• lanalei

    Vad händer nu? Väldigt få spermier

    Idag fick vi besked om att killen måste ta nytt spermaprov eftersom det första tydde på för få spermier. Den enda siffra som stod på pappret var 0,4 milj. Antar att det menas per ml eller? Det står ingenting om rörlighet eller hur dugliga de är. 

    Vad händer nu? Känns som det är kört för oss. Någon med så dåligt resultat som ändå lyckats få biologiska barn?  

  • Svar på tråden Vad händer nu? Väldigt få spermier
  • Vickan I

    Klart ni kan få biologiska barn. Kanske inte själva hemma, men med lite hjälp. Min man hade också få och då menar jag veeeerkligen få, men med hjälp av ICSI har vi två fina (biologiska) pojkar idag .


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • lanalei
    Vickan I skrev 2013-03-07 21:32:28 följande:
    Klart ni kan få biologiska barn. Kanske inte själva hemma, men med lite hjälp. Min man hade också få och då menar jag veeeerkligen få, men med hjälp av ICSI har vi två fina (biologiska) pojkar idag .
    Tack för svaret :) Skönt att höra om positiva historier. Krävdes det många ICSI? Hur mycket är verkligen få? :)
  • Vickan I

    Strax över 1000 bara, Vet par som haft typ 10 st och lyckats . Första barnet på första färskförsöket. Lillebror var lite krångligare med ett minus, ett tidigt missfall och ett utomkvedshavandeskap innan han kom, så det tog fyra frysförsök.


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • lanalei
    Vickan I skrev 2013-03-07 21:50:40 följande:
    Strax över 1000 bara, Vet par som haft typ 10 st och lyckats . Första barnet på första färskförsöket. Lillebror var lite krångligare med ett minus, ett tidigt missfall och ett utomkvedshavandeskap innan han kom, så det tog fyra frysförsök.



    Okej, får hoppas att vårt första försök går lika bra som ert :) Vad menas med färskförsök och frysförsök?
  • lanalei
    Pärla84 skrev 2013-03-07 21:51:22 följande:
    Min man har lämnat 2 prov som visade 1 milj per ml. Vi ska snart göra vår första ivf behandling.



    Då är vi i ganska lika situation. Har de sagt något om vilka chanser ni har att det ska lyckas? Är det ISCI ni ska göra?
  • Vickan I

    När man gör ivf så låt säga att de plockar ut tio ägg (varierar kraftigt). Dessa ägg ska sedan befruktas och odlas i värmeskåp. När det är dags för återföring så får man det finaste tillbaka (färskförsök/ET). De övriga av de nio som också ser bra ut, låt säga fem stycken till, fryses då in och kan användas senare (frysförsök/FET) till nytt försök om det inte lyckades eller till syskonförsök. På fertilitetsguiden.nu finns massa bra info :).

  • Pärla84

    Dom har inte sagt något om chansen att lyckas vid ivf. Vi ska göra icsi och då behövs det ju bara en enda spermie per ägg! Jag är såååå nervös att det ej ska lyckas, men man får hoppas på det bästa! Ska ha det långa protokollet med nässpray innan sprutorna.

  • todilo

    Har lite dålig koll, men vad är ISCI? Min man har 14 milj/ml. Väntar fortfarande på mitt blodprovssvar...

  • todilo

    Har fått mitt blodprov-svar och de hittade ingenting! Nu har jag bara äggledarspolningen kvar. Vart har ni alla tagit vägen som skrivit i denna tråden? Hallå...?

  • lanalei

    ISCI är när man injicerar en spermie direkt i ägget, istället för på IVF där man lägger äggen ihop med spermierna och de sköter befruktningen själva :)

    Varför ska de göra äggledarspolning på dig todilo? Om felet verkar ligga hos killen och allt ser bra ut på dig

Svar på tråden Vad händer nu? Väldigt få spermier