• missk79

    Vår son är allergisk – men svärföräldrarna har skaffat hund!

    Känner mig så trött, ledsen och besviken just nu. För cirka två år sedan konstaterades att vår 3,5-åring är allergisk mot pälsdjur, främst katt och häst eftersom han utsatts för det men om han träffar hundar lär han snart få utslag på pricktest även där. Sedan han blev allergisk har vi hittat ett nytt hem åt våra katter och jag har sålt min häst.
    Men samtidigt bestämde sig farmor och farfar för att skaffa hund! De bor nära och sonen har träffat dem mycket, han älskar verkligen att vara hos farmor. Hon har nyligen blivit pensionär och har pratat mycket om hur mycket tid hon får för barnbarnen nu. Och jag har väl sett framför mig hur hon skulle hämta barnen, 3,5 åringen och hans lillebror, på dagis åtminstone ibland.
    Men så kom alltså hunden. Nu verkar allt kretsa kring den. Det är svårt att få barnvakt numera. De erbjuder sig aldrig frivilligt att ta barnen, vilket de i och för sig aldrig gjort.... men det har varit lättare att få dem att ställa upp förr. Och om de kommer hit har de alltså hunden med sig. I kväll när jag skulle lägga sonen kliade han sig över hela överkroppen, det var längesedan det var så, så jag antar att det är hunden.

    Tog upp ämnet med min man ikväll, och han höll med mig, tyckte att det var "onödigt" av dem att skaffa hund. Men han verkar inte vilja säga något om det, i alla fall inte nu.

    Till saken hör att mormor är död och morfar bor 100 mil bort, det här är de enda barnvakter vi har... Och de verkar prioritera djur framför människor, jag fattar det bara inte. Det gör mig så ledsen och frustrerad.

  • Svar på tråden Vår son är allergisk – men svärföräldrarna har skaffat hund!
  • Becca85
    Fundersam mamma skrev 2013-02-24 23:06:25 följande:
    Man kanske kan se det som att barnens liv får möjlighet att även inkludera en hund! De kan kanske umgås utomhus och om ni ska vara inne så var hos er. UTAN hunden.
    Hundpromenader är hur mysiga som helst. Framförallt för barn som inte KAN ha egna djur hemma.
    Min man är allergisk. Mina föräldrar har hundar. Vi är sällan hos dem men min mamma är hos oss minst 2 ggr/v - givetvis utan hundarna! Barnen älskar att köpa tuggben mm t hundarna och att ringa o höra hur hundarna mår. Det är en gemenskap och ett glädjeämne mellan morföräldrarna o barnen.

    Jag tycker du har helt rätt i det, men i det här fallet är ju ena sonen allergiker som får klåda över hela kroppen av pälsdjur. Han kan inte kramas och kela med hunden utan ska troligtvis helst inte röra hunden för att få må bra. I just deras fall kan det ju bli jättejobbigt att hälsa på hos farmor och farfar, samt att hunden inte får följa med hem till dom nu om det visar sig vara hunden. 

    Till TS: Jag hoppas att de lär hunden att vara ensam i flera timmar alternativt kan skaffa hundvakt en natt för att komma och umgås med er son. Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för er. Min erfarenhet är att föräldrar med hundar kan komma och träffa oss 2 h innan de måste åka hem för hunden kan inte vara ensam (men det är min erfarenhet) och det är ju skittrist.

    Det är en jävligt tråkig situation.. hunden ger dom antagligen så mycket kärlek dygnet runt och de som inte är allergiker förstår inte hur dåligt man KAN må (inte måste). När de inser att relationen till barnbarnen påverkas har de redan så mycket kärlek till hunden att de nog bara slår bort alla andra tankar.      
  • The Doctor
    missk79 skrev 2013-02-24 22:25:32 följande:
    Känner mig så trött, ledsen och besviken just nu. För cirka två år sedan konstaterades att vår 3,5-åring är allergisk mot pälsdjur, främst katt och häst eftersom han utsatts för det men om han träffar hundar lär han snart få utslag på pricktest även där. Sedan han blev allergisk har vi hittat ett nytt hem åt våra katter och jag har sålt min häst.
    Men samtidigt bestämde sig farmor och farfar för att skaffa hund! De bor nära och sonen har träffat dem mycket, han älskar verkligen att vara hos farmor. Hon har nyligen blivit pensionär och har pratat mycket om hur mycket tid hon får för barnbarnen nu. Och jag har väl sett framför mig hur hon skulle hämta barnen, 3,5 åringen och hans lillebror, på dagis åtminstone ibland.
    Men så kom alltså hunden. Nu verkar allt kretsa kring den. Det är svårt att få barnvakt numera. De erbjuder sig aldrig frivilligt att ta barnen, vilket de i och för sig aldrig gjort.... men det har varit lättare att få dem att ställa upp förr. Och om de kommer hit har de alltså hunden med sig. I kväll när jag skulle lägga sonen kliade han sig över hela överkroppen, det var längesedan det var så, så jag antar att det är hunden.

    Tog upp ämnet med min man ikväll, och han höll med mig, tyckte att det var "onödigt" av dem att skaffa hund. Men han verkar inte vilja säga något om det, i alla fall inte nu.

    Till saken hör att mormor är död och morfar bor 100 mil bort, det här är de enda barnvakter vi har... Och de verkar prioritera djur framför människor, jag fattar det bara inte. Det gör mig så ledsen och frustrerad.
    Jag förstår din frustration och besvikelse, men det enda du kan göra i dagsläget är att ha din sons hälsa i åtanke - de bör naturligtvis inte hälsa på hos er i sällskap av hunden, snarare borde de försöka iklä sig så rena kläder som möjligt.

    Har ni svårt att sätta ned foten vad gäller det här med besök? Det är jättejobbigt och oerhört trist, men vi har sedan många år tillbaka sagt att ingen som har pälsdjursallergener på sig kommer in hos oss, det tar oss sån tid att sanera hela lägenheten. Dessutom anser jag att det även har med respekt att göra, vår hälsa måste ju vara värt den lilla "uppoffringen" att faktiskt försöka ha så allergenfria kläder som möjligt.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Beaniee
    missk79 skrev 2013-02-24 22:25:32 följande:
    Känner mig så trött, ledsen och besviken just nu. För cirka två år sedan konstaterades att vår 3,5-åring är allergisk mot pälsdjur, främst katt och häst eftersom han utsatts för det men om han träffar hundar lär han snart få utslag på pricktest även där. Sedan han blev allergisk har vi hittat ett nytt hem åt våra katter och jag har sålt min häst.
    Men samtidigt bestämde sig farmor och farfar för att skaffa hund! De bor nära och sonen har träffat dem mycket, han älskar verkligen att vara hos farmor. Hon har nyligen blivit pensionär och har pratat mycket om hur mycket tid hon får för barnbarnen nu. Och jag har väl sett framför mig hur hon skulle hämta barnen, 3,5 åringen och hans lillebror, på dagis åtminstone ibland.
    Men så kom alltså hunden. Nu verkar allt kretsa kring den. Det är svårt att få barnvakt numera. De erbjuder sig aldrig frivilligt att ta barnen, vilket de i och för sig aldrig gjort.... men det har varit lättare att få dem att ställa upp förr. Och om de kommer hit har de alltså hunden med sig. I kväll när jag skulle lägga sonen kliade han sig över hela överkroppen, det var längesedan det var så, så jag antar att det är hunden.

    Tog upp ämnet med min man ikväll, och han höll med mig, tyckte att det var "onödigt" av dem att skaffa hund. Men han verkar inte vilja säga något om det, i alla fall inte nu.

    Till saken hör att mormor är död och morfar bor 100 mil bort, det här är de enda barnvakter vi har... Och de verkar prioritera djur framför människor, jag fattar det bara inte. Det gör mig så ledsen och frustrerad.
    Fast missunnar ni verkligen farmor och farfar glädjen med en hund på äldre dar bara för att ni vill kunna ha barnvakt?  Förstår om du är besviken men det är inte er sak att lägga er i det, förutom att säga ifrån om att de inte kan ta med hunden när de kommer och hälsar på. Verkar rätt ogenomtänkt när de vet att barnbarnet är allergiskt.
    Om de nu inte är så intresserade av sina barnbarn så är det självklart tråkigt men under de förutsättningarna är det orimligt att utgå från att de ska planera sitt liv kring sina barnbarn. Vill de ha en hund så måste de få göra det utan att ni framför vad ni tycker om det. 

     
  • Beaniee
    viseversa skrev 2013-02-25 08:26:31 följande:
    klart dom ska få skaffa hund om dom vill. Deras liv ska inte behöva rätta sig efter er son.- Dock ska hunden INTE följa med dom hem till er. Där får ni säga stopp.
  • Cadencee

    Behöver ju samtidigt inte handla om att de vill ha barnvakt men kunna umgås ändå. Vissa har sådana allergier att bara en som har pälsdjur sätter sig i allergikens soffa utgör problem då pälsen sitter i kläderna. Skulle jag och sambon skaffa pälsdjur skulle det i princip innebära noll relation till min syster och mamma så länge det inte är utomhus i princip.

  • Fanny b
    Beaniee skrev 2013-02-25 18:09:25 följande:
    Fast missunnar ni verkligen farmor och farfar glädjen med en hund på äldre dar bara för att ni vill kunna ha barnvakt?  Förstår om du är besviken men det är inte er sak att lägga er i det, förutom att säga ifrån om att de inte kan ta med hunden när de kommer och hälsar på. Verkar rätt ogenomtänkt när de vet att barnbarnet är allergiskt.
    Om de nu inte är så intresserade av sina barnbarn så är det självklart tråkigt men under de förutsättningarna är det orimligt att utgå från att de ska planera sitt liv kring sina barnbarn. Vill de ha en hund så måste de få göra det utan att ni framför vad ni tycker om det. 

     
  • Beaniee
    Cadencee skrev 2013-02-25 20:33:21 följande:
    Behöver ju samtidigt inte handla om att de vill ha barnvakt men kunna umgås ändå. Vissa har sådana allergier att bara en som har pälsdjur sätter sig i allergikens soffa utgör problem då pälsen sitter i kläderna. Skulle jag och sambon skaffa pälsdjur skulle det i princip innebära noll relation till min syster och mamma så länge det inte är utomhus i princip.
    Jag uppfattar inte TS barns allergi så allvarlig enligt hennes inlägg men det är så klart en avvägning om man inte ens kan umgås.Jag har skaffat hund fast min mamma är allergisk, vi löser det genom att dammsuga lite extra och hon äter allergimedicin. Hon vet att min hund förgyller mitt liv Glad

    Men hur man än vänder och vrider så är det ett val som farmor och farfar har rätt att göra själva utan åsikter. Om nu fallet hade varit så att sonen inte kunde umgås alls med farmor och farfar pga sådan svår allergi så hade det ändå varit deras val att göra. Ett ganska konstigt val i och för sig. 
  • Cadencee

    Beaniee: angående TS så har du en poäng. Svarade lite mer allmänt då jag läst att vissa tycker "det är bara att ta medicin för din allergi" och liknande påståenden men det är ju tyvärr inte så för alla och då tycker jag att man får avstå pälsdjur om allergin visar sig vara av det värre slaget. Skaffar man djur trots att man vet typ "nu kan inte barnbarnet/släktingen komma hem till mig alls" ja då är man ganska självisk tycker jag så det ofta innebär att personen i fråga inte klarar av att den med djur kommer hem till den heller. :)

  • Jackson

    Om dom vill skaffa hund så ska dom få göra det, utan att ni ska ha någonting att säga till om. 
    Dessutom varför antar de flesta som skaffar barn att mor och farföräldrar naturligt vill ta hand om dina barn?
    det är inte deras skyldighet att behöva ställa upp varje gång ni vill göra nått. Dom har gått vidare i sitt liv, dom vill ha en hund, då skaffar dom en också.. och det ska räcka med det. 

  • Fanny b
    phillipha skrev 2013-02-24 22:49:43 följande:
    Vad märkligt ni alla resonerar... Mina föräldrar bor 60mil ifrån oss och har alltid haft katt (i närmare 30år) Min man är allergisk mot katt (och alla andra pälsdjur med) så när katten de hade dog av ålderdom så skaffade ingen ny trots att båda egentligen ville det BARA för att jag och min familj ska kunna hälsa på utan att maken ska behöva må dåligt eller äta en massa allergimedicin!

    Ta jag tycker du har all rätt att vara ledsen arg och upprörd över detta, det är verkligen så fel! Jag tycker du ska vara helt ärlig mot svärföräldrarna och säga som det r, ni kan inte träffas för pojken blir dålig då eftersom de valt att skaffa hund.

    Lycka till!

    Jag tycker inte det finns något rätt eller fel i om man skaffar djur trots allergiska släktingar eller ej. För om man verkligen vill ha djur, varför ska en allergisk släkting hindra att man skaffar det?

    I ts fall kan det lösas som att svärföräldrarna inte får ta med sig hunden hem till dem, be dem ha kläder som inte varit kontakt med hunden. När ts med familj besöker svärföräldrarna kan hunden stängas in och svärföräldrarna städat noga innan. Det kan hända att ts son måste ta allergimedicin, men det kan han även behöva ta om han ska besöka vänner som har djur.  
  • missk79

    Tack för alla fina svar! Många olika perspektiv och ni har väl på något sätt rätt allihop, det beror på hur man ser det. Men jag står för min besvikelse. Farmor har pratat om hur hon ska tillbringa sååå mycket tid med barnbarnen (hon har fyra, våra två och två till alla mellan 6 mån och 4 år) Men så kom hunden, som en liten bebis, och nu verkar det inte finnas någon tid för barnbarnen, eller jo lite finns såklart men mindre än förr. Till saken hör att vi inte har någon annan att fråga. Och det vet de. Självklart ska mor- och far-föräldrar ställa upp för barn och barnbarn. Det får de tillbaka i form av omtanke när de blir riktigt gamla!

  • Fanny b
    missk79 skrev 2013-02-26 22:47:27 följande:
    Tack för alla fina svar! Många olika perspektiv och ni har väl på något sätt rätt allihop, det beror på hur man ser det. Men jag står för min besvikelse. Farmor har pratat om hur hon ska tillbringa sååå mycket tid med barnbarnen (hon har fyra, våra två och två till alla mellan 6 mån och 4 år) Men så kom hunden, som en liten bebis, och nu verkar det inte finnas någon tid för barnbarnen, eller jo lite finns såklart men mindre än förr. Till saken hör att vi inte har någon annan att fråga. Och det vet de. Självklart ska mor- och far-föräldrar ställa upp för barn och barnbarn. Det får de tillbaka i form av omtanke när de blir riktigt gamla!

    Du har givetvis rätt att känna det det du känner, besvikelse i detta fall. Jag kan tycka att det är lite konstigt att dina svärföräldrar gått ifrån att säga att de ser fram emot att umgås mycket med sina barnbarn till att umgås mindre med dem, pga hunden. Men en orsak  kan vara att de är så uppfyllda av hunden att de inte vill ta sig tid att umgås med barnbarnen på samma sätt som tidigare. Vilket jag inte ser något fel med.

    Jag tycker att mor/farföräldrar ska tänka på sig själva också, de har levt sitt liv med småbarn, på ålderns höst vill de kanske göra andra saker, som att resa eller skaffa husdjur.
  • Trädblåsare

    Tja, det är inte så mycket ni kan göra åt saken.

    Säg bara åt dem att de inte får ta med hunden hem till er.

  • liv

    Min svåger är allergisk men mina förldrar hade redan hund när han kom in i bilden. När de köpte en ny skaffade de en allergivänlig ras och de stänger ändå in hunden när han hälsar på. De visar så mycket hänsyn de kan... Konstigt att inte alla gör så.

  • Thaleya1

    Själviska av dig TS, klart de måste få skaffa hund dom de vill!

    Sonen får träffa dem hemma hos er eller efter han tagit allergitabletter.

  • Sar

    Som jag ser det är det upp till din man att berätta om er sons allergi (enligt pricipen att var och en hanterar sina egna föräldrar)  och att fråga om de har tänkt över att relationen till barnbarnen riskerar att bli lidande p.g.a. allergin. Det är ju helt deras eget beslut om de vill ha hund eller inte men konsekvensen blir att de får sköta hemma hos er i nytvättade kläder istället för hemma hos sig.

    Jag tror säkert att man kan lösa det med ett sådant arrangemang, jag kan dock förstå din besvikelse men även dina svärsföräldrars beslut. För er sons del skulle jag så snart som möjligt ta kontakt med vården för att höra hur han kan bli hjälpt. Fungerar sensibiliseringsträning på ett sådan litet barn och vilka tabletter bör han ta? Som allergiker kommer han med all säkerhet att utsättas för att kompisar har djur hemma etc. och då bör man ju försöka få allt att gå så smidigt som möjligt så att han inte behöver välja bort kompisar p.g.a. att de har pälsdjur.

  • alifewithoutme

    Självklart har de all rätt i världen att skaffa hund även om någon i sin närhet är allergisk. Självklart behöver det inte vara ett krav på att de ska passa barnbarnen om de nu inte alltid vill. Men främst: självklart får de ordna hundvakt om de ska vara hos er under en längre period som innebär att hunden inte kan lämnas helt själv. Hunden ska inte hem till er p.g.a. er allergiska son och personligen skulle jag inte ens drömma om att ta med min hund/mina katter hem till någon som är allergisk. Kan man inte ordna hund/kattvakt så får man helt enkelt ställa in träffen helt, Deras liv kretsar inte runt er son/deras barnbarn. De har rätt till att leva ett liv med en hund om de nu vill ha en hund i sitt liv. 

  • elmadumle

    Gör klart för de att ni inte kan åka till de längre pga sonens allergi och att de inte får ta med hunden hem till er, har de ändå hunden med så tyvärr ni får åka hem eller lämna hunden ute eller i bilen.

  • Ignoramus

    Inget konstigt att prioritera djur framför människor. Djur är underbara, människor är i regel inte det ;) 


    Sen kan ju pratet om att spendera mer tid med barnbarnen härstamma från att de vill att pensionärstiden ska bli meningsfull och kärleksfull, och nu har de hittat ett utlopp för det på annat håll. Good on them! Kan tänka mig att huset fullt med en massa småbarn är rätt krävande och utmattande i den åldern, även om man älskar barnen... Så hunden är ett trevligare alternativ, helt enkelt. Tror deras livskvalitet har förbättrats avsevärt sedan de skaffade hunden, så det är väl bara roligt för dem att få en meningsfull ålderdom. Dessutom kommer de ut mer, träffar mer folk osv osv. 


    Ni får väl betala någon grannflicka/pojke att vara barnvakt i värsta fall, inte svårare än så. :) 


    Sen håller jag med om att det är märkligt att hunden måste följa med när svärföräldrarna hälsar på er. De gångerna kan ju hunden faktiskt stanna hemma i några timmar. Alternativt att ni umgås utomhus. 


     


     


    missk79 skrev 2013-02-24 22:25:32 följande:

    Känner mig så trött, ledsen och besviken just nu. För cirka två år sedan konstaterades att vår 3,5-åring är allergisk mot pälsdjur, främst katt och häst eftersom han utsatts för det men om han träffar hundar lär han snart få utslag på pricktest även där. Sedan han blev allergisk har vi hittat ett nytt hem åt våra katter och jag har sålt min häst.
    Men samtidigt bestämde sig farmor och farfar för att skaffa hund! De bor nära och sonen har träffat dem mycket, han älskar verkligen att vara hos farmor. Hon har nyligen blivit pensionär och har pratat mycket om hur mycket tid hon får för barnbarnen nu. Och jag har väl sett framför mig hur hon skulle hämta barnen, 3,5 åringen och hans lillebror, på dagis åtminstone ibland.
    Men så kom alltså hunden. Nu verkar allt kretsa kring den. Det är svårt att få barnvakt numera. De erbjuder sig aldrig frivilligt att ta barnen, vilket de i och för sig aldrig gjort.... men det har varit lättare att få dem att ställa upp förr. Och om de kommer hit har de alltså hunden med sig. I kväll när jag skulle lägga sonen kliade han sig över hela överkroppen, det var längesedan det var så, så jag antar att det är hunden.

    Tog upp ämnet med min man ikväll, och han höll med mig, tyckte att det var "onödigt" av dem att skaffa hund. Men han verkar inte vilja säga något om det, i alla fall inte nu.

    Till saken hör att mormor är död och morfar bor 100 mil bort, det här är de enda barnvakter vi har... Och de verkar prioritera djur framför människor, jag fattar det bara inte. Det gör mig så ledsen och frustrerad.


Svar på tråden Vår son är allergisk – men svärföräldrarna har skaffat hund!