• Anonym (Hjälp)

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Hej! Jag hoppas det finns någon här inne som är lite "hajj" på det här med umgänge och pengar för detta.!!

Har barnet på heltid och får barnbidraget plus barnunderhåll (får från fk) då mamman inte kan betala.

Nu har mamman börjat få umgänge på 1-2 nätter per vecka (mest 1 natt per vecka)
    det blir alltid på tors-fre eller tors-lör.

Det är så att mamman kräver pengar nu när barnet sover över för hon har dålig ekonomi (jag oxå iofs!)
    Men när hon har henne tors-lör så går ju barnet på förskola 9-16 tors-fre (hon hämtar barnet 13 dock, hennes val)
    sen betalar ju jag för dagiset och kläder och allt.

Ska man börja ge pengar till umgänges föräldern då eller drar man av på underhållet? har försökt läsa mig runt men jag blir bara förvirrad haha.
  • Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!
  • Anonym

Ge henne inga pengar! Har hon taskig ekonomi kan hon söka pengar från soc för umgänge. Hon får inte dra av pengar från underhållet när hon har barnet så lite.

• Anonym

Nej, du ska inte ge henne pengar... Hon har barnet för lite! Om det hade varit aktuellt med mer umgängesföräldern hade hon fått göra avdrag från underhållet men eftersom hon inte betalar något så blir det inget avdrag!

• Anonym (Hjälp)
    Okey! tack för jätte snabba svar!

skönt att veta att hon inte kan kräva någonting..men har gett henne lite pengar ibland ändå den dagen/dagarna hon haft barnet. (för barnets skull) då vet ja att det går till barnet oxå

men hon börjar kräva mer nu -.-
  • Anonym (Hjälp)

Men om det nu blir mer umgänge..då ska inte jag BETALA pengar till henne..utan det blir AVDRAG på underhållet?

eller förstogd ja det fel

• Anonym (Mamma M)

Nej, ge henne inga pengar.
    Underhållet betalas för att hjälpa till att försörja barnet när h*n är hos dig.
    När barnet är på umgänge hos mamman så försörjer hon barnet när h*n är hos henne.

Om mamman har barnet mer än X antal dygn per månad så har hon rätt att göra avdrag på underhållet, mer om det kan du läsa på FK's hemsida. 
    Det är även till FK som mamman lämnar in uppgifter om att  barnet har vistats dessa dygn eller mer. Sedan skall du godkänna det, har jag för mig.

• fjonkelina

Hon ska stå för kostnader runt barnet på sina egna dagar,inget du ska ställa upp med. Du kan ringa f-kassan och höra vilka regler som gäller för avdrag på underhållet för då gäller ett visst antal dagar. å drar dom ca 33kr om dagen på underhållet. Så då får mamman betala lite mindre OM hon nu betalar in till f-kassan. En del struntar i det och får en stooor skuld istället. Du ska absolut inte ge henne kontanta pengar.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 21:33:54 följande:
    Men om det nu blir mer umgänge..då ska inte jag BETALA pengar till henne..utan det blir AVDRAG på underhållet?

eller förstogd ja det fel
    Nej, du ska aldrig betala den andre föräldern utan då får hon göra avdrag på underhållet så som jag skrev ovan.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-01-27 21:35:58 följande:
    Nej, du ska aldrig betala den andre föräldern utan då får hon göra avdrag på underhållet så som jag skrev ovan.
    Ok Tack!
    fjonkelina skrev 2013-01-27 21:34:36 följande:
    Hon ska stå för kostnader runt barnet på sina egna dagar,inget du ska ställa upp med. Du kan ringa f-kassan och höra vilka regler som gäller för avdrag på underhållet för då gäller ett visst antal dagar. å drar dom ca 33kr om dagen på underhållet. Så då får mamman betala lite mindre OM hon nu betalar in till f-kassan. En del struntar i det och får en stooor skuld istället. Du ska absolut inte ge henne kontanta pengar.
    Ne hon kan inte betala in något alls vad jag vet. (hon skötte sig illa, tog "dåliga" saker, har förlorat lägenheten och nu strular soc och fk för henne tydligen)

• fjonkelina
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 21:38:05 följande:
    Ok Tack!

Ne hon kan inte betala in något alls vad jag vet. (hon skötte sig illa, tog "dåliga" saker, har förlorat lägenheten och nu strular soc och fk för henne tydligen)

ja men hon är lika vuxen som du och får ta reda på sig själv. Du har ansvaret för ert barn och ska inte alls stå till hennes förfogande ekonomiskt. Om hon inget boende har nu så hur ser den biten ut när hon har ert barn? Själv tycker jag att det låter lite instabilt med en umgängesförälder som saknar bostad och inkomst.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • Anonym (Hjälp)
    fjonkelina skrev 2013-01-27 22:18:57 följande:
    ja men hon är lika vuxen som du och får ta reda på sig själv. Du har ansvaret för ert barn och ska inte alls stå till hennes förfogande ekonomiskt. Om hon inget boende har nu så hur ser den biten ut när hon har ert barn? Själv tycker jag att det låter lite instabilt med en umgängesförälder som saknar bostad och inkomst.
    Jo jag har tänkt exakt så. Det är inte mitt fel att hon hamnat i den sits hon hamnat i.

Ja nu bor hon med en kompis i en lägenhet, så därför kan hon ha barnet. (tror kompisen betalar hyran och hon hjälper till med mat) hennes kompis åker till sin mamma och sover över där ofta när barnet kommer.
    Men det är inte direkt det ultimata, men barnet blir iaf glad att träffa sin mamma.

Det är väldigt instabilt och hon har ljugit mycket, får inte heller veta mycket från henne. men vill inte ta ifrån umgänget då ja ser hur glad barnet blir.
    Sen har vi bra kontakt med soc och dom tkr det bara är bra att barnet får träffa mamman.

Dock ska jag nu inte ge henne pengar mer.
Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!