• Dagdrö­mmaren
    Äldre 5 Feb 15:46
    23872 visningar
    6 svar
    6
    23872

    Vad innebär orden sympati och empati för dig?

    Jag blandar ofta ihop begreppen, men enligt wikipedia så är det såhär:

    Empati:
    Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor. Empati är en komplex psykisk process som innebär att känna vad den andre känner (affektiv empati) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). 

    Sympati:
    Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen. 
    Sympati är en uppfattning, förståelse och reaktion på lidande eller behov hos en annan människa. 

    Jag har fått höra från människor att jag saknar dessa, vet inte om jag saknar båda eller bara en. Jag förstår liksom situationen personen är i, jag förstår varför personen mår dåligt. Men jag mår inte dåligt själv av det. Blir alltid så konstigt... när någon säger att en människa har dött får jag inte ut mer än "det var ju tråkigt", eller när någon är hur ledsen som helst över att ha blivit utnyttjad... det är som om jag på nåt vis visste det innan, jag blir liksom inte chockad, jag tycker inte synd om personen fast än jag veeeet att det troligen känns hemskt...
    Jag antar att det är sympati jag saknar (av att se på det jag kopiera från wikipedia) 

Svar på tråden Vad innebär orden sympati och empati för dig?