• Hjelm

    Diskreta mordmetoder

    Lugn - jag är en mycket fredlig person som inte har några som helst planer på att ta någons liv, annat än fiktivt. Flört

    Jag skriver nämligen på en mordhistoria som studieuppgift, och undrar om någon som kanske är lite mer insatt i kriminalkunskap än jag känner till någon mordmetod som inte lämnar några spår på offret? Samt kan utföras enkelt av en enda gärningsman.

    Det jag har tänkt mig är att den mördare antas ha avlidit av en stroke. Sanningen ska inte komma fram förrän gärningsmannen själv berättar den många år senare. Därför är det viktigt för storyn att mordmetoden inte lämnar några spår på kroppen som kan upptäckas vid obduktion. 

    Vet att det är en ovanlig fråga som kanske kräver ett svar från någon med specialkunskaper i ämnet, men skulle det finnas någon här som har just det är jag väldigt tacksam för alla tips jag kan få :)

    Jag tar också gärna emot information om just stroke. Hur vanligt är det att man avlider av en stroke, och hur snabbt kan det i så fall gå? 

    Många tack på förhand! 

  • Svar på tråden Diskreta mordmetoder
  • illerthriller

    Jag har läst att det finns ett gift/ämne man kan stryka på spetsen av tex ett paraply, nål/spruta eller en blåsrörspil. Sen är det bara att sticka personen och så dör personen av hjärtattack(har jag för mig). Lämnar inte många spår och tydligen syns det inte på obduktionen(om de inte kollar specifikt efter det). 

    tyvärr minns jag inte vad giftet heter.. 

  • illerthriller
    illerthriller skrev 2013-02-06 15:43:16 följande:
    Jag har läst att det finns ett gift/ämne man kan stryka på spetsen av tex ett paraply, nål/spruta eller en blåsrörspil. Sen är det bara att sticka personen och så dör personen av hjärtattack(har jag för mig). Lämnar inte många spår och tydligen syns det inte på obduktionen(om de inte kollar specifikt efter det). 

    tyvärr minns jag inte vad giftet heter.. 
    Menar hjärtattack kan man ju dö av naturligt så det finns ju ingen anledning att utreda för mord egentligen om man inte misstänker det.. Sen har jag för mig att det tog ett tag tills offret fått giftet i sig och att det verkar. 
    Men tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på det
     
  • Hjelm

    Tack illerthriller för tipset! 

    Furstinna: 60 - eller 70-årsåldern. 

Svar på tråden Diskreta mordmetoder