• Äldre 9 Mar 21:23
    10668 visningar
    8 svar
    8
    10668

    Vill inte vara med mormor och morfar

    Vi har förmånen att ha engagerade och snälla morföräldrar som bor nära. Jag har alltid haft en nära och stark relation till mina föräldrar och de har alltid varit engagerade i mitt liv och kommer väl överens med min sambo. 

    Men mina föräldrars relation till min dotter på 4 år har aldrig riktigt fungerat. Mormor och morfar vill jättegärna vara närvarande och vi har träffat dem minst en gång i veckan i hela hennes liv, men hon tyr sig fortfarande inte till dem. Ibland blir hon glad när de kommer på besök men ofta verkar hon inte bli glad och kan säga att " jag vill inte leka med dig, bara med mamma" och liknande och så ignorerar hon deras kontaktförsök. Vi har försökt att de ska vara själva med henne ibland, hämta på dagis osv men det går sådär. Vissa gånger har det gått jättebra, men ofta är hon ledsen vid separationen (det är hon aldrig vid lämning på dagis), och lågmäld och nedstämd när hon är själv med dem. Detta gör ju att det inte blir särskilt ofta som de har henne själva. 

    Förutom mormor och morfar är det bara vi föräldrar och dagis som har hand om dottern, inga andra vuxna finns som hon kan ty sig till. Jag är så ledsen över att det inte fungerar med mormor och morfar, både för min dotters skull och för deras. Vad kan det bero på? Hur ska vi hantera detta på bästa sätt tycker ni? Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Vill inte vara med mormor och morfar
  • JanaLi­iN
    Äldre 9 Mar 22:33
    #1

    Lyssna på ert barn, naturligtvis.

    Tvinga henne INTE att vara ensam med morföräldrarna, men umgås gärna alla tillsammans. Respektera att hon faktiskt inte trivs med att vara ensam med dem. Det är något som inte stämmer i deras relation, och det är bra att din dotter är så tydlig med detta. 

  • Äldre 9 Mar 23:12
    #2
    JanaLiiN skrev 2013-03-09 22:33:15 följande:
    Lyssna på ert barn, naturligtvis.

    Tvinga henne INTE att vara ensam med morföräldrarna, men umgås gärna alla tillsammans. Respektera att hon faktiskt inte trivs med att vara ensam med dem. Det är något som inte stämmer i deras relation, och det är bra att din dotter är så tydlig med detta. 
  • Äldre 10 Mar 18:04
    #3

    Ja, visst ska hon lyssna på sitt barn, men det hjälper ju knappast ts med problemet att dottern inte verkar gilla att umgås med mormor och morfar alls, inte ens när de är tillsammans hela familjen? Hon vill ju ha tips på hur relationen kan förbättras.

    Ts, det kan vara värt att testa att du och din man verkligen talar positivt och förväntansfullt om att dina föräldrar ska komma, utan att ni blandar in er dotter. Ha inga förväntningar på henne och säg inte ex:"Ska det inte bli roligt att mormor och morfar kommer?" Testa att istället säga ex: "Jag längtar så efter att min mamma och pappa ska komma. Jag tycker att det är så roligt att träffa dem."
    Fokusera på dina känslor och inte din dotters. Kanske kan du berätta historier om din barndom och vad ni gjorde tillsammans då osv. Ge henne tid att bara observera er relation, utan krav, om den verkar positiv och trygg finns det en chans att den "smittar av sig" på din dotter. Tyvärr är en quick fix nog för mycket att hoppas på, även om det förstås kan hända.

  • LottaF
    Äldre 9 May 16:10
    #4

    Det kan inte vara så att  ni vuxna vill för mycket så därför blir det helt fel. Vårt ena barn var sån att skulle någon kunna ta honom så fick de sitta minst en kvart bredvid oss utan att prata med honom och sen kanske det gick att få ett leende för att senare kunna ta honom och leka med honom. Han har alltid varit och är fortfarande restriktiv med vem han släpper in på livet och är i dag tonårig. Så mitt råd är börja om från början berätta när de kommer och vad som ska hända, men låt sen flickan själv ta intiativ till hur mycket hon vill vara med. Så ta ett steg tillbaka och ta det lugnt. Men minska inte på era träffar utan snarare öka om det går små korta träffar passar kanske dottern bättre.

  • Äldre 23 May 10:11
    #5

    Måste få fråga hur länge det varit så här? Jag har nämligen också en dotter som inte verkar gilla sin mormor och morfar, hon är dock bara 8 månader. Från början när hon var nyfödd gick det bra att hålla,titta och prata, sen vid 5 månaders ålder bara grät hon när hon såg mormor. Nu vid 8 månader går det bra igen att mormor pratar och är bredvid men hon få inte hålla henne i famnen då gråter hon. Lämnar jag rummet för att tex gå på toaletten och mormor blir ensam kvar med henne blir hon ledsen. Nu när jag läste din tråd blev jag så ledsen, tänk om min dotter ska göra likadant :( Mormor och morfar är pensionärer, vill och kan ställa upp mycket men det funkar inte, vi är alla mycket ledsna och besvikna över detta.

  • Äldre 2 Jun 19:39
    #6
    Tjej78 skrev 2013-05-23 10:11:32 följande:
    Måste få fråga hur länge det varit så här? Jag har nämligen också en dotter som inte verkar gilla sin mormor och morfar, hon är dock bara 8 månader. Från början när hon var nyfödd gick det bra att hålla,titta och prata, sen vid 5 månaders ålder bara grät hon när hon såg mormor. Nu vid 8 månader går det bra igen att mormor pratar och är bredvid men hon få inte hålla henne i famnen då gråter hon. Lämnar jag rummet för att tex gå på toaletten och mormor blir ensam kvar med henne blir hon ledsen. Nu när jag läste din tråd blev jag så ledsen, tänk om min dotter ska göra likadant :( Mormor och morfar är pensionärer, vill och kan ställa upp mycket men det funkar inte, vi är alla mycket ledsna och besvikna över detta.
    Det är fullt normalt för en 8-månaders. De är i separationsfasen och då kan barn göra så, gråta när man lämnar rummet osv. Jag är nästan helt säker på att det bara är detta och att ditt barn snart kommer gilla att vara med mormor och morfar igen.
     
  • Äldre 2 Jun 21:33
    #7
    mikroE skrev 2013-06-02 19:39:30 följande:
    Det är fullt normalt för en 8-månaders. De är i separationsfasen och då kan barn göra så, gråta när man lämnar rummet osv. Jag är nästan helt säker på att det bara är detta och att ditt barn snart kommer gilla att vara med mormor och morfar igen.  

    Tycker du att det är en bra eller dålig idé att lämna dottern med mormor och se vad som händer? Naturligtvis en kort stund, kanske fem, tio minuter, bara gå ett varv runt huset eller nått. Mest för att se om hon slutar gråta efter en liten stund eller om hon gråter hela tiden.
  • Äldre 2 Jun 22:07
    #8
    Tjej78 skrev 2013-06-02 21:33:10 följande:

    Tycker du att det är en bra eller dålig idé att lämna dottern med mormor och se vad som händer? Naturligtvis en kort stund, kanske fem, tio minuter, bara gå ett varv runt huset eller nått. Mest för att se om hon slutar gråta efter en liten stund eller om hon gråter hela tiden.
    I den åldern skulle jag hellre umgås med henne och mormor och försöka att ni har roligt tillsammans. När hon verkar mer säker och mindre rädd om kanske 1-2 månader skulle jag dock göra ett försök. Min åsikt är att det är bättre att du stärker deras band när du är närvarande i första hand.
Svar på tråden Vill inte vara med mormor och morfar