• jag01

    Orörliga spermier

    Vi har försökt bli gravida i 1,5 år och för en månad sen började vi med utredningen. Vi är runt 40 bägge två så det är ju lite halvbrådis. 
    Vi lämnade blod, sperma och jag blev undersökt. Och för några dagar sen kom svaret. Det är inget fel på mig förutom att det "syns" hur gammal jag är. Däremot var sambons spermier helt orörliga, inte så konstigt att vi inte har blivit gravida. Han ska bli remiterad till vidare undersökningar, men vad kan han/vi få för hjälp?

    Beskedet gör mig så ledsen, betyder det att vi inte kommer få några barn tillsammans överhuvudtaget? Inte ens med IVF? Är det spermadonator som gäller för oss? 

    Jag blev så ställd när vi fick veta och visste inte vad jag skulle fråga läkaren. Nu sitter jag här och tårarna strömmar och jag vet inte vad som händer nu? Jag vill så gärna få barn, men nu verkar det inte som om det kommer hända.

    Är det någon som vet? Någon som varit med om det här? Söker på nätet men hittar inget, vet inte vem jag ska ringa och fråga. 

  • Svar på tråden Orörliga spermier
  • Whitetrash86
    Har mannen inga eller bara orörliga spermier kan man göra en biopsi av testiklar och bitestiklar. Det räcker med några enstaka friska spermier för att göra icsi.
    Mannen lokalbedövas och får lugnande. Med en fin nål plockas små, små trådar av testikelvävnaden ut och undersöks i mikroskåp. Ofta kan man här hitta spermier även om de vanliga proven varit helt tomma. Biopsin gör inte ont, de lokalbedövar rejält men mannen kan få lite ont några dagar efteråt och bör inte kroppsrbeta hårt. 

    Skulle man vid en sådan biopsi inte hitta tillräckligt med spermier för att kunna befrukta ett ägg med icsi kan de söva mannen och operera ut lite större bitar ut testiklarna. Chansen att man ska hitta bra spermier är då större än vid vanlig biopsi. Ytterligare en öppen biopsi (under narkos) kan göras efter 6 månader. 
    Efter en öppen biopsi kan mannen bli väldigt illamående och kraftigt svullen i pungen. Han får bära suspensoar några dagar för att undvika svullnad. Ungefär en veckas sjukskrivning.

    Biopsin måste göras om samma dag som ev ägg plockas ut för IVF/ICSI.
Svar på tråden Orörliga spermier