• Alby

Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.

Hej!
    Jag har skickat samma fråga till bvc-experten här, men det tar nog nån vecka tills dem svarar, så jag tänkte fråga här också.
    Min flicka är tre månader, och hon har ingen röd tråd med vilka tider hon äter,
    ibland varannan timme ibland va fjärde och ingen dag är sig en annan lik.
    Men det stora problemet tycker jag är sömnen, hon brukar somna vid midnatt och under natten väcker jag henne ca va 3e timme så att hon får äta. (hon får bara ersättning) och sen brukar hon vakna vid kl 10 jättepigg och glad.
    Under dagen stimulerar jag och myser med henne, och försöker få henne att ta små tupplurer men det vill hon inte. Hon kan somna till i max 10 minuter kanske tre ggr per dag.

Så sammanlagt sover hon kanske 9 timmar per dygn, det tar ju ett tag och mata henne på natten. Men under dagarna är hon alltid  pigg och vissa dagar kan hon va lite gnällig på kvällarna, kanske för att hon är övertrött.
    Är detta farligt? Ska jag försöka ännu mer att försöka få henne ta en tupplur på dagarna? Vilket jag försöker men det känns lite hopplöst när hon är klarvaken.

Och sen hade jag en liten fråga till, min flicka har torsk i munnen och har sedan en vecka tillbaks gett henne vichy-vatten, på tops, papper och eftersom hon hade längre bak i tungan så har hon också tagit klunkar. Men hon är förkyld så jag tror att det kanske är därför som det inte har försvunnit.
    Jag låter henne inte dricka vichyn längre eftersom jag kom på att det är salt i det, kan det ha varit farligt för hennes njurar att dricka det? Hon kanske har druckit ca 2 dl sammanlagt, hon tyckte ju det va gott.

Tack i förhand! 

• Svar på tråden Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.
  • Alby
    Mamma till W skrev 2013-01-25 11:40:09 följande:
    Varför väcker du henne på natten? Är hon underviktig?
    Hon ligger strax under normalkurvan, så lite.
    Men sen äter hon lite dåligt, enligt bvc ska hon äta ca 705 ml per dag, och
    vissa dagar äter hon bara ca 600 och vissa dagar mer än 700ml. Om jag inte väcker henne på natten så
    skulle hon nog ligga under 600 ml. Men jag har också funderat på om det är onödigt att väcka henne, men det minskar risken för psd om de inte sover i så långa perioder, så jag är lite kluven. 
  • Alby
    Annsiss skrev 2013-01-25 11:42:00 följande:
    Min dotter sov jättelite första två månaderna sällan mer än 20 min i sträck, sov dock bra i vagnen om den rullades på grusvägen, gick man av vaknade hon direkt. Så de kan vara knepigt, men kolla med BVC om hon verkligen måste väckas nattetid om hon ändå sover. Vet inget om vichy vatten.
    Ja i vagnen brukar hon sova jättebra Glad, men det är över minus 10 här, så vi kan inte gå ut. 
  • Alby

När jag var på 6 veckors kontrollen så sa läkaren att ammande barn har mindre risk att dö i psd  för att de sover kortare stunder, så att man inte ska låta ett barn under 6 månsova mer än 4 timmar på raken.
    Men jag tycker också att det är dumt att väcka henne.

Bvc sa att är det mer än -10 så får man inte gå ut, stämmer inte det?
    Är jättetråkigt att bara sitta inne hela dagarna...

• Alby

Klart jag har overall och åkpåse :) vet inte varför bvc säger så, ingen i mammagruppen är ute och går nu när det är kallt. Vi bor i Småland.
    Ja den där läkaren va konstig på många sätt, men nån natt har jag låtit henne sova i 6 timmar på raken och sen när hon äter så äter hon bara typ 70 ml, och det är ju tok för lite. Hon föddes i v 37 men har ätit upp sig bra, men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig över maten.

• Alby
    Natulcien skrev 2013-01-25 15:03:16 följande:
    Hmm...det låter som om din läkare och BVC-sköterska kör med någon slags skrämselpropaganda!?

Självklart kan man gå ut när det är -10 grader, och ner till -20 åtminstone. Det blir ju inte så kallt i vagnen.

Och klart en bebis kan sova mer än 4 timmar, utan att riskera att dö. Ursäkta, men vilken hemsk läkare som kläcker ur sig nåt sånt!? Vår son sov 12 timmar utan att vakna när han var 3 månader...
    Eller är det så att din bebis har någon sjukdom, är prematur eller liknande?
    Det är väldigt mycket prat om Psd, jag får alltid höra extra mycket eftersom vi samsover, fast hon har en snuggle nest.
    Jag tänkte gå ut nu i helgen, och tipset om att lägga ner en temp i barnvagnen var bra.

Nä hon är inte prematur, fast född i v 37, det räknas ju som en fullgången graviditet. 
  • Alby
    Vinterankan skrev 2013-01-25 12:03:04 följande:
    Min son sov inte mer än så heller och vad jag kommer ihåg så gjorde inte dottern det heller. Så länge humöret är bra så är det ingen fara. Mina barn är väldigt tidiga i allt, började krypa vid 4-5 månader och gå vid 7-8 månader och dottern pratade väldigt tidigt också (sonen är bara 8 månader) jag brukar säga att det är för att de är vakna så mycket att de får ordentlig med tid att träna Dottern har nu vid 4 års ålder äntligen börjat sova mer än 10 timmar per dygn, sonen har börjat sova mer också och sover nog 12 timmar per dygn nu. Framförallt för att han börjat sova mer på dagen.
    Roligt att höra, ja min dotter är också väldigt aktiv, vill bli stimulerad och aktiverad mycket.

Svar på tråden Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.