• Anonym
    Äldre 26 Feb 14:03
    31138 visningar
    14 svar
    14
    31138

    Hur länge kan man bli sjukskriven för ångest?

    Jag har fortsatt att arbeta trotts att min ångest  bara blir värre o värre. jag oroar mig för allt hela tiden. jag oroar mig så mycket att jag inte sover om nätterna. hela mitt liv går åt av att oroa sig. Vilket arbete jag än har är det så här. Det är just ansvaret jag har ångest över.

    Nu orkar jag inte mer. men jag har dragit mig för att bli sjukskriven eftersom att jag tror att det skulle bli ännu värre när jag då skulle börja arbeta igen. då skulle jag ju dö av oro.

    Kan man bli långtidssjukskriven?? hur länge? Blir man sedan bara utkastad i arbetet på en gång efter att sjukskrivningen tagit slut?

    vet ej vad jag ska ta mig till.....orkar inte mer......

  • Svar på tråden Hur länge kan man bli sjukskriven för ångest?
  • Anonym
    Äldre 26 Feb 14:04
    #1

    jag har vart hemma i sju år med #huvuddiagnos" ångest.

  • Anonym (ånges­tfri)
    Äldre 26 Feb 14:09
    #2

    Jag har inte varit sjukskriven alls. Jag lever med filosofin att det är bra att in i det absolut sista undvika att hamna hemma för att det är svårt att komma tillbaka. personligen mår jag sämre av att vara hemma. jag pluggade under min värsta ångestperiod - fick ta ett år studieuppehåll för att jobba istället. jag jobbade ca 80% under hela det året och mådde bra av det. det beror kanske på va man har för jobb, vilka krav man har och arbetsbelastning.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Feb 14:09
    #3
    Anonym skrev 2013-02-26 14:04:22 följande:
    jag har vart hemma i sju år med #huvuddiagnos" ångest.

    Berätta gärna mer. var det något spec du hade ångest för? hur kom du tillbaka igen? fick du pengar från FK? är du frisk idag??

    tack för svaret{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Feb 14:11
    #4
    Anonym (ångestfri) skrev 2013-02-26 14:09:12 följande:
    Jag har inte varit sjukskriven alls. Jag lever med filosofin att det är bra att in i det absolut sista undvika att hamna hemma för att det är svårt att komma tillbaka. personligen mår jag sämre av att vara hemma. jag pluggade under min värsta ångestperiod - fick ta ett år studieuppehåll för att jobba istället. jag jobbade ca 80% under hela det året och mådde bra av det. det beror kanske på va man har för jobb, vilka krav man har och arbetsbelastning.

    jag har åxå dragit ut på det in i det sissta just av den anledningen som du skriver, att det blir värre när man ska tillbaka igen. Men nu orkar jag inte mera. Jag mår bra när jag är ledig o inte behöver tänka på jobb. men nu kan jag inte heller koppla bort det när jag är ledig.
  • Anonym
    Äldre 26 Feb 14:19
    #5

    frågan borde väl snarare vara vilken hjälp och rehab man kan få mot sin ångest...?!

  • Äldre 26 Feb 14:22
    #6
    Anonym skrev 2013-02-26 14:19:34 följande:
    frågan borde väl snarare vara vilken hjälp och rehab man kan få mot sin ångest...?!
  • Anonym
    Äldre 26 Feb 14:23
    #7
    Anonym skrev 2013-02-26 14:09:36 följande:

    Berätta gärna mer. var det något spec du hade ångest för? hur kom du tillbaka igen? fick du pengar från FK? är du frisk idag??

    tack för svaret{#emotions_dlg.flower}
    Jag hade varit med om repeterade våldtäkter under fyra års tid. Det var det som triggade igång min ångest. Sedan blev jag deprimerad och utvecklade en stark social fobi, men ångesten är ändå "min grej".
    Jag har inte kommit tillbaka än. Jag har provat många gånger. Därmed är jag inte heller frisk idag. Det har gått framåt, men det är lång väg kvar...
    Jag har aktivitetsersättning från FK.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Feb 17:36
    #8
    Anonym skrev 2013-02-26 14:23:47 följande:
    Jag hade varit med om repeterade våldtäkter under fyra års tid. Det var det som triggade igång min ångest. Sedan blev jag deprimerad och utvecklade en stark social fobi, men ångesten är ändå "min grej".
    Jag har inte kommit tillbaka än. Jag har provat många gånger. Därmed är jag inte heller frisk idag. Det har gått framåt, men det är lång väg kvar...
    Jag har aktivitetsersättning från FK.

    usch! stackare, jag tycker du har gjort det bra som kommit en bit framåt. styrkekram<3
  • Äldre 26 Feb 17:58
    #9

    Läs i socialstyrelsens beslutsstöd: 
    www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod

    Där framkommer:


    Sjukskrivning bör som regel undvikas. Arbetsförmågan kan vara tillfälligt nedsatt. Sjukskrivningstiden bör i så fall vara kort,2-4 veckor, och deltidssjukskrivning bör övervägas. Vid sjukskrivningstider längre än 3 månader bör samarbete med psykiatrin etableras.
    Jag arbetar på Försäkringskassan och socialstyrelsens beslutsstöd är våra riktlinjer. Självklart kan dessa frångås och sjukskrivningar vara längre men då bör läkaren motivera detta väl. 
     
  • Anonym (utnyt­tja)
    Äldre 26 Feb 18:27
    #10
    Anonym skrev 2013-02-26 14:19:34 följande:
    frågan borde väl snarare vara vilken hjälp och rehab man kan få mot sin ångest...?!
    Ja!
    Ibland känns det som att många tycker att målet är att bli sjukskriven istället för att målet är att bli frisk/tryggare/Må bra och att sjukskrivning ska vara ett verktyg - Ingen permanent lösning. -__- jag vet att det är knepigt med panikångest, men man KAN faktiskt arbeta med problemet med hjälp av psykolog och funkar inte psykologen så byt till en ny psykolog tills det fungerar!
  • Anonym
    Äldre 26 Feb 18:32
    #11

    Det är idag väldigt svårt att bli sjukskriven en längre tid för "bara" ångest. Tyvärr.

  • Anonym
    Äldre 26 Feb 18:38
    #12

    Jag var sjukskriven i ett år ungefär. Jobbade då nån gång ibland med något  tycker är väldigt roligt. Läkaren hade kontakt med FK angående detta och berätta att hon mer eller mindre ordinerad att jag ska göra något om dagarna men inte kan ta ansvaret som en riktig anställning innebär. Rehabiliteringsarbete kan det nog kallas för. Jobbade mer och mer och gick i terapi under hela denna tiden, mediciner till en början när det var riktigt illa. Inte sjkskriven längre men går fortfarande i terapi. Blir bara stabilare och stabilare för varje dag som går=)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Feb 19:31
    #13

    ok tack för svaren. Jag mår så dåligt av att jobba att jag hoppas varje dag att jag inte ska vakna mer. jag vill helt enkelt dö. ska jag fortsätta jobba vill jag helldre dö.   men jag förstår att det som står i socialstyrelsen är lag. o någt man måste följa.......

  • Anonym
    Äldre 26 Feb 20:08
    #14

    Det beror helt på vilken läkare du går till. Det finns läkare som följer reglerna strikt och inte sjukskriver mer en max två veckor i taget, vilket gör att man ändå inte kan släppa tankarna på att man kanske snart måste tillbaka till jobbet. Sen finns det läkare som kan tänka sig ge längre sjukskrivningar, men inte har kompetensen att skriva sjukintyg så att FK godkänner dem. Har man tur får man kontakt med en läkare som utan större knussel sjukskriver på längre tid bara man ber om det och som dessutom skriver bra intyg. Det är otroligt viktigt hur de formulerar sig. Blir du inte sjukskriven av en läkare kan du alltid gå till en annan. Förr eller senare hittar du rätt. Det finns många läkare som fortfarande lyssnar mer till patienten än går efter riktlinjer.

Svar på tråden Hur länge kan man bli sjukskriven för ångest?