gamma skrev 2013-03-03 23:12:37 följande:
Intressanta synpunkter.
Både min man och jag är bägge uppvuxna i lärarfamiljer, och kommer väl håg att våra föräldrar under 70-80-tal ägade en kväll/termin åt föräldramöte och två kvällar åt utvecklingssamtal. Dessa kvällar blev väl inte så mycket förberedelse-/rättningsarbete gjort, något som annars tog någon timme/kväll + 5-6 timmar/helg. Eller ännu mer, arbetsveckorna blev i perioder 60-70 timmar...
Om heltidsarbetande lärare skall jobba 45 timmar/vecka, och man pga konferenser och teamarbete inte längre lägger några av dessa timmar hemma, då måste ju arbetstiden vara 8-18 måndag-fredag. Då borde det ju gå att erbjuda utvecklingssamtalstider efter kl 16?
Jodå, de flesta lägger timmar hemma/utanför arbetsplatsen även idag. Problemet är att man LAGT TILL möten, konferenser, teamarbete, dokumentation och elevvårt, UTAN att ta bort något. Lärare ska enligt avtal arbeta 35 timmar på arbetsplatsen (dvs vara där 37,5 h i veckan om man lägger till 30 minuters rast) och utöver det finns 10 timmar att förfoga fritt över. Problemet är att det arbetsplatsförlagda arbetet inte ryms inom de 35 timmarna. Sitter man på möten direkt efter lektionerna och ändå tills arbetstidens formella slut måste man ju stanna kvar om man ska hinna bedöma elevarbeten som inte går att ta hem, kopiera, ställa i ordning för morgondagens lektion, byta ett ord med specialpedagogen osv. Sådant är ju svårt att göra hemma. Många lärare arbetar alltså på skolan till 16-17-18 de flesta dagar, men inte "inom schemat" så att säga. Akut obetald övertid kanske man kan kalla det
Dvs inget man planerar med en månad i förväg men något som lik förbannat inträffar så fort det händer något man inte kunnat planera (barn som slåss, berättar om tråkliga hemförhållanden, sjuka kollegor, barn som blir osams osv.)