• trulsas

    Så jävla ont - ligamenten?- normalt?

    Aj, aj!

    Går in i v 14 idag och har haft problem med vad barnmorskan  beskrev som ligamenten...
     
    Problemen började i v.6! Det har alltså hållt i i 8 veckor och blir inte bättre, ibland sämre dock. Jag har så ont så jag drar mig för att ställa mig upp. Jag tog en promenad (LUGN!) på 30 minuter idag innan jobbet och just nu funderar jag på att proppa i mig ett paket med alvedon. Det gör så ont! Jag vill inte röra mig från stolen.
    Jag vaggar redan som en pingvin p g a smärtan och har gjort det i flera veckor...
    Är det här verkligen normalt?
    Går det inte över någon gång?
    Jag har inga andra problem så jag vill inte klaga, men det här är inte kul. Jag brukade powerwalka 3-6 dagar i veckan innan graviditet utan problem, nu kan jag inte ens lunka fram utan att få svinont!
    Tips? Smärtlindring? Jag äter faktiskt inte värktabletter heller om jag absolut inte måste, så jag vill helst inte ta alvedon eller så...         

  • Svar på tråden Så jävla ont - ligamenten?- normalt?
  • trulsas
    caelum skrev 2013-01-30 11:21:11 följande:
    Låter som foglossning Obestämd

    Va? Redan i v 14? Kan man få det (klart man kan, men det verkar jätteovanligt...)
    Det låter inte så kul....  Det skulle dock förklara smärtan...
    Nu blev jag nervös, huuuh... 
  • Malphie

    Jag har precis samma som du och är 14+1 idag. Har mest (nästan uteslutande) mitt på magen och ut mot höger sida.
    Ska träffa sjukgymnast på onsdag och därefter läkaren på MVC för att se hur vi ska gå vidare. Är för tillfället sjukskriven eftersom jag hade sådan sömnbrist på grund av detta. Sover fortfarande väldigt dåligt, det gör så ont så fort jag rör mig.

  • Dolphingirl

    Jag har haft mycket problem med ligamenten denna graviditeten. Det började nästan direkt jag blev gravid och var som värst mellan v 13 - 26. Men jag känner fortfarande av det dagligen, är i v 34 nu. Har varit hos läkare och hon sa att det skulle bli bättre allt eftersom magen blev större men det tycker jag ju inte det har blivit. Jag har haft ont på både sidorna men mest på höger sida. Jag var sjukskriven några veckor på halvtid på grund av smärtan och att jag sov så dåligt pga av den.
    Tyvärr är det väl bara att härda ut och försöka undvika de saker som gör att det gör ont. 


    Gabriel 080804 + BF April 2013
  • luwan
    danaila skrev 2013-01-30 11:29:05 följande:

    Va? Redan i v 14? Kan man få det (klart man kan, men det verkar jätteovanligt...)
    Det låter inte så kul....  Det skulle dock förklara smärtan...
    Nu blev jag nervös, huuuh... 
    Jag sa samma sak när min vän sa foglossning "redan?!!!?" Är i v 16+5 idag å har väl gått som en anka i iaf 7 veckor... Va sjukskriven 4 veckor och semester 4veckor innan det så nu när jag börja jobba så trodde jag att det var träningsvärk jag kände eftersom jag vart så stillaliggandes pga illamående...men det går aldrig över och det gör så förbannat ont så jag gråter på pendeln hem efter en dags jobb...:( arbetskamraterna är snälla så jag slipper allt tungt jobb, vilket innebär sittande eller stående/gående arbete för min del i 7 tim...

    Gravidbälte, kan de hjälpa? Eller är de smärtstillande som gäller?

    Skulle behöva en brutal massage känns de som :/
Svar på tråden Så jävla ont - ligamenten?- normalt?