• Anonym (TS.)
    Äldre 10 Mar 00:15
    2533 visningar
    10 svar
    10
    2533

    Ni som har hus för 3 miljoner +

    Ni som har hus som kostade ca 3 miljoner eller mer, hur såg er ekonomiska situation ut när ni fick lånelöfte? Hur mycket hade ni i handpenning? Vad kostade lagfart och hela alltet? Låg det attraktivt till? Renoveringsbehov eller ej? Hur gamla var ni när ni köpte? Barn eller ej? Sorry, många frågor, men hoppas några skulle vilja svara:)

  • Svar på tråden Ni som har hus för 3 miljoner +
  • Anonym (bosta­dskarr­iär)
    Äldre 10 Mar 00:31
    #1

    Efter några lyckade lägenhetsaffärer hade vi ca 1 miljon i handpenning. Lagfart kostar en viss procent av köpesumman det kan du kolla upp. Det fanns tillräckligt med pantbrev uttagna så det kostade oss inget extra. Båda hade fast jobb med över 35000 brutto var.

    Läget var viktigt för oss. Huset hade ganska stort renoveringsbehov bl a dränering och tak och värmesystem och kök och alla ytskikt. Vi var över 30, och hade inga barn då.

  • Anonym (X)
    Äldre 10 Mar 01:19
    #2
    Ni som har hus som kostade ca 3 miljoner eller mer, hur såg er ekonomiska situation ut när ni fick lånelöfte?
    Maken hade fast anställning med knappt 40000 i månaden, jag var föräldraledig och hade inget fast jobb.

    Hur mycket hade ni i handpenning?
    Kontantinsats menar du? 1,7 miljoner, från försäljning av lägenhet och gåvor från våra föräldrar.

    Vad kostade lagfart och hela alltet?
    Ca 100 000.

    Låg det attraktivt till?
    Sådär, lantligt ute på vischan men pendlingsavstånd till Gbg.

    Renoveringsbehov eller ej?
    Nej, inte renoveringsbehov, men inte nyrenoverat heller. Fullt beboeligt och presentabelt.
    Hur gamla var ni när ni köpte?
    30 och 31.

    Barn eller ej?
    Ett barn.
  • Anonym (TS.) Trådstartaren
    Äldre 10 Mar 02:38
    #3

    Tack för svar! Jag sitter här, är mest bitter på att vi inte lyckats styra livet åt husköp än. Så vill bara veta lite mer om hur själva husköpet fungerar. Vad som kostar osv. Därav alla märkliga frågor:) Och för att få en begrepp om hur långt vi har kvar innan vi skulle kunna köpa hus.

  • Anonym
    Äldre 10 Mar 07:32
    #4

    Vi byggde hus för ca 4,5 miljoner. 3,3 i lån från bank, 700 000 i lån från föräldrar (självklart med ränta) och 300 000 sparat och vinst från bostadsaffär. När vi skaffade lånet hade vi tillsammans 60 000 i brutto (jag drygt 30 000, min sambo 5 000 mindre) och ett barn. Nu 3 år senare när hus och tomt äntligen är klart så har vi under byggtiden lagt in de sista 200 000 från våra löpande inkomster. Vi har också höjt våra löner så att vi nu har 80 000 brutto (min sambo drygt 40 000 och jag ca 5000 mindre) och har fått ett till barn. Vi har ok läge. Ett bra område men inte det bästa läget i området.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 10 Mar 08:17
    #5

    Köpte renoveringsobjekt för 3,4 milj. Lade 500000 kr kontant. Löner ca 90000 kr brutto per månad. Är o övre trettioårsåldern med två barn. Har renoverat för ca 1,5 milj. Lånade pengar till det, har fått ny värdering på huset på dryga 5 milj nu. Bor lugnt men väldigt centralt i en mellanstor svensk stad.

  • Anonym
    Äldre 10 Mar 18:43
    #6

    Vi håller på att bygga hus. Huset är kalkylerat att kosta cirka 3,5 miljoner. Men vi kommer göra en del arbete själva, så vi räknar med att landa på 3,4 miljoner i total kostnad. Vi har fått ett beviljat lån på 2,75 miljoner, så det innebär att huset kommer vara belånat till 80%

    Ni som har hus som kostade ca 3 miljoner eller mer, hur såg er ekonomiska situation ut när ni fick lånelöfte?
     
    Han är egenföretagare till ett solidet företag med över 10 anställda, hans månadslön: 24 000 kr mån. Själv så har jag en fast lön på 23 000 kr + en rörliglön som varierar mellan 5000 + 15000 kr extra i månaden. 

    Hur mycket hade ni i Kontantinsats? 
    600 000 - 700 000. 

    Vad kostade lagfart och hela alltet?
    7000, vi har endast en lagfart på tomten. 

    Låg det attraktivt till? 
    Fint område i medelstor stad

    Renoveringsbehov eller ej?
    Nej, nybyggt i hög kvalitet. 
    Hur gamla var ni när ni köpte? 
    24 & 28 år

    Barn eller ej?
    inga barn.

  • Anonym (Lande­t)
    Äldre 10 Mar 18:48
    #7

    Hur såg er ekonomiska situation ut när ni fick lånelöfte?
    2 mille på banken,maken tjänade kanske 35000:- före skatt,jag räknades knappt eftersom han köpte det själv
     Hur mycket hade ni i handpenning?
    1 miljon
     Vad kostade lagfart och hela alltet?
    Det vet jag inte,vad menar du med hela alltet? Hela gården kostade 3,65 
    Låg det attraktivt till?
    Beror väl på hur man menar... De som gillar landet älskar vår gård.
    Renoveringsbehov eller ej?
    Inget direkt nödvändigt på en gång,ommålningar mest 
    Hur gamla var ni när ni köpte?
    39 resp. 42 
    Barn eller ej?
    Gravid,men det sket sig tyvärr...

  • Anonym
    Äldre 11 Mar 12:36
    #8

    Vårt fritdshus kostade drygt 3 miljoner.
    Ni som har hus som kostade ca 3 miljoner eller mer, hur såg er ekonomiska situation ut när ni fick lånelöfte? Sambon hade sparat under lång tid, han behövde endast ta ett litet lån, Jag lånade till hela min del.  Min inkost är ca 35000 kr/mån.
    Hur mycket hade ni i Kontantinsats? 1,2 milj.
    Vad kostade lagfart och hela alltet? Minns ej 
    Låg det attraktivt till? Mindre ort vud havet
    Renoveringsbehov eller ej? Nybyggt 
    Hur gamla var ni när ni köpte? 40 resp 55 år
    Barn eller ej? Ett barn.

  • Äldre 11 Mar 12:48
    #9
    Anonym (TS.) skrev 2013-03-10 00:15:50 följande:
    Ni som har hus som kostade ca 3 miljoner eller mer, hur såg er ekonomiska situation ut när ni fick lånelöfte? Hur mycket hade ni i handpenning? Vad kostade lagfart och hela alltet? Låg det attraktivt till? Renoveringsbehov eller ej? Hur gamla var ni när ni köpte? Barn eller ej? Sorry, många frågor, men hoppas några skulle vilja svara:)

    Vi hade  bra ekominsk situation med två vettig löner och en stor klump på banken. La in 1,5 MSEK i handpening som i kom från försäljning av förra bostaden. Har gjort en bostadskarriär.

    Nyproducerat i attraktivt läge. Vi var kring 40 år, inga barn.
  • Anonym (Lande­t)
    Äldre 11 Mar 12:51
    #10

    Frågade maken och han sa att lagfarten kostade nånstans 36-37000:-.

Svar på tråden Ni som har hus för 3 miljoner +