• FOA

    Privat logoped utan remiss

    Hej Min 5åringa son har problem med att uttala bokstaven 'r' och jag skulle gärna se att han fick träffa en logoped alternativ talpedagog för en bedömning och tips om övningar etc nästa gång vi är på besök i Sverige (vi är utlandsvenskar och måste därför söka privat). Han är flytande på båda språken och har inga problem att säga 'r' på engelska utan det är de sk rullande 'r' som han har svårt med. Vi har prövat att träna på ord med 'd' och 'r' tillsammans som tex drake vilket går bra men han faller snabbt tillbaka i sina 'l' liknande 'r'. Jag har sökt lite på nätet efter privata logopeder i Örebro och Stockholmstrakten men tycker att det är svårt att hitta någon som inte kräver remiss. Har du några tips om vart jag kan vända mig och om det är något särskillt behörighet de bör ha förutom att de är en leg. logoped med inriktning på barn? Är det bättre att gå till en logoped än en talpedagog? Tar även gärna emot tips om övningar vi kan göra hemma tillsammans för att förbättra hans uttal. Med vänliga hälsningar Elin

Svar på tråden Privat logoped utan remiss