• Anonym (skept­isk)
    Äldre 13 Feb 19:22
    6268 visningar
    84 svar
    84
    6268

    Fungerande mångkulturellt samhälle?

    Hej, jag skulle vilja ha exempel på ett modernt mångkulturellt samhälle som fungerar. Utan högre brottslighet än i mer homogena samhällen, utan större kulturkrockar eller segregering, samt där jämlikhet, jämställdhet och mänskliga rättigheter respekteras.

    Finns det något sådant?

    Snälla, endast seriösa svar. Jag är genuint nyfiken. 

  • Svar på tråden Fungerande mångkulturellt samhälle?
  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Fri 10 Jan 2020 08:18
    #32
    AndreaBD skrev 2019-11-16 19:19:37 följande:

    Det är svårt att säga generellt: Ja, det funkade eller nej, det funkade inte. Man kan inte heller bara utgå ifrån att det då måste fungera utan problem. Det blir ju även problem i homogena samhällen. 

    Men ett positivt exempel tycker jag är integrationen av turkarna i Tyskland. Visst, det kan även någon gång bli problem med vissa, men det finns tredje och fjärde generation av vissa familjer och de finns i alla yrken, och några är i politiken. Och där försvarar de Tyskland, inte Turkiet, när Erdogan försöker provocera dem. Han har nämligen försökt med att säga att de saknar heder om de ställer sig på Tysklands sida. Och då var det bara: Självklart står vi på sidan av den demokratiska tyska författningen. 


    Endast två kulturer - tyskar och turkar - skulle inte jag kalla mångkulturellt. Det måste väl vara flera kulturer än så.
  • Anonym (Torni­onmaa)
    Thu 6 Feb 2020 15:48
    #33
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2020-01-10 08:17:11 följande:
    Är dessa kulturer väldigt väsensskilda med väldigt olika värderingar?
    Laestadianism och gammelkommunism är nog milt sagt väsenskilda, ja.

    Och att det finns intressekonflikter man skulle kunna benämnna som värderingar mellan renägare och skogsägare och tullare och smugglare säger väl nästan sig självt.
  • Thu 6 Feb 2020 16:13
    #34

    Mauritius fungerar rätt bra, de har även tre statsreligioner.

  • Anonym (Bland­kultur­)
    Thu 6 Feb 2020 16:19
    #35

    Mångkultur är ett övergångsstadie tills en ny kultur , en blandkultur, växer fram. Mångkultur är nog inte speciellt fungerande i sig nej. Åtminstone inte historiskt. Det blir konflikter, segregation osv.

    Men för att skapa en ny kultur som är en blandning av flera kulturer så är det nog så gott som en förutsättning att ha mångkultur som förstadie till det. Trots slitningar.

  • Thu 6 Feb 2020 16:50
    #36

    Att blanda kulturer går utmärkt om man faktiskt blandar dem, det är när det inte blandas som det förr eller senare blir problem..

    Sedan är väl frågan vad man jämför med egentligen? Vad är det för homogena samhällen som fungerar bra egentligen? Homogena samhällen fungerar bara en begränsad tid, sedan stagnerar de eller blir extrema på olika sätt.

  • Anonym (B)
    Thu 6 Feb 2020 17:04
    #37
    PH76 skrev 2020-02-06 16:13:37 följande:

    Mauritius fungerar rätt bra, de har även tre statsreligioner.


    Va?
  • Thu 6 Feb 2020 18:14
    #38
    Anonym (B) skrev 2020-02-06 17:04:50 följande:

    Va?


    Vad är frågan?
  • Anonym ("Enad­e Ryssla­nd")
    Thu 6 Feb 2020 22:37
    #39

    Ryssland skulle jag säga är hyfsat fungerande när det gäller mångkultur, där finns 100+ kulturer och de "stora" religionerna verkar inte ha några problem att samexistera, moskeerna, kyrkorna och synagogorna ligger ofta bredvid varandra. Grejen är väl att det har sett ut så väldigt länge, plus ateistisk homogen kommunism mitt i allt, så att just mångkulturen blir "kulturen". Sedan krävs det nog ett starkt ledarskap också, som inte låter en kultur börja bråka med en annan.

  • Thu 6 Feb 2020 22:50
    #40
    +1

    I Sverige har det gått helt åt helvete i jämförelse med vad Sverige varit. Kom inte och påstå några lögner. Detta är en sak vi måste reda ut. Men det måste ske helt utan lögner. Sverige var våldsamt för en sisådär 1000år sedan. Men blev mindre och mindre våldsamt in på 1900-talet, där Sverige hade sin riktiga storhetstid. Tyvärr så hamnade fel människor vid köttgrytorna. Hade generationerna tidigare fått se vad ledarna åstadkommit, så hade folket i preventivt syfte åkt och mördat hela familjerna till förrädarpolitikerna. Vi får se den sanningen i vitögat.

    Nu kommer ju era barn och barnbarn bli extremt fattiga i Sverige. Det är en profetia som är 100 % korrekt. Det visar sig först med svenska kronan, sedan kommer räntorna sticka om ett kort tag här 7 % 10 % osv. Det blir när jänkarna sätter räntan och inte idioterna på CB.

    Det är en given utgång, och troligen kommer de flesta att inte reproducera sig. Behöver inte vara något negativt. Svenskarna som lät sig hjärntvättas plockas bort från historien helt enkelt. Ett sätt för Darwin att visa sin teori igen. Den starkaste vinner och inte att förglömma den med starkast familjeband, vinner. Men jag ser utvecklingen som onödig och negativ. Men såklart är jag en vit patriark också. Lång, stålig vit patriark med IQ 150. Men även IQ är en patriark-grej enligt svenskarna. Säkerligen skönhet också men tur att man inte kommer spendera livet i Sverige.

  • Anonym (B)
    Thu 6 Feb 2020 22:56
    #41
    Kramklubba skrev 2020-02-06 22:50:40 följande:

    I Sverige har det gått helt åt helvete i jämförelse med vad Sverige varit. Kom inte och påstå några lögner. Detta är en sak vi måste reda ut. Men det måste ske helt utan lögner. Sverige var våldsamt för en sisådär 1000år sedan. Men blev mindre och mindre våldsamt in på 1900-talet, där Sverige hade sin riktiga storhetstid. Tyvärr så hamnade fel människor vid köttgrytorna. Hade generationerna tidigare fått se vad ledarna åstadkommit, så hade folket i preventivt syfte åkt och mördat hela familjerna till förrädarpolitikerna. Vi får se den sanningen i vitögat.

    Nu kommer ju era barn och barnbarn bli extremt fattiga i Sverige. Det är en profetia som är 100 % korrekt. Det visar sig först med svenska kronan, sedan kommer räntorna sticka om ett kort tag här 7 % 10 % osv. Det blir när jänkarna sätter räntan och inte idioterna på CB.

    Det är en given utgång, och troligen kommer de flesta att inte reproducera sig. Behöver inte vara något negativt. Svenskarna som lät sig hjärntvättas plockas bort från historien helt enkelt. Ett sätt för Darwin att visa sin teori igen. Den starkaste vinner och inte att förglömma den med starkast familjeband, vinner. Men jag ser utvecklingen som onödig och negativ. Men såklart är jag en vit patriark också. Lång, stålig vit patriark med IQ 150. Men även IQ är en patriark-grej enligt svenskarna. Säkerligen skönhet också men tur att man inte kommer spendera livet i Sverige.


    När du skriver att de flesta inte kommer reproducera sig menar du pga det där tramset om miljöpåverkan där folk uppmanas att inte skaffa barn för klimatets skull?
Svar på tråden Fungerande mångkulturellt samhälle?