• Anonym (Osäker)

    Hur tänkte ni när ni valde land??? (AC)

    Vi har precis fått vårt medgivande och skickat in det till AC, spännande men vilket land ska vi välja????

    Är lite inne på Bulgarien men då måste man göra två resor, känns jobbigt att behöva lämna barnet och sen åka dit ett halv år senare.

    Något land var det en grundlig psykologutredning, vet inte om jag klarar det. Tycker det var jobbigt med djup intervju och detta kanske blir värre.

    Hur har ni andra tänkt och valt, gärna ni som är med i AC.

     

  • Svar på tråden Hur tänkte ni när ni valde land??? (AC)
  • Pippi Långstrump

    Vad är viktigt för er?
    Fundera kring det så kommer landet att välja er :)
    Vi valde ett land där vi kan berätta om landets historia. Vårt barn kan återvända och ta sig runt på sitt språk i landet osv.
    Det var viktigt för oss?
    Lycka till!

  • fabbemam

    För oss var det viktigast att vi skulle slippa vänta mer, det hade vi redan gjort alldeles för länge redan så vi valde det som för oss skulle gå fortast. Fortast gällande tid till normalt familjeliv hemma tex. Kenya hade vi kanske kunnat få barnbesked fortare till men vi ville/kunde inte vara från huset så länge.

    För oss spelade det ingen roll ifall barnet hade några skavanker eller ej så vi valde Kina och deras system där de sökar föräldrar till specifika barn med iförväg kända särskilda behov (SN-barn). I efter hand hade det inte gått fortare med något annat land det är jag nästan helt säker på, Vi var hemma igen inom ett halvår ifrån att vi fått medgivande.

    Vill du veta mer om Kina o SN- barn så får du gärna inboxa mig.

  • Anonym (SN eller ej)

    I adoptionsvärlden idag när andelen barn blir mindre å mindre som är tillgängliga för adoption är det viktigt att fundera hur man ställer sig till olika SN oavsett vilket land ni väljer. Alla länder har olika syn på detta!

    Lycka till men fundera samtidigt vad ni orkar med!

    Vi har valt att adoptera utan kända SN.

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (SN eller ej) skrev 2013-03-12 06:34:00 följande:
    I adoptionsvärlden idag när andelen barn blir mindre å mindre som är tillgängliga för adoption är det viktigt att fundera hur man ställer sig till olika SN oavsett vilket land ni väljer. Alla länder har olika syn på detta!
    Lycka till men fundera samtidigt vad ni orkar med!
    Vi har valt att adoptera utan kända SN.
    Låter kanske kallt för många här men vi vill precis som ni inte har SN. Detta är för att både min man och jag jobbar med det på heltid båda två, tror inte jag skulle orka med att både jobba med speciella behov och ha det hemma.

    Jag är fullt medveten om att man även kan få ett handikappat barn vid en biologisk förlossning men isf hade jag fått tänka om vad jag vill jobba med och söka ett annat jobb och även att fullt friska barn kan bära på sjukdomar eller få en funktionsnedsättning pga olycka mm

    Jag vet oxå att SN inte behöver vara ett stort funktionshinder men kan man få veta det innan?

     
  • Anonym (Osäker)
    Pippi Långstrump skrev 2013-03-11 18:43:54 följande:
    Vad är viktigt för er?
    Fundera kring det så kommer landet att välja er :)
    Vi valde ett land där vi kan berätta om landets historia. Vårt barn kan återvända och ta sig runt på sitt språk i landet osv.
    Det var viktigt för oss?
    Lycka till!
    Viktigt är att inte vara borta för länge, de länder där man måste vara ca 6 månader går bort. Är väldigt hemmakär så skulle ha svårt att vara borta från vänner, familj, huset, katterna mm så länge.

    Vilket land blev det för er tillsist?  
  • Anonym (Osäker)
    fabbemam skrev 2013-03-11 21:11:37 följande:
    För oss var det viktigast att vi skulle slippa vänta mer, det hade vi redan gjort alldeles för länge redan så vi valde det som för oss skulle gå fortast. Fortast gällande tid till normalt familjeliv hemma tex. Kenya hade vi kanske kunnat få barnbesked fortare till men vi ville/kunde inte vara från huset så länge.

    För oss spelade det ingen roll ifall barnet hade några skavanker eller ej så vi valde Kina och deras system där de sökar föräldrar till specifika barn med iförväg kända särskilda behov (SN-barn). I efter hand hade det inte gått fortare med något annat land det är jag nästan helt säker på, Vi var hemma igen inom ett halvår ifrån att vi fått medgivande.

    Vill du veta mer om Kina o SN- barn så får du gärna inboxa mig.
    Ja, ständigt denna väntan... Tror man blir tokig på det !!!!

    Är det inte i Kina man måste stanna väldigt länge i landet? 
  • Pippi Långstrump

    Sydafrika blev det för oss. Ett underbart land. Tyvärr har kötiderna ökat något enormt så jag skulle inte välja det idag. Å då tog våran process fyra år.
    I Kina behöver man bara stanna några veckor.
    Kenya behöver man vara länge i 6-9 månader.

  • Anonym (Osäker)
    Pippi Långstrump skrev 2013-03-12 07:55:51 följande:
    Sydafrika blev det för oss. Ett underbart land. Tyvärr har kötiderna ökat något enormt så jag skulle inte välja det idag. Å då tog våran process fyra år.
    I Kina behöver man bara stanna några veckor.
    Kenya behöver man vara länge i 6-9 månader.
    Tack, fick för mig att det var i Kina man skulle vara så länge...
  • Anonym (SN eller ej)
    Anonym (Osäker) skrev 2013-03-12 07:49:08 följande:
    Låter kanske kallt för många här men vi vill precis som ni inte har SN. Detta är för att både min man och jag jobbar med det på heltid båda två, tror inte jag skulle orka med att både jobba med speciella behov och ha det hemma.

    Jag är fullt medveten om att man även kan få ett handikappat barn vid en biologisk förlossning men isf hade jag fått tänka om vad jag vill jobba med och söka ett annat jobb och även att fullt friska barn kan bära på sjukdomar eller få en funktionsnedsättning pga olycka mm

    Jag vet oxå att SN inte behöver vara ett stort funktionshinder men kan man få veta det innan?

     



    Givetvis får ni veta SN innan. AC tar reda på vilka SN ni är öppna för.

    Det finns även barn som söker föräldrar. Så även om ni jobbar med det kanske ni kan tänka er ett barn med klumpfot eller HIV.

    Lycka till!
  • fabbemam
    Anonym (Osäker) skrev 2013-03-12 07:51:29 följande:
    Ja, ständigt denna väntan... Tror man blir tokig på det !!!!

    Är det inte i Kina man måste stanna väldigt länge i landet? 
    Anonym (Osäker) skrev 2013-03-12 07:49:08 följande:
    Låter kanske kallt för många här men vi vill precis som ni inte har SN. Detta är för att både min man och jag jobbar med det på heltid båda två, tror inte jag skulle orka med att både jobba med speciella behov och ha det hemma.

    Jag är fullt medveten om att man även kan få ett handikappat barn vid en biologisk förlossning men isf hade jag fått tänka om vad jag vill jobba med och söka ett annat jobb och även att fullt friska barn kan bära på sjukdomar eller få en funktionsnedsättning pga olycka mm

    Jag vet oxå att SN inte behöver vara ett stort funktionshinder men kan man få veta det innan?

     
    I Kina stannar man 2-3 veckor och det är ett land med mycket väl inarbetade rutiner kring adoptionsresan.

    Gällande SN så får man själv skriva ett brev till AC där man beskriver vilka SN man känner att man mäktar med. Sedan väntar AC på att ett barn med de SN ni angivit dyker upp på den lista med barn som Kina söker föräldrar till. Listan förändras ständigt men det brukar ligga runt 2000 barn på den. Vanliga SN är Läpp, käk och /eller gom spalt, hjärtfel, ryggmärgsbråck, blodsmittor, ögon eller öron missbildningar, hörsel o synskador,CP,  hand o fot missbildningar. Sen finns så klart också utvecklingsstörda barn med olika kromosom fel, hjärnskador och en massa kombinationer av olika SN.

    .

Svar på tråden Hur tänkte ni när ni valde land??? (AC)