• Anonym (Kaffedraken)

    Hur är bosniska män?

    Har precis träffat en bosnisk man som är muslim fast inte praktiserande. Jättesnäll och bra personlighet,
    men vad vet ni om bosniska killar?

    Hur är dem? Blir det någon kulturkrock?

    Ni som varit ihop/är ihop med någon från bosnien, berätta!  

  • Svar på tråden Hur är bosniska män?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var tillsammans med en bosnisk man i 8 år men bodde ihop i 10. Han misshandlade mig både fysiskt och psykiskt, våldtog och hotade mig till livet, var dessutom otrogen. 2010 lyckades jag sticka ifrån honom.
    Vi är vänner nu för vi har en 6års pojke ihop. Han har en ny nu.

    Jag råder dig att INTE bli ihop med denne mannen som du träffat. Jag kommer aldrig mer bli tillsammans med någon som kommer från ett annat land.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att man måste vara en stark och hård kvinna för att stå på sig och inte låta mannen köra över en. Jag känner ingen som har fixat en relation med en bosnisk man förutom en kompis till mig som är stenhård. I den relationen så är det hon som bestämmer, och ärligt talat så tror jag att det är det enda som funkar. När de två går på stan, är det han som bär alla hennes tunga väskor, och gärna så ska han betala för allting också. Hon har inställningen att han ska kunna "döda för henne", om han inte gör allt för henne så är han ingenting att ha. Höga krav med andra ord. 

    Våld inom relationen är nog vanligare än man tror, så man måste verkligen vara stark som människa. Män ljuger ofta och visar ofta en annan sida än hur de egentligen är på insidan. Så man kan inte naivt tro på allting de säger. Säger killen att han köpte ett halsband för 1500 kronor, så kan man lita på att det kostade betydligt mindre. Nu är det här väldigt hårddraget, men jag känner ganska många från Bosnien och umgås i den typen av krets.

    Det finns nog inga större kulturkrockar mer än att bosnier är väldigt traditionella i sitt sätt att tänka. Mannen har sin roll och kvinnan har sin. Enligt männens tänk så står kvinnan oftast "under" mannen. Bosnisk mat är gudomlig btw, måste provas! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vet inte vad vissa av er andra har haft för otur som skriver "spring så fort ni kan!" Osv. Finns idioter i alla länder. Har varit tillsammans med en bosnisk kille flera år (vi är tillsammans fortfarande) och har det hur bra som helst! Stöttar mig i allt, pålitlig, ansvarsfull, har humor och är underbar! Sen är det ett plus i kanten att hans familj är sååå go och kärleksfull! Tror faktiskt inte att en svensk kille skulle kunna ge mig allt som han gör! Har aldrig haft problem på något sätt!

  • Anonym (Kaffedraken)
    UngMamma25 skrev 2014-06-10 09:50:11 följande:

    Jag var tillsammans med en bosnisk man i 8 år men bodde ihop i 10. Han misshandlade mig både fysiskt och psykiskt, våldtog och hotade mig till livet, var dessutom otrogen. 2010 lyckades jag sticka ifrån honom.
    Vi är vänner nu för vi har en 6års pojke ihop. Han har en ny nu.

    Jag råder dig att INTE bli ihop med denne mannen som du träffat. Jag kommer aldrig mer bli tillsammans med någon som kommer från ett annat land.


    Anders Eklund och Hafamannen är ju svenskar så jag antar att du inte kan bli ihop med en svensk heller?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur är bosniska män, jag har inget positivt att säga om dom. Minns själv från min barndom hur när våra bosniska grannar vände sig emot oss och började terrorisera oss för att vi inte var bosnier.

  • Anonym (Kaffedraken)
    G1rl skrev 2016-03-28 16:09:31 följande:
    Vet inte vad vissa av er andra har haft för otur som skriver "spring så fort ni kan!" Osv. Finns idioter i alla länder. Har varit tillsammans med en bosnisk kille flera år (vi är tillsammans fortfarande) och har det hur bra som helst! Stöttar mig i allt, pålitlig, ansvarsfull, har humor och är underbar! Sen är det ett plus i kanten att hans familj är sååå go och kärleksfull! Tror faktiskt inte att en svensk kille skulle kunna ge mig allt som han gör! Har aldrig haft problem på något sätt!
    fyfan vad rasistiskt du är
    varför skulle inte en svensk kunna ge dej detta, skulle dom vara sämre ?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (råger) skrev 2013-02-25 21:26:32 följande:

    Generellt sett är dom mer traditionella när det gäller könsroller och vem som gör vad hemma.

    Fins en del likheter med Grekiska killar, dvs att Mamma sätter sin lilla gosse på piedestal och

    han blir bekräftad och bortklemad. Att de flesta kom hit på 90 talet spelar ingen roll tror jag man får med sej

    värderingarna hemmifrån.     


    Mycket riktigt. Håller med dig. Mammorna och farmödrarna sätter pojkarna på piedestaler och det gör att männen sedan tror sig kunna bestämma mycket, dominera, tro sig alltid ha rätt ochkallar dig för fula personliga påhopp direkt vid motgång.

    Mitt råd är att vända ryggen och gå i motsatt riktning.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har två tjejkompisar som varit i seriösa förhållanden med bosniska män. Båda männen har vuxit upp i Sverige, är akademiker och världens trevligaste att hänga med enligt mig. Den ena slog dock på sin tjej rejält på fyllan, helt oprovocerat efter att de varit ihop några år. Hon gjorde såklart slut vilket han accepterade. Den andra är i mina ögon fortfarande helt underbar, gör allt för sin tjej, sunda värderingar om egentid och inte svartsjuk alls.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jobbiga) skrev 2016-03-28 21:23:14 följande:
    Mycket riktigt. Håller med dig. Mammorna och farmödrarna sätter pojkarna på piedestaler och det gör att männen sedan tror sig kunna bestämma mycket, dominera, tro sig alltid ha rätt ochkallar dig för fula personliga påhopp direkt vid motgång.

    Mitt råd är att vända ryggen och gå i motsatt riktning.
    Jag har ett flertal vänner från Balkan/Grekland/Cypern där vi diskuterat fenomenet med mödrar som
    helgonförklarar och dyrkar sina söner och de problem det medför senare i livet. för alla inblandade.
    Skrämmande kvinnosyn hos många tyvärr.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Min erfarenhet, känner 4 stycken nära. (Har många andra vänner från Balkan också)

    Bryr sig mycket om sin familj alla fyra. 3 är otrogna i perioder. De är alla bra kompisar, roliga, självsäkra, lite flirtiga. Gillar att umgås ofta och mycket, aktiva, hörs mycket. Bossiga.

    Relation hade jag inte klarat med dem då de visserligen verkligen är snälla mot sina fruar, givmilda, tar hand om familjen, men många är just otrogna och berättar om detta inom sina kompisgäng, så många historier har jag hört genom åren.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2013-02-25 20:20:04 följande:

    Har precis träffat en bosnisk man som är muslim fast inte praktiserande. Jättesnäll och bra personlighet,
    men vad vet ni om bosniska killar?

    Hur är dem? Blir det någon kulturkrock?

    Ni som varit ihop/är ihop med någon från bosnien, berätta!  


    En av mina vänner (inom SD) har sagt att alla är tjuvar och en annan vän (från Vänsterpartiet) säger att alla är kommunister... själv vet jag inte hur dem är. Man måste bara lära känna personen för att se.
  • Anonym (Kaffedraken)
    beemp skrev 2013-02-26 07:06:23 följande:

    Hur kan man fråga som du gör? Är alla svenska män likadana? Ni som skriver "spring för livet" och liknande,varför dra alla människor över en kam?! Snacka om obildade människor,tycker faktiskt lite synd om er!


    Svenska män som kollektiv är inte likadana som bosniska män som kollektiv eller amerikanska män som kollektiv. Detta beror på att de lever i helt olika kulturer. Sedan kan det vara stor skillnad inom grupperna och vissa män har mer gemensamt med män i andra grupper än sin egen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-09-06 14:54:29 följande:
    Svenska män som kollektiv är inte likadana som bosniska män som kollektiv eller amerikanska män som kollektiv. Detta beror på att de lever i helt olika kulturer. Sedan kan det vara stor skillnad inom grupperna och vissa män har mer gemensamt med män i andra grupper än sin egen.
    Du vet väl att braslilianare, argentinare, puertoricaner, (etcetera) också är amerikaner... det är inte bara Usa som klassas som "Amerikaner"... alla i Amerika (Syd, Central och Nord) är amerikaner. Kanadensare borde också kalla dem själva för amerikaner som alla andra som bor i amerika... på tal om OS.
    Det finns fem ringar och jag älskar det för att dem räknar Amerika som en.
    Amerika, Afrika, Asien, Europa och Oceanen.
    SOm sagt. Syd, Central och NordAmerikaner är amerikaner.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym ((._.)) skrev 2016-09-06 15:07:44 följande:
    Du vet väl att braslilianare, argentinare, puertoricaner, (etcetera) också är amerikaner... det är inte bara Usa som klassas som "Amerikaner"... alla i Amerika (Syd, Central och Nord) är amerikaner. Kanadensare borde också kalla dem själva för amerikaner som alla andra som bor i amerika... på tal om OS.
    Det finns fem ringar och jag älskar det för att dem räknar Amerika som en.
    Amerika, Afrika, Asien, Europa och Oceanen.
    SOm sagt. Syd, Central och NordAmerikaner är amerikaner.
    Visst, men i dagligt tal kallar vi människor som bor i USA för amerikanare och inte USA:are.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alla är såklart egna unika individer, men vi påverkas faktiskt mer eller mindre av vår uppfostran hemifrån. Jag är sambo med en man från Bosnien som kom hit på 90-talet. Även om han är uppvuxen här så är han lika mycket ?svensk? som en ?Balkan-boy?. Det går inte heller att veta från första början om en man svensk eller inte är jämställ, det kan ta år att upptäcka. Utan att lägga någon värdering i det, så är Bosnier sällan utövande muslimer eller särskilt troende eller konservativa utan kan utan problem ?gifta sig med? en kristen eller ateist. De muslimer jag känner äter bara inte gris, annars märks ingenting. Min sambo var jämställd i början, men när vi fick barn ville han att jag skulle ta 90% av hemuppgifterna som matlagning, städ och såna saker. Det har varit och är ännu en källa till konflikt. Jag som svensk ?feminist och jämställdhetsförespråkare? kommer aldrig känna mig hemma i köket (har inte det intresset, även om jag såklart lagar mat för att jag måste). Jag vill inte heller bli som hans mamma (eller som äldre generationers svenska kvinnor var) som mer eller mindre bor i köket/hemmet. Mina svärföräldrar är jättesnälla men vi är väldigt olika. Deras största intresse är att äta 24/7, men min svärfar har även många intressen utanför hemmet. Min svärmor är även blind för sin sons negativa sidor, vilket även stämmer på de andra bosniska män jag mött, så det om att se skämmer bort sina söner stämmer generellt sätt på de jag mött i alla fall. De flesta jag känner som kommer från Bosnien är högutbildade, både männen och kvinnorna men hemmet ska ändå skötas av kvinnan. Men det finns samtidigt något varmt, äkta och ärligt med dem som gör att jag inte kan tycka illa om dem. Kvinnorna jag mött är väldigt snälla, och även mannen fast de är lite bullriga och skrytiga generellt sett. De skojar själva om att de är så så de har viss självinsikt. Hoppas jag inte generaliserar allt för mycket, talar bara av mina egna 15år av erfarenhet. Det är säkert annorlunda bland yngre killar, och även svenska killar kan vara hemskt bortskämda och konservativa när de blir fäder.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kultur krock: vänta tills du får se sängen :D


    Gigantisk med inbyggd både radio och digital väcker klocka helst i båda nattduksborden. 

    Nu vet jag ej ålder men många som upplevt kriget är oftast tämligen trasiga än idag. Å det behöver inte synas vid första anblick.
Svar på tråden Hur är bosniska män?