• PiffigaPedagogen

    Sagt upp mig. Hur räkna ut summa för sparade semesterdagar?

    någon som vet om det finns en formel för hur man räknat ut hur mycket man får tillbaka i pengar för senesterdagarna man har kvar när anställningen avslutas? arbetar inom kommunen och vi har förskottssemester. när jag loggar in på min sida står det att jag har 42 dagar kvar. Tar jag det minus 25 (årets dagar) för att få reda på vad jag har rätt att få ut i pengar?

  • Svar på tråden Sagt upp mig. Hur räkna ut summa för sparade semesterdagar?
  • Gladskit

     Är uppsägningen registrerad? Det måste du veta för att veta säkert vart de 42 dagarna kommer ifrån. Om det är ett omräknat värde du ser eller ett värde som var framräknat innan du sade upp dig.

    Ta först reda det alternativt om det står på din senaste lönespec hur många av de 42 dagarna som är sparade för de dagarna vet du säkert att du har.
    Sen skriver du att ni har förskottssemester, betyder det att ni tjänar in dagarna samma år som ni tar ut dem? Det är en av två semestermodeller som kallas för intjänandeår och uttagsår sammanfallande. Den andra innebär att man tjänar in dagarna ena året och tar ut dem påföljande år.

    Men säg att du slutar 28 februari och ha en semesterrätt på 25.
    Då tar du antalet kalenderdagar du har tjänst för året = januari 31 dagar och februari 28 dagar = 59 dagar.
    59 / 365 x 25 = 4,04 dagar = 5 dagar då semester alltid avrundas uppåt.

    Lägg ihop årets dagar med de sparade så har du ditt semestersaldo.

    Vad dagarna är värda varierar med olika kollektivavtal men där vi jobbar är en semesterdag värd 4,6% + 0,6%  alltså 5,2%. Tjänar man 20000kr i månaden så blir en semesterdag således värd 1040kr. Observera som sagt att det varierar med olika avtal!!
     

  • PiffigaPedagogen

    alltså jag är föräldraledig nu och kommer inte arbeta mer innan jag slutar! har varit föräldraledig sen maj 2012.
    visst har man rätt till ett visst antal semesterdagar då med.

    alltså vi har så att börjar jag 1 januari så får jag mina 25 dagar direkt och blir istället återbetalningsskyldig om jag har förbrukat för många om jag tex slutar vid sommaren. vet inte vad den modellen kallas... men vi behöver inte tjäna in vår semester

  • Duckan

    Förstår inte riktigt, men nej, redan intjänade dagar kan väl ingen ta ifrån dig.

  • Gladskit
    Duckan skrev 2013-02-13 14:14:09 följande:
    De första 120 dagarna är semestergrundande när du är f-ledig.

    Om din f-ledighet startade under 2012 så hade du intjänande för de 120 första dagarna. Därefter är intjänandet noll. Om ni har semesterår = kalenderår (1/1-31/12) så har du inget intjänande för 2013 heller i och med att du är f-ledig nu och inte kommer att jobba mer.

    Hör av dig till personalavdelningen är mitt enda tips! 
  • PiffigaPedagogen

    Men då borde det vara så att av de 42 dagar det står att jaghar kvar så ska jag räkna bort de 25 dagarna som är för i år.. resten borde vara det jag har sparat?
    Vilket få borde bli 17.

    Så min fråga är då finns det någon formel för hur man räknar ut hur mycket en semesterdag är värd?

  • ettheltannatliv

    ok. eftersom du jobbar kommunalt antar jag att du omfattas av AB. 

    AB § 27
     
    Mom. 15 Semesterlön för arbetstagare med fast kontant lön är löpande semesterlön och semesterdagstillägg.


    Löpande semesterlön utges med den under den betalda semestertiden löpande
    lönen.
    Semesterdagstillägg utges i samband med semesterledigheten för varje uttagen
    betald semesterdag, beräknad enligt mom. 7, med belopp som beräknas på
    följande sätt
    0,605 % av fasta kontanta lönen.
  • Stormorsan
    ettheltannatliv skrev 2013-02-14 10:15:35 följande:
    ok. eftersom du jobbar kommunalt antar jag att du omfattas av AB. 

    AB § 27
     
    Mom. 15 Semesterlön för arbetstagare med fast kontant lön är löpande semesterlön och semesterdagstillägg. Löpande semesterlön utges med den under den betalda semestertiden löpande
    lönen.
    Semesterdagstillägg utges i samband med semesterledigheten för varje uttagen
    betald semesterdag, beräknad enligt mom. 7, med belopp som beräknas på
    följande sätt
    0,605 % av fasta kontanta lönen.

    Fast det gäller ju vid uttagen semester. Vid semesteruttag får man ju lön och semesterdagstillägg. Det bör finnas en formel för utbetalning av ej uttagen semester också.

    För privata tjänstemän brukar man räkna som skrevs i inlägg 1, fast jag har för mig att det är 4,6 % + 0,8 % = 5,4 % av månadslönen för att få fram dagsersättningen. Exempel  vid 20 000 kr i månadslön 0,054 X 20 000 kr = 10 080 kr / semesterdag. 
  • ettheltannatliv
    Stormorsan skrev 2013-02-14 11:20:45 följande:

    Fast det gäller ju vid uttagen semester. Vid semesteruttag får man ju lön och semesterdagstillägg. Det bör finnas en formel för utbetalning av ej uttagen semester också.

    För privata tjänstemän brukar man räkna som skrevs i inlägg 1, fast jag har för mig att det är 4,6 % + 0,8 % = 5,4 % av månadslönen för att få fram dagsersättningen. Exempel  vid 20 000 kr i månadslön 0,054 X 20 000 kr = 10 080 kr / semesterdag. 
    absolut!

    avsnittet från AB var mest för att se vilket tillägg TS har enligt avtal. och det är ju lite mindre än ert, dvs 0,605% av lönen. så precis som du säger blir semesterlönen

    0,046 x månadslönen = semesterlön per dag
    0,0605 x månadslönen = semesterersättning per dag

    (har för mig att man räknar de två separat för att den sistnämnda beskattas högre vid utbetalning, men rätta mig om jag har fel) 
  • Stormorsan
    ettheltannatliv skrev 2013-02-14 11:34:40 följande:
    absolut!

    avsnittet från AB var mest för att se vilket tillägg TS har enligt avtal. och det är ju lite mindre än ert, dvs 0,605% av lönen. så precis som du säger blir semesterlönen

    0,046 x månadslönen = semesterlön per dag
    0,0605 x månadslönen = semesterersättning per dag

    (har för mig att man räknar de två separat för att den sistnämnda beskattas högre vid utbetalning, men rätta mig om jag har fel) 

    Tror inte det när det betalas ut som en klumpsumma vid avslutad anställning. Då beskattas hela beloppet som engångsbelopp med en (oftast) något högre skatt. 
  • Stormorsan
    Anne69 skrev 2013-02-15 15:33:58 följande:
    De är värda ungefär 5% av månadslönen, 17 dagar blir ungefär 3/4 månadslön.
    Det blir mer eftersom en utbetald semesterdag är värd mer än en arbetad dag,

    I mitt exempel ovan med en månadslön på 20 000 blir semesterersättninger 1 080 kr per dag.

    17 dgr X 1 080 kr = 18 360 kr som i detta fall är ca 90 % av månadslönen och inte 3/4 eller 75 %.  
Svar på tråden Sagt upp mig. Hur räkna ut summa för sparade semesterdagar?