• Anonym (Kaffedraken)

    Platta luggen på ettåring?

    Vill inte ha några påhopp, därav att jag vill vara anonym. Har provat allt möjligt för att få ordning på hennes lugg men inget som vill fungera. En kompis föreslog plattång, men kan man verkligen göra det på en så liten? Nån med erfarenhet?

  • Svar på tråden Platta luggen på ettåring?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hennare) skrev 2013-03-05 22:45:49 följande:
    Varför hittar ni på att TS vill bränna hennes dotter? Är ni rent av dumma i huvudet?

    Att försöka få bort en virvel kan likställas med att borsta håret. Barnet ser mer välvårdat ut!
    Jag anser att utseendefixering sitter i så fall mer i att välja gulligullklänningar istället för mjukisbrallor på sina döttrar och det gissar jag att  många av er köper..
    Ingen har sagt att hon vill det... Men det är ju inte jätteotroligt att det händer med tanke på att hon måste platta väldigt nära huvudet om hon ska komma åt virveln.
  • Anonym (Kaffedraken)
    missypissy skrev 2013-03-05 23:04:40 följande:
    Varför kunde ni inte gå till förskolan? Fattar inte.
    För att han inte såg klok ut..
    Alla sa att det var sååå lätt och jag tänkte lite fel och gjorde sådär proffsigt som frisörerna gör, men jag klippte ovanför fingrarna och inte nedanför..
    Vi fick tid dagen efter hos en frisör. Inte ens hon kunde rädda det. Men nu är han rakad ist =)
    Zayco skrev 2013-03-05 23:06:44 följande:
    För att hon inte vill skämmas för sitt barns utseende såklart
    Exakt *s*
  • Anonym (Kaffedraken)
    liv skrev 2013-03-05 22:39:06 följande:
    Du vill riskera att bränna henne, förstöra hennes hår och sätta fart på utseendefixeringen innan hon ens begriper det själv? Finns det någon mommy-of-the-year-awars man skulle kunna dela ut till dig tro?
    Du skriver ju själv här ovan att hon vill riskera att bränna henne. Hur ska det tolkas?

    Jag ser TS snarare som sund som undersöker ifall andra har erfarenhet. Jag tolkar det även som om hon själv tvekar till att det kan vara en god idé. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-03-05 20:35:37 följande:
    Har iaf fått några tips (tack för dem!), så jag ska fortsätta traggla ett tag till och se om jag och luggen kan komma överens, fortsätt gärna komma med mer idéer

    Skaffa dig ett liv där du inte störs av dotterns virvel. Alt. skaffa inte fler barn. Vem vet hur deras hår kan komma att se ut?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Zayco skrev 2013-03-05 23:06:44 följande:
    För att hon inte vill skämmas för sitt barns utseende såklart

    Ojojo... Vilka signaler hon sänder ut. En etåring kan nte gå till dagis med virvel i luggen. Stackars barn!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om luggen är så störande så kanske snagga tösen är ett bättre alternativ.

    Ärligt jag fattar inte hur man kan "störa sig på håret" på en E T T Å R I N G??????

    Men annars så vet ju jag att många frisörer inte rekommendera att använda värmebehandling i håret (plattång, fön etc etc) om det inte är absolut nödvändigt. 
    Typ att man måste bada ungen innan man går ut och det är vinter ute.


    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Anonym (Kaffedraken)

    pröva att sätta upp luggen med hårspännen, kvinna. ;)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du nu ska använda plattång till din lilla ttåring, så använd värmeskydd också!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men herregud låt henne vara med era påhopp!

    Ts har säkert en dotter som har en annan hårkvalité än nordiska barn. Vattenkamning är därför lönlöst.  Personligen tycker jag att du kan prova med en tofs mitt på huvudet. Testa någon bra olja mot ostyrliga lockar (för vuxna) Kika runt på frisörsalongen.
    Men i "värsta" fall platta luggen 1 gång i veckan som du skrev. 

    Och ni som tycker att TS verkar så utseende fixerad. Vill inte ni att era barn ska se fina ut? Sätter inte ni på barnen  fina klänningar / skjortor? Det är klart att alla vi vill att våra barn ska se söta ut. Så kasta inte sten i glashus!

     

  • Anonym (Kaffedraken)
    vårskatt skrev 2013-03-06 04:07:07 följande:
    Och ni som tycker att TS verkar så utseende fixerad. Vill inte ni att era barn ska se fina ut? Sätter inte ni på barnen  fina klänningar / skjortor? Det är klart att alla vi vill att våra barn ska se söta ut. Så kasta inte sten i glashus!

     
    "Se söta ut" på en ettåring är något man kan ha när det är kalas eller att man bjuds bort på olika tillställningar där barn är välkomna. 

    Annars är det faktiskt funktionellt/praktiskt ett vettigare alternativ på en ettåring (eller barn över lag) på daglig basis.

    Sedan så är det dumt av dig att ta för givet att folk som svara i denna tråd gör som dig enbart använder "söta kläder" och anser att ettåringen skall "se söt ut" dagligen.
    Som sagt alla är inte som dig och TS. Där "se söt ut" skall prioriteras i tid och otid.


    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
Svar på tråden Platta luggen på ettåring?