• Äldre 28 Feb 19:49
    10607 visningar
    55 svar
    55
    10607

    Epidural = sugklocka?

    Till denna förlossningen har jag tänkt att ta epidural för jag känner att förra förlossningen inte var någon höjdare. Men nu har jag börjat fundera lite.

    Är det vanligare att man behöver använda sugklocka och tång vid förlossningar där man har epidural?

    Jag vill absolut inte att de kommer inärheten med någon sugklocka eller tång så då undviker jag hellre epiduralen tror jag.   
    Anledningen till att jag inte vill veta av klockan och tången är att när jag föddes användes dessa och de drog sönder mig så att jag blev förlamad i min ena arm när jag var liten. Jag kommer aldrig att ha full rörlighet i min arm. Dessutom har jag fortfarande en inbuktning på skallbenet pga tången. Jag tänker inte tillåta att samma händer mitt barn.


    Gabriel 080804 + BF April 2013
  • Svar på tråden Epidural = sugklocka?
  • Äldre 28 Feb 19:54
    #1

    Jag hade ingen epidural men blev förlöst med sugklocka ändå! Har de verkligen med bedövningen att göra?

  • Äldre 28 Feb 19:55
    #2

    Jag tog den och sonen slets ut med sugklocka samt yttre press

  • Äldre 28 Feb 19:55
    #3

    Jag hade epidural som fungerade jättebra för mig. Ingen sugklocka :)


  • Äldre 28 Feb 19:57
    #4

    Jag hade epidural och ingen sugklocka samt blev sydd med ett stygn, helt ok med andra ord

  • Scandi­navian­Mom
    Äldre 28 Feb 19:58
    #5

    Epidural ökar risken för sugklocka eftersom kvinnan blir mer inaktiv under värkarbetet och i krystskedet känner hon inte riktigt hur hon ska krysta.

  • Äldre 1 Mar 18:38
    #6

    Jag har epidural och sonen föddes utan sugklocka eller tång- jag sprack inte alls heller. Hade en jätteduktig barnmorska som hade stenkoll på värkarna och sa till när jag skulle krysta då man inte känner krystvärkarna på samma sätt, om alls. 

  • Äldre 1 Mar 18:40
    #7

    de använde sugklocka då jag inte hade ngn ork kvar helt enkelt de allra sista värkarna 

  • Äldre 1 Mar 18:40
    #8

    Jag hade epidural under båda förlossningarna, behövde varken tång eller sugklocka.

  • Äldre 1 Mar 18:42
    #9

    Jag hade epidural och kände värkarna tydligt men de gjorde inte ont. Krystvärkarna kändes som att kräkas nedåt så de gick inte att missa när jag skulle trycka på, jag hade liksom inget val :)
     Ingen sugklocka eller tång behövdes.

  • ToK
    Äldre 1 Mar 18:55
    #10

    30% av de som föder med eda bli tvunga att snittas, klippas eller tas med sugklocka. Så ungefär 1 på 3.


Svar på tråden Epidural = sugklocka?