• Gladabarnensmamma

Uppgifter i hemmet, 4-6 år?

Vad tycker du man ska klara när man är 4, 5, eller 6 år?

Våra ungar (5 & 6) tar bort tallriken efter maten, lägger in rentvättade kläder i lådorna (och smutsiga i smutsen), hänger upp jackor och vantar själva samt hjälper till att städa vid behov. Egentligen tror jag att dom skulle kunna väldigt mycket mer och att vi daltar med dom (vi har även en 1-åring och vi har blivit lite lata med att se till att de större barnen hjälper till, det blir ju oftast tjat, slarv och fel och vi gör björntjänsten att fixa själva...).

Jag skulle gärna höra från er andra vad ni tycker man ska klara av när man är 4-6 år!     

• Svar på tråden Uppgifter i hemmet, 4-6 år?
  • Vinterankan

Min fyraåring lägger sina kläder i smutstvättkorgen och städar sitt eget rum när hon har stökat ner (om en kompis hjälpt till att stöka så hjälper jag till att städa). När jag städar vardagrummet så plockar jag ihop hennes grejer där och hon får bära sakerna till sitt eget rum. Hon ställer undan skorna men når inte upp till kroken så jackan ställer hon inte undan. Disken vill jag inte ha hjälp med för jag ser det som en lugn stund för mig själv när jag plockar undan plus att jag är petig med hur jag vill ha den. Har inga planer på att införa något mer, hon gör mer än vad jag gjorde i hennes ålder (vilket var ingenting). Hon brukar hjälpa till att dammtorka för att hon tycker det är kul, men det är ingenting hon behöver göra.

• Coruscant

Min 4-åring dukar, dukar undan, klär på sig själv, klär av sig själv, lägger smutsiga kläder i tvättkorgen, hjälper till att lägga ren tvätt i sina lådor, hjälper till att ladda tvättmaskinen, borstar tänderna, tvättar sig, hjälper till att handla, hjälper till att laga mat, plockar undan sina leksaker efter sig, dammsuger - men allt bara så länge han orkar och vill, jag tycker tjat är tråkigt. Men ännu så länge vill han vara med och hjälpa till, men ibland kan han fastna i lek - och då tycker jag det är viktigare. Vet inte om det finns så många andra sysslor han kan/måste göra. Tänker att det utökas med ålder och förmåga. Viktigast för mig är att veta att han kan och utvecklar självständighet, klä på/av sig och se att det är stökigt/smutsigt etc. Senare tänker jag väl ha lite veckopeng för att öka motivationen - man kan ju inte alltid bara göra det man orkar

Men jag är nyfiken på vad andra barn gör!

• sextiotalist

Jag anser inte att man ska ge barn uppgifter på det sättet, man ska lära dom allt eftersom, men jag anser att hemmet är föräldrarnas ansvar och deras uppgift att sköta.

När mitt barn var 4 behövde han inte göra något alls, han har egentligen aldrig haft någon uppgift, men tro det eller ej, han kan laga mat, städa etc ändå nu när han är tonåring och vet mycket väl vad som krävs i ett hem.

Vi kan åka iväg en helg och han har skött det utmärkt. Min systerdotter har inte heller haft några uppgifter och när min syster och hennes man varit bortrest så har hon ofta storstädat hemmma.

Min sambos barn har inte heller haft några uppgifter, de sköter sina hem utmärkt.

• Coruscant

Gr barnet uppgifter? Det är väl bra att fundera på sitt eget föräldraskap och hänsynen till familjen och hemmet. Alla barn blir inte perfekta "utan uppfostran", några blir krävande och curlade. Men visst - det är ju inte jobb jag vill mitt barn ska utföra hemma. Men min lillebror som var bortskämd tig aldrig undan ens sin tallrik och han är fortfarande lite dryg i sätter och förväntar sig att andra ska göra åt honom.

• Mrs Firren

Vi smider medan järnet är varmt och låter vår fyraåring göra så mycket han vill och kan, och det han inte kan får han lära sig eller hjälpa till med, om det inte är nåt som enbart vuxna får göra. Men han gör i princip det som Coruscant och Vinterankan räknar upp. Vi tycker det är jättevettigt att låta barnen hjälpa till hemma redan från när de är små eftersom allt egentligen är en lek. När de blir lite äldre tror vi det är lätt att fastna i "måsten" och det riskerar att bli tjat och otrevligt. Om de istället har med sig redan från börjat att de hjälper till med ditt och datt, och samtidigt har roligt så är väl det kanon!

Just nu hjälper vår 4-åring extra mycket till med att dammsuga i kök, hall, vardagsrum med den lilla köksdammsugaren. Han kör med den några minuter då och då och är jätteglad. Han är också väldigt förtjust i att laga mat och finns ofta med vid bänken eller spisen när det är matdags. han gillar också att plocka in matvaror i skåp och kylskåp när vi handlat. 

• sextiotalist
    Coruscant skrev 2013-03-12 08:10:19 följande:
    Gr barnet uppgifter? Det är väl bra att fundera på sitt eget föräldraskap och hänsynen till familjen och hemmet. Alla barn blir inte perfekta "utan uppfostran", några blir krävande och curlade. Men visst - det är ju inte jobb jag vill mitt barn ska utföra hemma. Men min lillebror som var bortskämd tig aldrig undan ens sin tallrik och han är fortfarande lite dryg i sätter och förväntar sig att andra ska göra åt honom.
    Jag föredrar vägledning framför uppfostran., jag har aldrig servat hemma, men ansvaret för hemmet har legat på mig och min sambo.

En del är mer svårlärda än andra, en del vill bli servade. 

Men jag har i tidigare trådar skrivit att detta med städning och sådant har jag gjort när jag känner för det, inte på speciella dagar. Inte heller har vi delat upp det melllan varandra.

Här kan middagsdisken stå kvar ett bra tag efter middagen utan att det är katastrof (även under natten), varför ska vi lägga krav/uppgifter på vår tonåring när vi inte ställer samma krav/uppgifter på oss själva?   
  • La Lola

Hedda har inga uppgifter alls.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cloudberry79

Femåringen gör det som står i TS (på eget bevåg, han vill gärna hjälpa till) plus att han städar sitt eget rum. Han frågar ofta vad han ska göra för att kunna hjälpa till, så då får han ta hand om sina egna saker.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Uppgifter i hemmet, 4-6 år?