• Anonym (undra­r)
    Äldre 6 Feb 19:40
    3157 visningar
    17 svar
    17
    3157

    Får barnen följa med?

    Hej

    Jag har biologiska barn två stycken ganska små,
    och vi vill ad landoptera ett barn

    Får jag ha med mina biologiska barn under tiden vi ska vara i det adopterade barnets  land?

  • Svar på tråden Får barnen följa med?
  • Anonym
    Äldre 6 Feb 19:42
    #1

    Ja. Man brukar oftast åka hela familjen.

  • Äldre 6 Feb 20:09
    #2

    Åh, jag trodde inte man var så populär som adoptionsförälder om man hade biologiska barn har funderat lite på det själv nämligen men inte kollat upp närmare än

  • Anonym
    Äldre 6 Feb 20:16
    #3

    Det finns länder som inte accepterar biologiska barn sen tidigare eller sätter begränsningar i antalet barn sen tidigare oavsett ursprung, men inte alla länder.

  • Anonym
    Äldre 6 Feb 22:33
    #4

    Fast vill de inte att man har bio barn så är det ju ändå inget man kan smyga med!

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 6 Feb 22:40
    #5

    Ok tack va bra. Det känns viktigt att dom får vara delaktiga både för deras skull, för min och för barnets...

    Det är ganska många länder som accepterar biologiska barn. Dock inte alla.

    Jag tycker det känns bra att hjälpa de barn som finns i världen som behöver en familj.
    Som ett världsansvar på något sätt. Jag har möjlighet att vill självklart då ta den.    

  • Anonym (adopt­ionssö­kande)
    Äldre 7 Feb 12:43
    #6
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-06 22:40:05 följande:
    Jag tycker det känns bra att hjälpa de barn som finns i världen som behöver en familj.
    Som ett världsansvar på något sätt. Jag har möjlighet att vill självklart då ta den.    
    Det är ju bra att du bryr dig men anger man det som skäl för adoption så får man inte ett medgivande,

    Dessutom är det jättesvårt att adoptera numera eftersom det finns fler par som vill adoptera än det finns barn tillgängliga för adoption. Så vill du göra något för världen så finns det en mängd betydligt bättre idéer än att adoptera barn.
  • Äldre 7 Feb 21:26
    #7
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-06 22:40:05 följande:
    Ok tack va bra. Det känns viktigt att dom får vara delaktiga både för deras skull, för min och för barnets...

    Det är ganska många länder som accepterar biologiska barn. Dock inte alla.

    Jag tycker det känns bra att hjälpa de barn som finns i världen som behöver en familj.
    Som ett världsansvar på något sätt. Jag har möjlighet att vill självklart då ta den.    
    En fin tanke men jag tror att du under processens gång ganska snart kommer att förstå att det är bättre att du engagerar dig i något eller några biståndsprojekt för att hjälpa de barn som av olika själ inte kan bli aktuella för adoption men som ändå behöver en massa hjälp o stöd i sitt födelseland. Om du inte känner att du kan tänka dig att adoptera ett barn med HIV eller större funktionshinder som utvecklingsstörning, grav CP etc. Eller ett barn som hunnit bli över 6- 7 år. De andra barnen som finns tillgängliga för adoption får familj, familjer som adopterar för att de VILL FÅ BARN, inte för att göra en god gärning.

    Men som sagt det är MÅNGA barn som behöver stöd i sina födelseländer info finns på många ställen men bla. här:

    www.adoptionscentrum.se/sv/Foraldralosa-barn/Start/
  • Äldre 8 Feb 18:14
    #8

    Självklart ska barnen följa med- biologiska som adopterade!
    Vi har två biobarn och har av hälsoskäl valt att söka om att få adoptera ett tredje. Så efterlängtat:)
    Som Fabbemam skriver är det dock viktigt att ni är klara över VARFÖR ni gör det. När vi adopterar gör vi det ju av egoskäl, precis av samma anledning som vi får biologiska barn alltså. Barnet kommer inte att tacka er (oss). Vi rycker ju upp barnet med rötterna..
    Annars har det faktiskt inte alls varit till nackdel att ha barn sedan innan, snarare positivt i många delar av ansöka n. Det är ca hälften av länderna som inte accepterar 2 barn sedan tidigare. De flesta accepterar 1 syskon, men inte två i dessa länder. Andra hälften av länderna har inga sådana krav och Om de tidigare barnen är biologiska eller adopterade är det färre länder som skiljer på.

    Lycka till!
     

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 21:58
    #9

    Ok. Ska klargöra lite bara.
    Självklart är det för att vi vill ha ett till barn. Men eftersom vi kan få egna barn så ligger det ju ytterligare ett
    beslut i varför vi inte ska skaffa ett biologiskt. Där är svaret att jag vill hjälpa ett barn som inte har föräldrar.

    Bra att syskonen får föja med!

    Jag hjälper redan till på andra sätt OCH kan tänka mig ett äldre barn också för den delen.
          

  • Singel­adopt
    Äldre 26 Feb 21:09
    #10
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-10 21:58:14 följande:
    Ok. Ska klargöra lite bara.
    Självklart är det för att vi vill ha ett till barn. Men eftersom vi kan få egna barn så ligger det ju ytterligare ett
    beslut i varför vi inte ska skaffa ett biologiskt. Där är svaret att jag vill hjälpa ett barn som inte har föräldrar.

    Bra att syskonen får föja med!

    Jag hjälper redan till på andra sätt OCH kan tänka mig ett äldre barn också för den delen.
          

    Ha med er i tankarna att man i Sverige oftast inte ser att man adopterar ett barn som inte blir yngst i familjen. Eftersom du skriver att ni har ganska små barn, så begränsar det er möjlighet till att adoptera ett äldre barn.

    Men, ni kanske inte tänkte dra igång nu heller. Bara en tanke ifrån mig. Lycka till.
  • Anonym
    Äldre 26 Feb 23:01
    #11
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-10 21:58:14 följande:
    Ok. Ska klargöra lite bara.
    Självklart är det för att vi vill ha ett till barn. Men eftersom vi kan få egna barn så ligger det ju ytterligare ett
    beslut i varför vi inte ska skaffa ett biologiskt. Där är svaret att jag vill hjälpa ett barn som inte har föräldrar.

    Bra att syskonen får föja med!

    Jag hjälper redan till på andra sätt OCH kan tänka mig ett äldre barn också för den delen.
          
    Tänk så fruktansvärt att vara det enda annorlunda barnet i familjen OCH att nånstans var föräldrarna motiverade av att de gjorde en god gärning att adoptera en. Att man som barn lite då nånstans ska känna att någon gjort en en tjänst!

    Du hjälper inte ett barn genom att adoptera det! Skaffa fadderbarn det är en bra hjälp! Kanske om du kan tänka dej ett barn med lite knepigare speciella behov tex HIV eller olika lite mer allvarliga utvecklingsstörningar. Men vad sätter du dina biologiska barn i för situation då? Ett barn som man hjälper kommer behöva mycket tid.

    Adoptera om du verkligen vill ha ett barn och inte klarar det biologiskt så blir DU den som är tacksam inte barnet.
    OCH vi är MÅNGA som gladeligen tar hand om ett adoperbart barn istället för dej. Vet inte vad du menar med äldre men som det är nu är upp till 5 ett ganska litet barn. En frisk 4 åring har inga svårigheter att hitta hungriga föräldrar som längtar efter föräldraskap.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 05:29
    #12
    Anonym skrev 2013-02-26 23:01:47 följande:
    Tänk så fruktansvärt att vara det enda annorlunda barnet i familjen OCH att nånstans var föräldrarna motiverade av att de gjorde en god gärning att adoptera en. Att man som barn lite då nånstans ska känna att någon gjort en en tjänst!

    Du hjälper inte ett barn genom att adoptera det! Skaffa fadderbarn det är en bra hjälp! Kanske om du kan tänka dej ett barn med lite knepigare speciella behov tex HIV eller olika lite mer allvarliga utvecklingsstörningar. Men vad sätter du dina biologiska barn i för situation då? Ett barn som man hjälper kommer behöva mycket tid.

    Adoptera om du verkligen vill ha ett barn och inte klarar det biologiskt så blir DU den som är tacksam inte barnet.
    OCH vi är MÅNGA som gladeligen tar hand om ett adoperbart barn istället för dej. Vet inte vad du menar med äldre men som det är nu är upp till 5 ett ganska litet barn. En frisk 4 åring har inga svårigheter att hitta hungriga föräldrar som längtar efter föräldraskap.

    'Så bara för att vi har biologiska barn och kan få "kanske" egna barn så borde vi inte få adoptera. Det är väl klart jag jag skulle vara lika "tacksam" för ett biologiskt som ett adopterat. Hur kan  det vara fruktansvärt????
    Jag vet att jag kan ge ett bra hem. Och även om det finns dem som inte kan få egna så ska jag inte få adoptera. Förstår faktiskt inte det resonemanget.

    Tänk va fruktansvärt isåfall att veta att föräldrarna ville ha ett biologiskt barn så gärna men fick tillslut ge upp och ta mig...tänkt på det du  
  • Anonym
    Äldre 28 Feb 09:46
    #13

    "Jag tycker det känns bra att hjälpa de barn som finns i världen som behöver en familj.
    Som ett världsansvar på något sätt. Jag har möjlighet att vill självklart då ta den.   "

    det är ovan fras som många av oss reagerar på.. Inget bra motiv att bli förälder på. Man ska bli förälder för att man vill ha barn.

     Vi har inte valt adoption för att bli adoptivföräldrar utan för att bli föräldrar.
    Vi försökte skaffa barn hemma vägen tidigare av samma anledning. Vi har aldrig haft någon specifik önskan att få ett biologiskt barn som du skriver utan vi längtade efter ett barn och barn kommer till oss på olika sätt!

    Adoption är ett dåligt sätt att ta världsansvar men ett fantastiskt sätt att bli förälder. Oavsett om man har barn innan eller ej.

    Efter adoptionen skaffar de flesta fadderbarn i sina barns gamla barnhem för barn som inte kan adopteras eller stöttar ekonomiskt utsatta barn i ursprungslandet. Det är världsansvar och ett sätt att visa tacksamhet!

    Barn är en nations framtid och att få överta en ung människa genom adoption till vårt land är ett stort förtroende ursprungslandet visar oss.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 18:26
    #14
    Anonym skrev 2013-02-28 09:46:10 följande:
    "Jag tycker det känns bra att hjälpa de barn som finns i världen som behöver en familj.
    Som ett världsansvar på något sätt. Jag har möjlighet att vill självklart då ta den.   "

    det är ovan fras som många av oss reagerar på.. Inget bra motiv att bli förälder på. Man ska bli förälder för att man vill ha barn.

     Vi har inte valt adoption för att bli adoptivföräldrar utan för att bli föräldrar.
    Vi försökte skaffa barn hemma vägen tidigare av samma anledning. Vi har aldrig haft någon specifik önskan att få ett biologiskt barn som du skriver utan vi längtade efter ett barn och barn kommer till oss på olika sätt!

    Adoption är ett dåligt sätt att ta världsansvar men ett fantastiskt sätt att bli förälder. Oavsett om man har barn innan eller ej.

    Efter adoptionen skaffar de flesta fadderbarn i sina barns gamla barnhem för barn som inte kan adopteras eller stöttar ekonomiskt utsatta barn i ursprungslandet. Det är världsansvar och ett sätt att visa tacksamhet!

    Barn är en nations framtid och att få överta en ung människa genom adoption till vårt land är ett stort förtroende ursprungslandet visar oss.
    Ja visst. Men lägg inte så stor vikt vid just det uttrycket då. Jag håller ju med om det du säger. Det är ju bara olika sätt att uttrycka det. Jag tycker det är ett världsansvar att föra mänskligheten vidare, att uppfostra sina barn till bra människor etc. jag hjälper till i många organisationer och skickar pengar. Har 3 fadderbarn.
  • Äldre 6 Mar 18:42
    #15

    Tips är att dra igång så snart som möjligt eftersom det tar så lång tid att få klart allt, och hamna i landet. Än längre att vänta!  
    Vi står i kö nu, i landet, men det har liksom fastnat. Har inte kommit några barnbesked på länge nu, dessvärre...
     

  • Anonym
    Äldre 15 Mar 22:06
    #16
    nea med 2 skrev 2013-03-06 18:42:29 följande:
    Tips är att dra igång så snart som möjligt eftersom det tar så lång tid att få klart allt, och hamna i landet. Än längre att vänta!  
    Vi står i kö nu, i landet, men det har liksom fastnat. Har inte kommit några barnbesked på länge nu, dessvärre...
     
    Taiwan?
  • Äldre 17 Mar 12:11
    #17

    Nej Slovakien.
    Där har kommit många besked innan, men nu tycks det vara lugnt på den fronten. Det kommer väl när det är meningen:) 

Svar på tråden Får barnen följa med?