• Hugosmamma2010

    Nån som testat TENS eller akupunktur?

    Jag är gravid med andra barnet och hade bara lustgas med första, vill inte ha epidural så tänker över alternativen om det blir för kämpigt med bara lustgas igen, någon som testat TENS och/ eller akupunktur? Ni får gärna dela med er av era erfarenheter :) Nu har jag inte Bf förrän 7/8 men tiden går fort och jag vill förbereda mig lite gällande smärtlindring. 

  • Svar på tråden Nån som testat TENS eller akupunktur?
  • Chridhe

    Första förlossningen hade jag epidural (som inte hjälpte nåt direkt, men jag könde inte krystvärkarna) och för mycket lustgas. Andra gången hade jag TENS som var underbar! Hade den hemma och hela vägen till bb (drygt en timmes bilfärd), men när det började göra för ont övergick jag till lustgas. Hann även med att testa akupunktur. Fick två nålar i ljumskarna, eller alldeles ovanför venusberget, men det gjorde ont vid nålarna vid varje värk så de togs bort ganka snabbt. Kanske det funkar bättre med en 'lugnande' akupunkturnål i huvudet?.. Så jag tyckte att TENS +lustgas funkade fint! Men räkna inte med att TENSen hjälper bra hela förlossningen ut.

  • Hugosmamma2010
    Chridhe skrev 2013-01-29 22:51:05 följande:
    Första förlossningen hade jag epidural (som inte hjälpte nåt direkt, men jag könde inte krystvärkarna) och för mycket lustgas. Andra gången hade jag TENS som var underbar! Hade den hemma och hela vägen till bb (drygt en timmes bilfärd), men när det började göra för ont övergick jag till lustgas. Hann även med att testa akupunktur. Fick två nålar i ljumskarna, eller alldeles ovanför venusberget, men det gjorde ont vid nålarna vid varje värk så de togs bort ganka snabbt. Kanske det funkar bättre med en 'lugnande' akupunkturnål i huvudet?.. Så jag tyckte att TENS +lustgas funkade fint! Men räkna inte med att TENSen hjälper bra hela förlossningen ut.
    Det är det jag är lite rädd för, att inte känna krystvärkarna så bra samt ev komplikationer om jag tar epidural.. kan tänka mig att Tens är bra i starten av förlossningen ja :) Får helt enkelt stå ut med lustgasen. Ja kanske det, oftast kommer man ju ganska långt med andning så en lugnande akupunkturnål kanske vore att testa! 
    Tack för att du delade med dig! :) 
  • Hugosmamma2010
    JazzKermit skrev 2013-01-29 23:05:59 följande:
    För mig gjorde Tens:en ingen skillnad men jag flera bekanta som gillat den!
    Det kanske är väldigt individuellt ja :/ man kanske ska ta det som det kommer istället för att planera in vad man vill ha och inte, vet att sist funkade lustgasen väldigt bra, dock tar det ju ett tag innan den värkar så man skrek ju en stund in i varje värk ändå innan den hjälpte, det var drygt..
  • Hugosmamma2010
    Färgpaletten skrev 2013-01-29 23:08:32 följande:
    Tensen hjälpte för mej hemma å på vägen in men tog bort dem sen.
    Kanske ska låna en och testa lite hemma sen, har även foglossning (redan) fick det med sonen med..:( så kanske Tens funkar som lindring på det med :) 
  • Pluss

    Jag fick akupunkturnålar i ländryggen i slutet av förlossningen (8-9 cm). Det kändes som att bebisen var på väg ut genom ryggen och nålarna funkade! Kommer be om det igen om jag får liknande smärta andra gången. Akupunkturnål i huvudet låter också intressant.

  • Hugosmamma2010
    Pluss skrev 2013-02-04 08:56:21 följande:
    Jag fick akupunkturnålar i ländryggen i slutet av förlossningen (8-9 cm). Det kändes som att bebisen var på väg ut genom ryggen och nålarna funkade! Kommer be om det igen om jag får liknande smärta andra gången. Akupunkturnål i huvudet låter också intressant.
    Ja man får testa sig fram, inte säkert att denna förlossningen är den andre lik :)
  • Southern Belle

    Jag har använt TENS alla tre gånger och äääälskar den!!! Den funkar både mot förvärkar, foglossning, stela axlar, svullna vader, de vidriga eftervärkarna och framför allt, den funkade toppen under mina förlossningar! :) 

    Hyrde modellen Femina från www.cefar.se Rekommenderas varmt!!! 

    Lycka till! 

     


  • majbebbe

    Jag genomgick nyligen min andra förlossning och hade då akupunkturnålar mot smärtan i fram på magen som fungerade mycket bra, kände smärtan mest i ryggen sedan så jag önskar jag hade haft några där med.

    Personligen kan jag däremot inte rekommendera akupunkturnålarna för avslappning (bl.a. den i huvudet) då de gjorde mig helt dåsig under en period av min första förlossning. Vilket gjorde att jag inte orkade röra på mig så som jag behövde. Men det beror ju helt och hållet på vilken effekt man är ute efter...

  • Hugosmamma2010

    jag får ringa bm å se om dom kan låna ut tens billigare bara :) ska testa akupunktur nu mot foglossningen tänkte jag, testat mot min IBS-mage med gott resultat så :)

  • sagoslott

    Jag provade akupunktur med första barnet och det funkade jättebra de första timmarna. Med andra barnet tog det inte alls, sköterskan var inte så erfaren

  • Anna76

    Jag hade också akupunkturnålar under den första delen av förlossningen! Det funkade toppenbra! Jag fick två eller tre nålar i varje fot, samt en i varje öra. De hjälpte bäst under 3-5 cm öppning tydligen. 
     

  • gröna L

    Åh, tensen var min absolut bästa smärtlindring! För mig funkade den jättebra ända till 8-9 cm, då den började störa ut skalpelektroden och jag inte fick ha den kvar. Andades då lustgas sista halvtimmen (eller så) innan krystfasen, men den var inte alls lika bra!

  • Riri

    Jag har köpte en Tens-apparat från Clas Ohlsson, men undrar vilket program man ska använda. Någon som har tips? Det finns väldigt många program som bara är beskrivna i ett tekniskt diagram.

Svar på tråden Nån som testat TENS eller akupunktur?