• Kattflickan

    Graviditetsklåda, hepatos, kan man göra något själv?

    Hej,

    Är gravid i vecka 35. I veckan började det klia på min kropp, särskilt mina handflator. Googlade lite och insåg att det kunde vara Hepatos. Tog prov igår hos MVC och provsvaren kom redan på eftermiddagen. Mild Hepatos, mitt värde på gallsyrorna var 16. De kommer nu övervaka mig, ska ta om provet på onsdag. De gör inget förrän värdena är över 40.

    Jag har för 7 år sen opererat bort gallan efter många års problem med gallsten. Jag funderar nu över om det är detta som gör att produktionen av gallsyror är hög?

    Jag frågade läkaren om jag kunde göra något själv, men hon kände inte till om det gick att påverka nivåerna själv. Men om jag äter mat som är bra för levern och gallan, borde inte då produktionen av gallsyror minska? Sen igår har jag gått tillbaka till den tråkiga maten som är bra vid gallsten. Ingen fet mat, så lite stekt mat som möjligt, inga råa grönsaker, begränsat med sur frukt. Sen försöker jag dricka mängder med vatten. 

    Är det någon här som vet mer om Hepatos och om det kan funka att ändra sin kost för att sänka värdena?  

    Jag är rätt orolig över det här då det kan innebära en risk för barnet. Som tur var hade jag TUL igår också och det visade på en klimp som låg över medelkurvan och gott flöde i navelsträngen. Men den här graviditeten får bara inte gå fel.  

  • Svar på tråden Graviditetsklåda, hepatos, kan man göra något själv?
  • Angelica1984

    Råkade också ut för detta i v35. Lider med dig för jag tyckte att detta var fruktansvärt.

    Tyvärr var det enda som underlättade för mig medicinering med ursofalk.

    Nu födde jag min son den 29/1 och kliandet försvann helt på en gång.

  • HASP

    Jag väntar svar på tester för hepatos, för mig tar det en vecka att få svaren! Konstigt att du kunde få dina så snabbt. Jag frågade iaf läkaren om det fanns någonting jag skulle göra för att underlätta men hon sa att det inte var nåt speciellt jag behövde göra. Hade det varit läge för ngn speciell kost hoppas jag att hon hade informerat om det

  • Kattflickan

    Min klåda är inte så farlig( än), men min oro för barnet är desto värre.

    Jag har googlat på b12 och hepatos utan att hitta nåt. Kanske ändå ska prova med tillskott.

    Min läkare sa också att hon inte visste att man kunde göra nåt. Men rent logiskt borde det väl bildas mindre gallsyror om man undviker mat som bildar galla?

    Läste i en gammal tråd att någon tyckte att det kliade mindre när hon undvek fet mat och drack mycket vatten.

    På Akademiska sjukhuset verkar de göra analyserna jättesnabbt. Min mvc ligger nära sjukhuset och de skulle åka dit med proverna strax efter att jag tagit provet, därför gick det snabbt!

  • Viberg

    Jag fick hepatos runt vecka 35 (hade 41 i värde vid första testet) och medicinerade med Ursofalk. Trots medicinering steg värdet till 51 på en vecka och jag sattes igång i vecka 37. Jag försökte också undvika samma sorts mat som ska undvikas vid gallsten, men det gav ingen förändring på den korta tid jag hade hepatos. Förlossningen gick då jättebra och jag födde ett barn som var stort för tiden.

  • Kattflickan

    Intressant Viberg! Du har nog rätt i att det inte hjälper med fettsnål mat. Har dock ett stort kontrollbehov och önskar att jag kunde påverka det som händer.

    Skönt att det gick bra för dig och barnet iallafall.

  • Viberg

    Jag är ett riktigt kontrollfreak, så jag ville gärna göra allt jag kunde, men eftersom jag fick hepatos så sent (eller nåväl, den upptäcktes åtminstone sent) så hann det kanske heller inte bli någon skillnad. Jag hade ju dessutom grav hepatos (om än på gränsen) redan vid första mättillfället, kanske är det svårare att få ner värden som redan är över gränsen. Oavsett så är det ju helt klart värt att prova en kostomläggning, det kan ju inte skada och blir det sen ändå nödvändigt med igångsättning så har de jag känner som haft hepatos under graviditeten alla fött stora och friska barn. Min son vägde 33% mer än förväntat!

  • HASP

    Min klåda är inte heller så hemsk, men som du säger så är man ju väldigt orolig för barnet! Hade varit skönt att få reda på svaret direkt. Fick svar på några andra leverprover direkt och de visade dåliga värden så det var väl en indikation på hepatos tydligen :( så fort jag får veta resultatet på gallsyrorna, troligtvis tisdag, får jag veta om jag blir igångsatt eller ej. Är i v 38+1 idag så bebisen är ju ändå klar för att komma ut.

  • Kattflickan

    Mitt barn är också rätt stort. 2.8 kg i vecka 34+5. Idag är det 35+0, så om jag blir igångsatt i förtid gör det inte så mycket.

    Viberg: Jag kommer att fortsätta med fettsnål kost, det kan ju inte skada iallafall. Vet vad som påverkade min galla mest när jag hade gallstensproblem så den maten kan jag försöka undvika. Skönt att höra att det gått bra för alla du känner som haft Hepatos.

    HASP: Delar din oro. Bra att du är så långt gången att en igångsättning inte är ett problem.

    Jag hoppas mina värden håller sig i schack några veckor till iallafall.

    Har ni även tagit leverprover? Här kollades bara gallsyrorna?

Svar på tråden Graviditetsklåda, hepatos, kan man göra något själv?