• Coca cola light

    Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?

    Hur gör lärarna på skolan där era barn går? Erbjuder de endast utvecklingssamtal under skoltid(eller lärarens arbetstid) eller blir ni erbjudna att komma sena eftermiddagar/kvällar? Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?
  • Deeru

    Kan man inte bara ha samtalen via mail? Jag har jättesvårt att komma ifrån jobbet. Då kan man ju svara när man har tid.

  • cosinus

    Hos oss brukar det komma ut bokningsbara tider och är man snabb kan man få typ 7:30 eller 16:30/17:00 men senare än så brukar inte erbjudas.

    Så i praktiken brukar det vara mellan 7:30-9 och 14-17 som erbjuds och så får man boka en halvtimme där det finns kvar.

    Har inga problem med 7:30/8:00/8:30 och 15:30 och frammåt. Men där mellan är det tjorvigt.

    Ena barnet går i årskurs sju och där erbjöds nästan bara eländiga tider. 15 var typ den senaste det gick att boka men det är första gången jag måste förhålla mig till det trots att äldsta går i nian.

  • Fröken W
    Jemp skrev 2020-02-23 12:56:26 följande:

    Av ren nyfikenhet, en fråga till er som arbetar som lärare: har ni alltså såpass mycket tid under dagarna som inte är lektioner, att alla utvecklingssamtal går att ha under ordinarie arbetstid?

    Ingen värdering i det hela, men blev lite förvånad.


    Nej det brukar inte funka, om man inte ska hålla på med utvecklingssamtal under allt för många veckor. På mitt jobb har vi en dag där annan personal än mentorerna hjälps åt att täcka för varandra så mentorerna kan ägna en heldag åt samtal. Alla samtal brukar inte rymmas under den dagen så man får ändå sitta ett par sena eftermiddagar.
  • Fins Mamma

    Dotterns skola (högstadium) har börjat ha lediga dagar med möjlighet att jobba igen i skolan två dagar per termin. Samtaö mellan 8-17.

    Både skolan jag arbetar på nu och rostade (f-6l har sk. Samtaösveckor då alla elever slutar 13.00 och samtalen sker så efter 13.00-16.00.

    Elevledda samtal.


    ?
  • Ms H
    Jemp skrev 2020-02-23 12:56:26 följande:

    Av ren nyfikenhet, en fråga till er som arbetar som lärare: har ni alltså såpass mycket tid under dagarna som inte är lektioner, att alla utvecklingssamtal går att ha under ordinarie arbetstid?

    Ingen värdering i det hela, men blev lite förvånad.


    På mitt jobb är tre eftermiddagar per termin lektionsfria och vigda åt utvecklingssamtal.
  • Fröken W
    Deeru skrev 2020-02-23 17:41:46 följande:

    Kan man inte bara ha samtalen via mail? Jag har jättesvårt att komma ifrån jobbet. Då kan man ju svara när man har tid.


    Problemet med mejl är att det

    1. Är mycket som som ska skrivas i det där mejlet då

    2. Lätt att något misstolkas från något av hållen

    3. Blir utdragen med frågor och följdfrågor

    och därför blir det extremt tidskrävande. Så nej, jag vill inte ha utvecklingssamtal i mejlform. Förutom detta så tror jag att det är svårt att få det att bli något annat än informationsdelgivning och det mesta av det får man ju som förälder redan från skolans läsplattform. Jag ser inte heller hur eleven ska kunna leda ett sådant samtal.
  • Nattviol
    Deeru skrev 2020-02-23 17:41:46 följande:

    Kan man inte bara ha samtalen via mail? Jag har jättesvårt att komma ifrån jobbet. Då kan man ju svara när man har tid.


    Eftersom eleverna skall leda samtalet (from åk 2 eller 3, minns inte riktigt) så går det inte. 
  • Nattviol

    Vår skola kör "studiedagar" för utvecklingssamtal. Synd. Hade tyckt det varit roligare om lärarna faktiskt fått studiedagar och hitta på nåt kul och lära sig nya saker själva som motiverar dem till nya infallsvinklar med eleverna. 

    Kan tycka att utvecklingssamtalen är lite lätt hypade. Ett hederligt kvartsamtal hade räckt för de flesta i de lägre årskurserna. Då hade en lärare lätt kunnat jobba till ca 18 och rivit av hälften på en kväll.

    Men, nu är den bistra sanningen att föräldrarna förväntas vara delaktiga på ett annat sätt än förr, samtidigt som lärarna tycker det är svinjobbigt med föräldrar som lägger sig i undervisningen... (Skyller inte på lärarna att föräldrar för väntas vara delaktiga, det är rektorer och andra högre upp som bestämmer det.). 

  • Deeru
    Nattviol skrev 2020-02-23 22:14:36 följande:
    Eftersom eleverna skall leda samtalet (from åk 2 eller 3, minns inte riktigt) så går det inte. 
    ska en 8/9åring leda ett samtal? Det är väl den vuxne som ska få reda på hur det går i skolan. 
  • Fillibom

    Hur är det nuförtiden? Har man utvecklingssamtal, även när barnen får betyg? Tänker på högstadiet och gymnasiet.

  • Fröken W
    Fillibom skrev 2020-02-24 10:34:13 följande:

    Hur är det nuförtiden? Har man utvecklingssamtal, även när barnen får betyg? Tänker på högstadiet och gymnasiet.


    Högstadiet har utvecklingssamtal. Gymnasiet är jag osäker på eftersom det är en frivillig skolform men tror att det erbjuds åtminstone men att det inte är obligatoriskt på samma sätt som i grundskolan.
  • Fillibom
    Fröken W skrev 2020-02-24 13:05:58 följande:
    Högstadiet har utvecklingssamtal. Gymnasiet är jag osäker på eftersom det är en frivillig skolform men tror att det erbjuds åtminstone men att det inte är obligatoriskt på samma sätt som i grundskolan.
    Tack för svar!
  • Nattviol
    Deeru skrev 2020-02-24 10:20:15 följande:
    ska en 8/9åring leda ett samtal? Det är väl den vuxne som ska få reda på hur det går i skolan. 
    Japp. Så är det. Kom på att det i vår skola iaf är redan från åk 2. De har ett papper att läsa innan till, där de går igenom de olika ämnena. 

    Nej, jag tycker inte heller att det är någon lysande idé även om mina ungar är sociala och kompetenta för det för sin ålder. Jag tycker också att det är läraren som borde hålla mer i det. Men det är inte jag som bestämmer i detta fall. 
  • TillFlorida

    Jag undrar om det finns några skolor som erbjuder videosamtal (skype/zoom eller liknande) för att effektivisera lite. Det vore ju praktiskt för de föräldrar som pendlar långt till jobbet. Det skulle ju också spara på resorna vilket vore klimatsmart.

  • Bellaa123
    Nattviol skrev 2020-02-24 21:55:31 följande:

    Japp. Så är det. Kom på att det i vår skola iaf är redan från åk 2. De har ett papper att läsa innan till, där de går igenom de olika ämnena. 

    Nej, jag tycker inte heller att det är någon lysande idé även om mina ungar är sociala och kompetenta för det för sin ålder. Jag tycker också att det är läraren som borde hålla mer i det. Men det är inte jag som bestämmer i detta fall. 


    Jobbar som lärare och elevledda samtal är toppen tycker jag. På ett "vanligt" samtal upplever jag att de allra flesta eleverna är måttligt intresserade, lite obekväma i situationen och ofta rätt uttråkade. När eleverna själva får "leda" samtalet blir de mer engagerade, motiverade och insatta i vad vi faktiskt pratar om. Sen så diskuterar ju jag som lärare ändå det som jag behöver ta upp och vilka mål eleven behöver ha, m.m. Detta görs såklart på olika sätt i olika skolor men jag tänkte bara förklara den pedagogiska tanken bakom elevledda utvecklingssamtal :)
Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?