• Polarlantis

    Ni som började tidigt, hur gick det i 1-2 årsåldern?

    Vi tränar för fullt nu med vår 8-månaders och det går kanonbra! Inte hysteriskt jämt jämt men efter mat och vila och lek, ganska avslappnat ändå. Han stortrivs!!!
    Funderar bara lite på hur det blir sen, när han bli mer medveten osv, om ni kan dela lite erfarenheter av det? Flöt det bara på eller hade ni bakslag? Hur hanterade ni detta isf? HUr hanterade ni dagis (stor oro att det ska förstöra allt!)? När började ni sätta barnet på toaletten? (nu använder vi potta)

    Tack för svar alla ni som varit med om detta innan, det hjälper så! :) 

  • Svar på tråden Ni som började tidigt, hur gick det i 1-2 årsåldern?
  • Apelsin

    Fler som vill berätta?

    Har också börjat potträna min 9-månaders som också tycker att det är helt OK.

  • Polarlantis

    Kan tillägga nu att han säger till när han ska bajsa och vill inte göra det i blöjan, skönt! Men å andra sidan måste man ha med potta/sits överallt istället  för sitta på vanliga toa är läskigt tydligen.

  • PetraMunchen

    Börja vid 2 mån med sonen oc vid födseln med dottern. Sonen blev blöjfritt vid 2 år och dottern vid 2 år och 2 mån men tjejen har nattblöjan fortfarande vid 2 år och 7 månader. Det bästa jag sett är att mina barn kan hålla sig länge. Inte ovanligt att det kan gå från 8 på morgonen till kl två innan de kissar igen. Visst hade vi lite bakslag vid ca 20 månader när de vill bestämma själv och så men potta och att kissa där eller på toa har ändå varit naturligt för dom. Lilltjejen som ju i är 2 år och 7 mån är dock bestämd att hon inte vill "säkerhetskissa" men å andra sidan kissar hon ju inte heller på sig. Hon är dock lite rolig och kan komma och fråga... "Mamma, får jag gå och kissa?" Men just nu frågar hon om lov för det många andra saker också.

  • milli79

    Båda våra har pottränats/erbjudits att sitta på potta tidigt men tyvärr tappade de intresset sen så sonen blev blöjfri vid 2,5år och dottern är snart 2,5år och får sitta på potten några ggr/dag men man får locka med nåt kul för hon är egentligen väldigt ointresserad. 

  • Polarlantis

    Plutt stortrivs på pottan och nu får vi honom nästan inte därifrån :) Både bra och dåligt :)

    Svårast tycker jag är när dom just vaknat, att dels slita upp plutt nyvaken och sätta honom på pottan känns så hårt...men å andra sidan lär han ju sig av det...men han har varit sjuk så vi ska lägga in mer energi på detta nu! 

  • Polarlantis

    Nu är sonen 12 mån och vi har inte haft en bajsblöja på jag vet inte hur länge, han säger till ordentligt och det är ju kanon! Några sittningar utanför bilen på pottan har det blivit, hihi! Sommar är bra! Har med potta överallt och det går fint.

    MEN nu har han blivit lite mer medveten och protesterar om vi sätter honom på pottan, ex om han går utan blöja och börjar kissa så sätter vi honom bums på pottan man han blir så FÖRBNNAD nu. Jag frågar om han behöver gå och han säger nej. Vid bajs så säger han aummmm (dåligt på ja än så länge hihi) och då blir han inte arg... Betyder detta att vi gått för fort fram tro? Eller ska vi bara vänta på att han helt enkelt säger ja till potta för att kissa också? Vill ju inte tvinga honom så klart! Några tips och råd???

  • Mellanmjölkens land

    Det gick väldigt mycket fram och tillbaka med dottern mellan säg 10 och 14 månader. Ibland var hon i stort sett torr och ibland vägrade hon toan helt. När hon vägrade accepterade vi det och eftersom hon fortfarande hade blöja var det ingen katastrof. Mitt tips är därför att backa lite. Vill han inte sitta på pottan så tvinga honom inte utan låt honom isf ha blöja.

  • skogsvitter

    Vi har tagit bort blöjan helt och hållet vid 17 resp 18 månaders ålder. Länge var de så gott som torra innan det också men vi hade den ändå som backup framförallt när vi var ute någonstans.

    På förskolan gick det superbra, de hade helt koll på hur de skulle hantera en 2-åring (hon började när hon var 2) utan blöja och det blev väldigt få olyckor! De ville ju uppmuntra blöjfritt, inte tvärtom! Med andra dottern däremot blev det inte alls lika lyckat... då första förskolan vi hade fick stänga igen så ordnade vi senare dagmamma istället, hon tyckte dock att det var en riktigt usel idé att låta en liten 2-åring (hon började också vid 2-års ålder, och hade alltså varit torr i över ett halvår då) gå utan blöja så av ren och skär lathet tog hon på blöja varenda gång de gick ut (de var ute i timtal i sträck och hon orkade inte kissa barnen regelbundet, även de äldsta barnen kissade ner sig ganska ofta hos henne). Vi hade rejäla diskussioner om detta men pappan tyckte att jag överdrev och hon kunde väl få ta på henne blöja då. Så vi fick börja köpa dit engångsblöjor (dottern hade aldrig använt det i hela sitt liv förutom ibland nattetid). En gång tvingade hon på henne blöja för att hon var lös i magen?! Jag kläckte ur mig när jag hämtade att då ringer du självklart och ber mig hämta istället, eftersom hon är dålig i magen ska hon ju inte vara där, hon kan ju vara sjuk och så drar hon bara på blöjan istället?! Helt sjukt... kom aldrig överens med henne om det där med blöjorna och var arg över detta då det förstörde väldigt mycket, det började plötsligt bli en massa olyckor hemma osv! Alla vet att barn som vänjer sig med blöja tömmer aldrig blåsan helt, de småskvätter oftast och tappar lätt känslan för när det är dags att gå på pottan eftersom de aldrig behöver bry sig om det. Vi fick ett jävla bekymmer med hennes kissande bara för att dagmamman var emot tanken på potta och toalett och tvingade på henne engångsblöjor varje dag Har tagit hela sommaren med att vara hemma på heltid med henne för att få henne torr igen. Nu när jag tänker på det trodde jag aldrig att konsekvenserna skulle bli så stora, men det tog faktiskt hela sommaren.

  • skogsvitter

    Angående bakslag så var vår äldsta väldigt känslig för utvecklingsfaserna, vid varje utvecklingsfas märktes det alltid extremt tydligt då hon helt tappade kontrollen över blåsan! Då var det supernoga att man rutinkissade precis som man gjorde innan man tog bort blöjan. Det brukade dock gå över rätt snabbt har jag för mig.

  • Polarlantis

    Återigen stor tack för era berättelser, det är så värdefullt att få läsa hur andra haft det!

    Skogsvitter: JÖSSES vilken idiot hon måste varit, så slött! Jag hade blivit skogstokig! Skönt att det fixade sig även om det tog så lång tid. Märker tydlig skilnad på sonen när vi haft honom utan blöja att om han kissar då så blir det mycket mer än när vi har blöja på, så det stämmer verkligen det här med tömma blåsan även om han inte är torr än.

    Hur gjorde ni hemma med kläder och så? Bara brallor på och så händer det olyckor så händer det? Jag har börjat fråga sonen om han behöver på pottan men just nu är han ju lite vrång. Inte med bajs dock. Men han klappar sig fram på blöjan och säger titta och då frågar jag om han kissat. För att få in vad det är han gör osv. Så snart hoppas jag på att kasta blöjorna och köra utan, när han blir lite mer med på noterna igen :)

    Bra att ni andra också haft lite si och så i perioder!

  • Mellanmjölkens land

    Vi pratade om saken (eller snarare så förklarade jag att om man ville vara utan blöja så fick man säga till om man behövde kissa) och sen var det trosor+byxor som gällde. Lite för kallt att gå med rumpan bar i oktober Däremot körde vi på gallon istället för skalkläder när vi precis slutat med blöja utomhus. Enklare att skölja av om nått skulle hända...

  • Polarlantis

    Återkommer här från och till, kanske någon är intresserad av hur det går?

    Nu är sonen 1 år och 4 månader och har under tre vekcor skolats in på dagis. Snacka om förändring i hans liv! Han har blivit mkt mer mammig och har också visat stark vilja ang potta eller inte. Han vill helt enkelt bestämma SJÄLV. Vilket är frustrerande men så klart hur normalt som helst. Haft två...eller kanske tre bajsolyckor, en med enormt dålig mage så den räknas inte riktigt. Men nu är han "slarvigare" med att säga till att han vill på pottan och obalnd säger han det, vi/han går dit och så ändrar han sig. Men det är väl bara att erbjuda vidare och hoppas att det vänder tillbaka till den jättepositiva trend vi hade tidiare :) 

  • skaviblifyra

    vi körde ec med sonen. började bajsa på pottan vid två månader regelbundet efter fem mån har vi bytt kanske tio bajsblöjor(då varit magsjuk) å nu är han 3,5! tog bort dagblöja helt vid drygt 1,5hemma å 2 på förskolan. men då kissade han ofta på toa/potta. lillasyster är en månad kissar alltid om man håller enne över potta, fångar bajs ibland. ska bli spännande att se hur det går framöver

  • Polarlantis

    Här går det kanon igen! När han fick smält allt med dagis var vi tillbaka till normalen igen och ännu bättre! KUL! LÄngtar nu efter att få bort resten :) 

  • Polarlantis

    För att avsluta om ngn undrar

    Vår kille är nu blöjfri vid 2år och 1 mån Dock nattblöja som är oftar torr än blöt. Bara jag hör att han vill kissa på natten så!

    Nu inväntar jag att dottern kam sitta så börjar vi om igen

  • Umman

    Började portträna när hon visade att hon kunde hålla sig dvs hon hade torr blöja och brukade kissa när man tog av den, va vid ca 2 dygn. Tog bort blöjan hemma med bra resultat vid ca 7 mån, började säga till tydligt vid 11 mån och var vid 13 mån torr OM man passade henne, lekte hon och va distraherad sa hon till en sekund innan hon kissade och då hann man inte. Bajsningen bara någon enstaka olycka efter 5mån, en gång i bilen på motorväg och någon gång med massa kläder på som inte hann av. Vi är mycket nöjda och kommer göra på samma sätt med nästa barn.

Svar på tråden Ni som började tidigt, hur gick det i 1-2 årsåldern?