• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:08:15 följande:
    Jag kan förstå om hon inte vill prata om sina psykiska sjukdom på ett öppet forum, men då ska hon ju inte heller ställa en fråga som handlar om just hennes psykiska sjukdom.
    Hur i hela friden ska vi kunna bedöma om hon kommer få vara familjehem trots hennes psykiska sjukdom, om hon inte talar om vad den består av.

TS gjorde ett misstag. Hon trodde att hon skulle kunna få svar men fick påhopp istället.

Ja, hon kan ev få vara jourhem, familjehem om hon blir utredd. TS kan vara en tillgång beroende på vilken psyksisk störning hon har. Dock tror jag i sådana fall att det gäller äldre barn.

TS borde skaffa sig ett läkarintyg eller flera som talar om att det inte kommer att påverka barnet då det kan ligga henne i fatet annars.

TS om du ska vara hemma med ett placerat barn så får du ersättning för det om du har tagit tjänstledigt från ditt nuvarande jobb. Det finns små barn som har blivit så illa behandlade att de måste vara hemma med familjehemsmamman/pappan i ett eller två år innan de börjar på förskolan. Du kan få samma ersättning som din nuvarande lön (minns inte vad det heter).
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:03:37 följande:
    Ts skriver att hon inte har någon depression i den formen av psykisk störning. Ts får väl helt enkelt kontakta kommunen  sin egen eller någon annan för en utredning. 

Tycker att det är ovanligt många påhopp på henne. 
    För övrigt har jag inte dömt ts, jag försöker bara förtvivlat få mer information från henne, för att kunna göra det hon ber oss om.
    Att bedöma hennes lämplighet som familjehem.
    Just nu kan jag varken säga bu eller bä om det.
    Sen att jag aldrig skulle rådfråga främlingar på nätet om något så delikat är en annan femma, men nu gör ts det, nu ber hon oss om hjälp, hon vill bli bedömd av oss, men hon ger ingen information som gör att vi kan bedöma henne.
    Är inte det lite motsägelsefullt tycker du?      
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-01 17:08:15 följande:
    Jag kan förstå om hon inte vill prata om sina psykiska sjukdom på ett öppet forum, men då ska hon ju inte heller ställa en fråga som handlar om just hennes psykiska sjukdom.
    Hur i hela friden ska vi kunna bedöma om hon kommer få vara familjehem trots hennes psykiska sjukdom, om hon inte talar om vad den består av.

orka
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:13:13 följande:
    TS gjorde ett misstag. Hon trodde att hon skulle kunna få svar men fick påhopp istället.

Ja, hon kan ev få vara jourhem, familjehem om hon blir utredd. TS kan vara en tillgång beroende på vilken psyksisk störning hon har. Dock tror jag i sådana fall att det gäller äldre barn.

TS borde skaffa sig ett läkarintyg eller flera som talar om att det inte kommer att påverka barnet då det kan ligga henne i fatet annars.

TS om du ska vara hemma med ett placerat barn så får du ersättning för det om du har tagit tjänstledigt från ditt nuvarande jobb. Det finns små barn som har blivit så illa behandlade att de måste vara hemma med familjehemsmamman/pappan i ett eller två år innan de börjar på förskolan. Du kan få samma ersättning som din nuvarande lön (minns inte vad det heter).
    Jag tror det var ts formuleringar som ledde till kommentarerna (eftersom hon skrev att hon ville ha ett barn att mysa med och att det barnet skulle passa in i hennes familj) och det faktum att hon själv bad folk lägga av eftersom hon trodde att alla anonyma var samma person.
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:15:15 följande:
    För övrigt har jag inte dömt ts, jag försöker bara förtvivlat få mer information från henne, för att kunna göra det hon ber oss om.
    Att bedöma hennes lämplighet som familjehem.
    Just nu kan jag varken säga bu eller bä om det.
    Sen att jag aldrig skulle rådfråga främlingar på nätet om något så delikat är en annan femma, men nu gör ts det, nu ber hon oss om hjälp, hon vill bli bedömd av oss, men hon ger ingen information som gör att vi kan bedöma henne.
    Är inte det lite motsägelsefullt tycker du?      
    Jag ser det mer som att hon frågar de som har varit eller är familjehem. Jag som har varit i ganska många år och fortfarande blir uppringd av kommuner och organisationer fast jag numera säger nej anser mig inte kunna bedöma hennes lämplighet och troligtvis inte någon annan här heller eftersom vi inte träffat henne, inte känner till hennes bakgrund, inte vet hur hon bor, vem hennes man är, hur de har det ekonomiskt, etc etc.

Det kan en kommun bedöma. Jag har svarat TS utan påhopp vilket gick utmärkt. 
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:16:40 följande:
    Jag tror det var ts formuleringar som ledde till kommentarerna (eftersom hon skrev att hon ville ha ett barn att mysa med och att det barnet skulle passa in i hennes familj) och det faktum att hon själv bad folk lägga av eftersom hon trodde att alla anonyma var samma person.
    Ja, det håller jag med om.
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:18:29 följande:
    Jag ser det mer som att hon frågar de som har varit eller är familjehem. Jag som har varit i ganska många år och fortfarande blir uppringd av kommuner och organisationer fast jag numera säger nej anser mig inte kunna bedöma hennes lämplighet och troligtvis inte någon annan här heller eftersom vi inte träffat henne, inte känner till hennes bakgrund, inte vet hur hon bor, vem hennes man är, hur de har det ekonomiskt, etc etc.

Det kan en kommun bedöma. Jag har svarat TS utan påhopp vilket gick utmärkt. 

"Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?"

Du har svarat ts ja, men du har inte svarat henne på den här frågan vad jag har sett och det är den jag syftar på.
    Jag håller med dig, det är omöjligt för oss som inte känner ts att svara på den frågan, men nu har hon ju ändå ställt den och då får vi väl göra så gott vi kan.
    Men då behöver vi ytterligare information från ts, och den vägrar hon ge.
    Det går inte ihop.
    Men om du kan något som jag inte kan så får du gärna svara på just den frågan jag har citerat, från ts.      
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:22:27 följande:

"Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?"

Du har svarat ts ja, men du har inte svarat henne på den här frågan vad jag har sett och det är den jag syftar på.
    Jag håller med dig, det är omöjligt för oss som inte känner ts att svara på den frågan, men nu har hon ju ändå ställt den och då får vi väl göra så gott vi kan.
    Men då behöver vi ytterligare information från ts, och den vägrar hon ge.
    Det går inte ihop.
    Men om du kan något som jag inte kan så får du gärna svara på just den frågan jag har citerat, från ts.      
    Jag har skrivit att hon om hon är oroligt tar kontakt med sin läkare och ber om intyg till utredningen att hon klarar av att vara falmiljehem. Sen får utredningen visa om den kommunen hon söker hos tycker att det är ok. Det är inget som jag kan bedöma.

Det kan mycket väl vara en tillgång att ha ett "psykiskt problem". I vissa fall. 
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 13:48:21 följande:
    Precis. Telefonsamtal: -Hej jo nu har vårt lilla fosterbarn blivit gammalt, och kaxar till sig och är inte så litet och rart längre. Kan vi få byta ut mot en gullig liten sak att få hålla i?
    orka

Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 13:48:21 följande:
    Precis. Telefonsamtal: -Hej jo nu har vårt lilla fosterbarn blivit gammalt, och kaxar till sig och är inte så litet och rart längre. Kan vi få byta ut mot en gullig liten sak att få hålla i?
    orka

• Läs vad som står och inget annat

Det beror helt på omständigheterna, det undersöks och kollas upp väldigt grundligt om det anses som "lämpliga" föräldrar och det kan kännas som en jobbig och intensiv process men är nödvändigt om man planerar att ta hand om barn, sen beror det också på vilka förhinder barnen må ha som ni kan tänka er ta hand om, det handlar om väldigt mycket men det är värt varje minut när man har barnen/barnet i ens famn

Svar på tråden Att ta fortsterbarn