• Äldre 16 Feb 21:33
    2800 visningar
    1 svar
    1
    2800

    Efterlyser texten till denna låt

    Min pappa och min bror har under några månaders tid varit på jakt efter en låttext. Jag tänkte nu att jag ska försöka hjälpa dem att hitta den, de har sökt på internet och frågat alla de känner men hittar ingen info någonstans.

    Det är en sång som handlar om Västergötland, melodin är den till "Flottarkärlek". Texten börjar "Uti Västergötland finns det mycket sevärt må ni tro", fortsättningen är okänd. Hoppas nu att någon kan resten av texten, det skulle göra mina anhöriga mycket glada! Glad

  • Svar på tråden Efterlyser texten till denna låt
  • Äldre 26 Feb 17:40
    #1

    Denna lärde vi oss i lågstadiet i början på 80-talet, när vi skulle lära oss Västergötlands städer, älvar och berg. Vet inte vem som skrev texten men melodin är till flottarkärlek...


    Västergötavisan 

    Uti Västergötland finns det mycket sevärt må du tro, Göteborg å Mölndal å förstås Borås, å vid Vätterns västra sida se där ligger lilla Hjo och så har vi Falköping och Alingsås, Tidaholm och Vänersborg där finns gator där finns torg, å i Lidköping där kan man bo förstås.
    Uti Skara finns en domkyrka som är så hög å fin, och i Skövde militärer möter vi. Å i Trollhättan man slussar stora båtar upp och ner, i Mariestad där träffar vi Marie. Å som allra sista namn sjunger vi Ulricehamn det var 14 städer som vi for förbi.
    Ätran kan man inte äta, Viskan viskar ej förstås, Lidan lider inte alls av någon sorg, Tidan mäter inte tiden Nossan nyser ej "Gud nås*" Göta älv den rinner ut i .Göteborg. Halleberg å Hunneberg, Mösseberg å Ålleberg, Kinnekulle, Billingen och Hökensås.

    * (är inte helt säker på orden just här)

Svar på tråden Efterlyser texten till denna låt