• Coca cola light

    Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?

    Hur gör lärarna på skolan där era barn går? Erbjuder de endast utvecklingssamtal under skoltid(eller lärarens arbetstid) eller blir ni erbjudna att komma sena eftermiddagar/kvällar? Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?
  • Natulcien
    gamma skrev 2013-02-21 21:27:23 följande:
    VI har tyvärr dagtid, oftast mellan 8 och 16 under 2 dagar. Oftast kommer tiderna upp med 3 veckors varsel, VILKET ÄR ALLDELES FÖR KORT FRAMFÖRHÅLLNING. Jag är läkare och har då redan bokade patienter. För att komma på utvecklingssamtal behöver jag ta semester eller komp, och behöver då 2-3 månaders framförhållning. Hittills har vi löst det med att jag lyckats utverka extratider (7.30 respektive 18), men blir det krångel denna termin igen kommer jag att kräva samtal per telefon. Och det lär det bli, vi har inte fått tiderna än och det är snart mars.... Alla har inte kontorsjobb eller jobb där man lätt kan be någon ersätta ens frånvaro!!!!!
    Fast om man inte har "kontorsjobb" så är det ju jättebra att man kan ta det via telefon. Det är ju upp till var och en att avgöra hur man prioriterar...

  • SannaM

    Jag har arbetstid dagtid, och det är självklart då jag erbjuder föräldrar att komma på utvecklingssamtal. Om vi skulle lägga utvecklingssamtal på sena eftermiddagar och kvällar skulle min arbetsgivare bli tvungen att betala mig övertid, och det går de inte med på

    Vissa dagar har jag ramtid till 17 och då kan en tid förstås erbjudas fram till dess. Brukar aldrig vara problem att få föräldrar att komma, de vet vilka veckor på terminen samtalen ligger och är beredda.

    45 timmars arbetsvecka har vi lärare, men 10 timmar av dem får vi använda till precis vad vi behöver - vilket oftast innebär lektionsplanering och bedömning av arbeten/texter/prov = då ska vi inte lägga utvecklingssamtal.


    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • Flickan och kråkan
    gamma skrev 2013-02-21 21:27:23 följande:
    VI har tyvärr dagtid, oftast mellan 8 och 16 under 2 dagar. Oftast kommer tiderna upp med 3 veckors varsel, VILKET ÄR ALLDELES FÖR KORT FRAMFÖRHÅLLNING. Jag är läkare och har då redan bokade patienter. För att komma på utvecklingssamtal behöver jag ta semester eller komp, och behöver då 2-3 månaders framförhållning. Hittills har vi löst det med att jag lyckats utverka extratider (7.30 respektive 18), men blir det krångel denna termin igen kommer jag att kräva samtal per telefon. Och det lär det bli, vi har inte fått tiderna än och det är snart mars.... Alla har inte kontorsjobb eller jobb där man lätt kan be någon ersätta ens frånvaro!!!!!
    Men snälla nå´n du saknar väl inte handlingskraft på egen hand? I ditt läge hade jag enkelt och lätt kollat upp med skolan när utvecklingssamtalen ska ligga långt innan (vilke/vilka veckor utvecklingssamtal hålls är ju sådant som planeras in i kalendarium långt innan). Sedan hade jag kontaktat mina barns lärare och bokat in en tid som fungerar. Behöver man själv 2-3 månaders framförhållning så får man ju se till att ha det. Hur gör du om något annat mer akut uppstår. Jag är lärare och lägger självklart utvecklingssamtal på min arbetstid som alla andra yrkesarbetande. En läkartid är ju t.ex. sällan något man kan påverka. Det är bara att ta då det finns tid och så får man lösa det.
  • hammarhajen
    gamma skrev 2013-02-21 21:27:23 följande:
    VI har tyvärr dagtid, oftast mellan 8 och 16 under 2 dagar. Oftast kommer tiderna upp med 3 veckors varsel, VILKET ÄR ALLDELES FÖR KORT FRAMFÖRHÅLLNING. Jag är läkare och har då redan bokade patienter. För att komma på utvecklingssamtal behöver jag ta semester eller komp, och behöver då 2-3 månaders framförhållning. Hittills har vi löst det med att jag lyckats utverka extratider (7.30 respektive 18), men blir det krångel denna termin igen kommer jag att kräva samtal per telefon. Och det lär det bli, vi har inte fått tiderna än och det är snart mars.... Alla har inte kontorsjobb eller jobb där man lätt kan be någon ersätta ens frånvaro!!!!!

    Jag förstår att det är svårare för vissa yrkesgrupper att komma ifrån. Vi lärare kan ju inte heller bara ta ledigt en förmiddag om vi har lektioner och bara att lösa en sådan grej som att ringa på en telefontid kan vara en utmaning.

    Men framförhållning 2-3 månader? Av ren nyfikenhet undrar jag hur lång framförhållning du ger dina patienter? Får de också 2-3 månader på sig att planera för sina inbokade besök? 3 veckor som du skriver att skolan brukar ge tycker jag känns vanligt också från vården, men det kanske fungerar annorlunda där du jobbar?
  • Mercurialis
    Rani skrev 2013-02-21 22:04:28 följande:
    Dagtid. Läkaren, tandläkaren eller juristen erbjuder inte heller möten utanför arbetstid. Självklart för mig.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis

    När det gäller framförhållning, så meddelas våra elevers föräldrar om vilken dag utvecklingssamtalen kommer att hållas redan i början av varje termin.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tangent

    Tycker utvecklingssamtal bör dels schemaläggas minst 4 veckor i förväg, helst ännu längre och att sena eftermiddagstider alt morgontider bör erbjudas.
    Jag har inte lust att ta ut en hel semesterdag för att utvecklingssamtalet ska ligga mitt på dagen. När barnet fyllt 8 år har man inte längre rätt att ta föräldraledigt och man har inte heller rätt att vabba för utvecklingssamtal. Pga problem i sonens skola har jag tömt hela min tidbank och kan därför inte komma ifrån annat än före jobbet eller sent på em.
    Som tur är behöver jag sällan besöka läkare. Tandläkaren erbjuder tider från kl 715 och en sådan tid brukar jag ta.  
    Fritids är stängt 4 veckor på sommaren och övriga semesterdagar sparar man gärna till loven. Arbetsgivaren beviljar ej tjänstledigt. Hur ska man då göra? Sjukskriva sig själv? Eller finns det annan typ av ledighet man har rätt att ta ut?
     

  • Stjärnfall76

    Förr så hade lärara andra arbetstuder. de kunde gå hem kl 14 när barnen slutade. Som motprestation tog de emot föräldrasamtal på kvällarna, hade samtal mm på kvällarna.

    Nu måste lärarana vara kvar i skolan och då ser jag inte varför de ska erbjuda sina kvällar till samtal. Jag vill inte erbjuda mina kvällar, fast jag är inte lärare.

  • Rani
    Tangent skrev 2013-02-22 10:29:39 följande:
    Tycker utvecklingssamtal bör dels schemaläggas minst 4 veckor i förväg, helst ännu längre och att sena eftermiddagstider alt morgontider bör erbjudas.

    Jag har inte lust att ta ut en hel semesterdag för att utvecklingssamtalet ska ligga mitt på dagen. När barnet fyllt 8 år har man inte längre rätt att ta föräldraledigt och man har inte heller rätt att vabba för utvecklingssamtal. Pga problem i sonens skola har jag tömt hela min tidbank och kan därför inte komma ifrån annat än före jobbet eller sent på em.

    Som tur är behöver jag sällan besöka läkare. Tandläkaren erbjuder tider från kl 715 och en sådan tid brukar jag ta.  

    Fritids är stängt 4 veckor på sommaren och övriga semesterdagar sparar man gärna till loven. Arbetsgivaren beviljar ej tjänstledigt. Hur ska man då göra? Sjukskriva sig själv? Eller finns det annan typ av ledighet man har rätt att ta ut?

     



    Be om samtal på telefon. Underlaget för samtalet kan läraren maila till dig. Alternativt maila och frpga läraren vid varje terminsstart vilken vecka samtalen är planerade.
  • CallGirl

    Dagtid. Här kan man få en tid mitt på dagen och jag ser inget konstigt med det. Dels tycker jag det ska ligga under lärarnas ordinarie arbetstid. Sen så får vi föräldrar byta mellan oss om det inte är någon tid som passar.

Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?