• Anonym

    Min partner är asexuell...

    ...men det är inte jag. Jag älskar, respekterar och vill leva med min partner. Men inte utan sex. Jag vill inte tvinga min partner att ha sex med mig men förstår inte varför jag ska tvingas att leva utan sex? Varför är det inte ok för mig att söka sex utanför mitt äktenskap? Varför är det ok att tvingas leva utan sex men hemskt att vilja vara med sin partner eller någon annan? Varför är det helt rätt att kräva av någon annan att leva utan sex men inte att kräva att få ha det (med någon som vill, naturligtvis)?

  • Svar på tråden Min partner är asexuell...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-08 12:30:14 följande:

    Men hänger inte riktigt med , hur brukar det lösas då ? Genom att den som har behovet av sex skall bara avstå ? Känns inte rättvist
    Nej jag hänger faktiskt inte heller med???
  • SupersurasunkSara

    Om din partner är ok med att du lever ut din sexuella sida med någon annan så är det inget fel.
    Om din partner inte är ok med det har du ett val att göra. Att antingen acceptera din partner som denne är och acceptera att leva utan sex. Eller göra slut och hitta en person som är mer kompatibel med dig.

    Livet är inte alltid lätt, det består av en hel del tuffa och svåra val.   

  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-07 11:24:05 följande:
    Nej ,det visste jag inte. Men jag tycker nog att relationen kan leda till mycket gott ändå. Vi har levt ihop i 9 år och har även barn. Min partner mår inte dåligt av att ha sex, men har inget behov av det så vi har det inte. Det är väldigt jobbigt till och från men jag kan inte se mig älska någon annan. 

    Varje gång jar har dumpat, eller då jag blev dumpad, har jag inte kunnat se mig älskla någon annan. Varje gång har jag insett att jag hade fel.

    Min älskade man kan jag inte se mig leva utan men jag vet, att OM detta sker, så kommer jag att hitta någon att älska igen, om jag vill. Men oftast vill man ju inte ens till en början, men det går över.   

    Du skriver att din partner inte mår dåligt av sex, men inte har behovet, varför vill då denne inte ha sex med dig, iaf ibland för din skull? Av kärlek till dig?    
  • Dagdrömmaren
    Anonym skrev 2013-03-08 12:30:14 följande:

    Men hänger inte riktigt med , hur brukar det lösas då ? Genom att den som har behovet av sex skall bara avstå ? Känns inte rättvist
    Man kan inte tvinga någon eller tjata något till att ha samlag, och eftersom det gäller just detta så är det den mer sexuella människan som får lägga band på sig eller gå vidare (alt. hitta andra lösningar).

    Jag har haft relationer med sexuella människor som alla har gått käpprakt åt helvete just pga detta, partnern tror att det går att väcka sexlust hos mig och vill mysa hela tiden => jag förklarar att det inte fungerar så => partnern förstår inte och FORTSÄTTER att tafsa hela jävla tiden => jag blir irriterad => partnern blir irriterad... 
    Jag har insett att jag inte kommer att kunna inleda ett förhållande med en människa som har stora sexuella behov igen, det fungerar liksom inte, det är väldigt påfrestande för båda parterna.

    Jag vet inte hur mycket problem TS har, eftersom h*n nu har varit i relationen i 9 år så antar jag att det fungerar rätt okej. 
  • Anonym (jag med)

    Jag har varit i samma situation som du TS! Jag vet inte om du är man eller kvinna men det har nog ingen betydelse, det är lika svårt oberoende. Själv är jag kvinna och levde i tio år med en man som är asexuell. Jag älskade honom av hela mitt hjärta men till sist gick det inte. Det tog död på vår kärlek och vilket lidande att hela tiden bli sexuellt avvisad.

    Jag förstår att det är svårt att lämna men orkar du leva ditt liv utan sex eller väldigt lite sex? Om du orkar det så fortsätter ni livet som innan. Men om inte - kommer du att bli så olycklig till slut att det inte går. Ni kan ju behålla er kärlek och vänskap fastän ni skiljs?

    I mitt fall har han och jag kontakt ännu men känslorna har mattats av från bådas sidor och jag måste säga att idag har jag inga starkare känslor för honom alls och har till och med kunnat älska en annan man efter det. DET trodde jag aldrig skulle vara möjligt. Man älskar på olika sätt, inget är mindre eller större, bara olika. Hoppas det löser sig för dig och er.

    Kram!         

  • Anonym (varit där)

    Jag har levt i en relation med väldigt lite sex, och det lilla lilla sex vi hade var inte bra.

    det hela var eg inte mitt ex fel, han äter, och kommer äta hela livet, en medicin som har bieffekten minskad sexlust.
    efter våra två barn kommit till och jag kände mig sugen på bra sex igen så ville inte han längre. ibland kunde han "ge med sig" och vi hade snabbt men dödstråkigt sex.
    så höll vi på några år, tills jag insåg att bristen på sex och närhet lakat ur vår kärlek. vi valde att gå skilda vägar och är idag bra vänner.
    Jag träffade en kille som har samma stora sexlust, och ett lika stort "intresse" i bra sex/utveckla sex/prata sex som jag. vi lever idag ihop och har ett sjuhelsikes suveränt sex! :D 

  • SupersurasunkSara
    Anonym (exfrun) skrev 2013-03-09 22:50:07 följande:
    Om att vara i en relation med en cerebral narcissist:

    www.lisaescott.com/forum/2012/04/13/sex-abuse...

    Kom ihåg att sexvägran KAN vara en form av psykiskt misshandel.
    Viktigt är dock att extra påpeka (detta är familjeliv ) att detta (antagligen) inte handlar om sexvägran bara för att, utan om en som faktiskt inte känner det behovet. Att ha sexbehov eller att inte ha det är lika rätt båda två, men att leva med en som har det ena eller andra behovet när man själv har det andra är inte lätt.
  • user1337
    Anonym skrev 2013-03-06 23:49:10 följande:
    ...men det är inte jag. Jag älskar, respekterar och vill leva med min partner. Men inte utan sex. Jag vill inte tvinga min partner att ha sex med mig men förstår inte varför jag ska tvingas att leva utan sex? Varför är det inte ok för mig att söka sex utanför mitt äktenskap? Varför är det ok att tvingas leva utan sex men hemskt att vilja vara med sin partner eller någon annan? Varför är det helt rätt att kräva av någon annan att leva utan sex men inte att kräva att få ha det (med någon som vill, naturligtvis)?
    Jo det är klart du kan söka sex på annat håll, men gör gärna slut med din nuvarande partner först. Om du verkligen älskar din partner respekterar du att hon/han inte är lika sexuell som du.

    Jag har själv en partner som är mer sexuell än vad jag är. Jag har många ggr sagt till min partner att han måste vara less på mig som inte vill ha sex så ofta eller mycket men han säger att han inte tycker det är viktigast så det inga problem. Hade han varit otrogen hade jag gjort slut direkt. Hade han lagt fram att han ville ha sex med andra hade jag sagt "varsågod och var singel då eller hitta någon annan".

    Du kan ju alltid prata med din partner om att du vill gå till andra och se hur hon/han reagerar.
Svar på tråden Min partner är asexuell...