Inlägg från: Grande Rock |Visa alla inlägg
  • Grande Rock

Sommarstugan- ett syskon får allt

Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 23:01:46 följande:
    Förlåt om jag är otydligt,

Men jag har inga enkla svar på dina frågor.  

Mina föräldrar vill att min bror ska ta över huset. De har inför mig sagt att de föredrar att han gör det. Han kommer primärt inte bo i huset permanent, utan ha det som fritidsboende. 

Klart att det är enkelt att säga att han är favoritbarnet, men mina föräldrar uttrycker det inte så naturligtvis. Utan de uttrycker det i att min bror är en redig karl, en fin pappa som stannar hemma med sina barn, som har ett bra jobb (hantverkare) etc. Att jag stannar hemma med mitt barn i ett år, också har ett bra jobb (akademiker) är liksom inte lika bra. 

på vilket sätt sänks hans levnadskostnader för att han har ett fritidshus?

ska han ha ett annat boende samtidigt lär väl inte fritidshuset göra att han kan stanna hemma längre? om han inte planerar att hyra ut det i kommersiellt syfte.

• Grande Rock
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 21:52:28 följande:
    Tack för din synpunkt. Jag håller inte med i din tolkning av situationen, jag anser inte att jag är girig. Du resonerar kanske på samma sätt som mina föräldrar gör.  Att min livsstil är dyrare än hans stämmer, men om min bror hade fått ta lån så skulle hans kostnader öka markant och han skulle inte ha råd att vara hemma så länge. 

Om mina föräldrar hade sålt huset på den öppna marknaden och fått de där 4 miljonerna i handen och sedan rest och levt upp alla pengarna så skulle det vara helt ok med mig. Det är deras pengar (eller rättare sagt mammas) men att de mer eller mindre ger bor huset till min bror och inget till mig är inte samma sak.

om dina föräldrar skulle behållt huset skulle din bror ändå kunna vara hemma sex år och du skulle inte få en spottstyver
  • Grande Rock
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 21:52:28 följande:
    Tack för din synpunkt. Jag håller inte med i din tolkning av situationen, jag anser inte att jag är girig. Du resonerar kanske på samma sätt som mina föräldrar gör.  Att min livsstil är dyrare än hans stämmer, men om min bror hade fått ta lån så skulle hans kostnader öka markant och han skulle inte ha råd att vara hemma så länge. 

Om mina föräldrar hade sålt huset på den öppna marknaden och fått de där 4 miljonerna i handen och sedan rest och levt upp alla pengarna så skulle det vara helt ok med mig. Det är deras pengar (eller rättare sagt mammas) men att de mer eller mindre ger bor huset till min bror och inget till mig är inte samma sak.

Grande Rock skrev 2013-03-01 00:21:05 följande:
    om dina föräldrar skulle behållt huset skulle din bror ändå kunna vara hemma sex år och du skulle inte få en spottstyver

Det skulle kunna vara så att dina föräldrar inte längre vill ha hand om underhåll och drift av huset. 

Du har redan sagt att de vill att din bror ska ta över huset (därmed inte sagt att du skall gå arvslös).

Skall de då sälja det till honom (för marknadsvärde) innebär det att han måste göra avkall på sin plan att stanna hemma med sina barn för att ha råd att göra dina föräldrar tjänsten att avlasta dem med allt jobb som medföljer fastigheter (det känns taskigt).

Det ekonomiska reder ju ut sig när dina päron ramlar av kvisten.

• Grande Rock
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-03-01 11:11:15 följande:
    Min bror vill naturligtvis ha så låga omkostnader som möjligt under sin föräldraledighet. Om han köper huset för marknadsvärdet så kommer han få lov att ta lån som han måste betala ränta för. 

För att svara på frågan hur huset kan göra att han kan vara hemma länge är för att huset möjliggör inkomster av betydande slag och för att han också inte behöver ta lån. Men mest handlar det här om att han mer eller mindre får huset, inte att han kan tjäna pengar på det som ägare, utan för mig är det "värre" att han "fått" huset. 

Att dra på sig ett fritidshus brukar sällan medföra att omkostnader sjunker. Vilka inkomster ger huset?

Om din bror vill ha låga omkostnader vore det ju bättre om dina päron väntade med att sälja kåken. Då behöver han inte ta lån, behöver inte betala drift och underhåll av huset och kan stanna hemma med barnen längre.

Du kan stanna hemma längre om din familj betalar för kalaset.

Ser du skillnaden?

• Grande Rock
    Anonym (?) skrev 2013-03-01 17:53:16 följande:
    Det är väl inge skumt med att ett skärgårdshus kan generera pengar? Tänk bara på uthyrningsmöjligheterna, folk betalar skyhöga summor för sånt på sommaren. 
    sa inget om att det var skumt, jag frågade vilka inkomster huset genererade. Att du inte förstod det kan inte jag ta ansvar för
  • Grande Rock
    Lisa med barn skrev 2013-03-02 14:37:12 följande:

Och om han ledsnar på huset imorgon så får han 4 mille i handen medan TS har nada. Ser DU skillnaden?
    Ja, den ena får pengar i förskott, om det skulle vara så att han säljer b orde det vara enkelt att balansera skulden just  då
  • Grande Rock
    Lisa med barn skrev 2013-03-02 17:54:17 följande:

Jag vet inte om du skojar med mig (för din skulle hoppas jag det) men den ena får 4 mille och den andra får 0. Förstår du inte skillnaden?
    Brodern har ingen skuld till TS när han väl äger huset.  
    Om han fått huset som förskott på arv har han definitivt en skuld till sin syster.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt