svar på tråden Bytte till Applaws torrfoder i går, Nu blod i avföringen och diarré!