• frökenanna84

Pergotime start mars 2013.

Hej! Får jag hoppa in här?
    Kul att hitta en "ny" tråd om Pergotime.
    Det är intressant att läsa om andra erfarenheter...

Själv började jag med Pergo i februari i år.
    Jag har försökt bli gravid sen maj 2011. Ett tidigt MF feb-12.
    Vi började vår utredning på Kvinnokliniken i december och mina blodprover och sambons spermaprov var bra.Dock har jag nog inte egen ägglossning själv varje månad. Inget jag har tänkt så mycket på innan. Man tror ju att allt är som det ska... 

Så jag började i februari med tabletter, på VUL dag 16 såg de en stor blåsa på 2x2,1 cm och två mindre på ca 1,5 cm. Vi fick klartecken att sexa på. Och jag behövde inge mer VUL. De menade att om det såg bra ut första omgången så  var risken liten att det skulle bli för många ägg av tabletterna i framtiden.
    Och de sa att ägget som var stort skulle lossna snart och de andra skulle då tillbakabildas.
    Sista veckan innan mens blev jag väldigt påverkad av hormonerna. Grät för ingenting, ont i magen, brösten, och mådde allmänt dåligt/kände mig nere.

Sen åt jag Pergo i mars också. Efter ÄL fick jag magkatarr och illamående ända tills efter mensen. Plus ont i bröst och mage.
    Men kände att jag ville ta ett uppehåll med tabletterna en månad. Jobbigt med alla biverkningar/falska grav.symptom.
    Så sen började jag med pergo nu igen i maj( totalt försök 25) Tog dock dag 4-8 istället vilket resulterade i ÄL ca en vecka tidigare än väntat. En vecka efter ÄL började molvärken och ömmande i bröst och nu är jag på dag 25 i cykeln. Normalt skulle mensen komma om ca 5 dagar. Tror dock att den kommer lite tidigare med tanke på att ÄL var tidigare. Har börjat få mer ont i magen nu så jag tror mensen är på G. Gråter

Vid ÄL får jag extremt ont i magen. Blir väldigt öm och bara att sätta sig ner gör mycket ont. Att cykla till bussen går knappt...Funderar om jag blir överstimulerad ändå, eller vad det kan vara... Är det fler som får samma smärta?
    Kommer mensen så ska jag ringa Kvinnokliniken och be om ett VUL till nästa omgång...

• frökenanna84
    Förväntansfull0406 skrev 2013-05-20 18:57:24 följande:
    Frökennanna84: Vid äl så kan det göra jävligt ont! Jag åkte akut till den läkare som skrev ut mina tabletter och hon sa då att det är äggledarna som svullnar upp när ägget/äggen ska släppa. Finns dock inga garantier för att de verkligen lossat iaf utan endast blodprov kam visa. Hon gjorde vul på mig och kunde se att jag haft äl, troligtvis från båda äggstockarna. Jag hade så äckligt jävla ont ska jag säga, som du beskriver det, kunde knappt röra mig eller sitta. Så mitt tips är att be om vul och blodprov!! Blodprovet ska tas på dag 21-22.

Okej, jo jag förstår att det måste bli väldigt svullet där inne och att det borde vara det som gör ont... Men jag ska iallafall ringa dem när mensen kommer och be om ett VUL med efterföljande blodprov. Men ska blodprovet alltid tas ca dag 21 oavsett hur lång cykel man har eller när ÄL sker?? Jag har ju tex haft ÄL dag 18-19 och nu sist 14.
  • frökenanna84
    Förväntansfull0406 skrev 2013-05-23 08:36:34 följande:
    Testade i morse iom jag har ganska rejäla symptom, det var SUPER neg..... Undrar om det är kört nu eller det är för tidigt? Har på bim på tisdag. Kroppen spelar mig nog ett jävla spratt.

Jag har också haft mycket molvärk ända från ÄL varje månad typ. Några dagar innan mensen dundrar menssmärtan in igen. Och brukar ha många andra symptom också ju. Jäkla hormoner...men man får hoppas det är värt det i slutändan. Det kan ju vara så att du testade för tidigt men det kan likagärna vara biverkningar... bara att vänta och se. Själv fick jag mens idag. Ska ringa kliniken när jag hinner.... Hur länge har du ätit Pergo?
  • frökenanna84

Lägger in mig själv på BIM-listan. ÄL var i torsdags.
    Var på VUL i fredags för att kolla slemhinnans tjocklek samt varför det gör så ont vid ÄL.
    Slemhinnan såg iallafall bra ut, 1 cm.  Sen såg hon att ägget redan släppt (som jag visste) och jag hade mycket vätska bakom livmodern som kom från äggblåsan. Det är den vätskan som gör så att jag blir så öm efter ÄL.

Nu har de gått med på en spolning nästa cykel. Jag kommer fortsätta med Pergotime iallafall tre månader till, så jag hoppas det kan ta sig i sommar. Till hösten är det IVF som gäller. 

Frökenanna84:
    BIM 20/6- Försökt i 26 månader, 4:e försöket med Pergo.
    (Kan vi inte ha en BIM-lista i datumordning, där man skriver ungefär som jag gjort ovan?)

Förväntansfull0406
    Antal månaders försök: 6
    Månader med pergo: 2
    Bim: 25 juni.

Trina
    Försök: 2
    Månader med pergo: 2
    Bim: Typ 18 juni? 

Mylady
    Försök nr 18
    Pergo månad nr 2
    BIM: typ 3 juli

Lilla Me
    Antal månaders försök: 8
    Antal pergokurer: 4
    Bim: 18-19/6

Sultanol
    Tredje kuren av pergotime nu!
    BIM - 1/7 

Mael???

MOM??

• frökenanna84
    Lilla Me skrev 2013-06-22 18:00:18 följande:

Ja, biverkningarna av pergotime är verkligen luriga! Jag har precis som ni haft molverk och ömma bröst mellan äl och bim alla ggr med pergo. När mensen sedan kommer blir man då besviken då man hoppats in i det längsta att det ska vara graviditetssymptom!

Jag hade bim i 18/19:e juni...ingen mens dök upp. Gjorde ett test på tors morgon och fick ett svagt men ganska tydligt plus...vågar dock fortfarande inte tro att det är sant!! Ingen mens har dykt upp ännu....Tog det säkra före det osäkra å drack inget på midsommar. Hällde ut mitt vin i smyg å hoppas på att ingen såg mig Mina symptom denna omgång se varit de samma som när mensen kommit...så jag håller tummarna för att ni andra inte heller får någon mens vid nästa bim!!
    Nu har jag redan börjat oroa mig för att inte testet ska stämma eller att något ska gå fel, men jag försöker tänka positivt!
    Grattis Lilla Me! Glad
    Jag plussade i onsdags kväll jag.
    För mig blev det också ett svagt plus, men ändå ett plus.
    Och det har fortsatt vara så hittills iallafall...
    Så nu håller  vi alla tummar vi har för att det stannar kvar!

Hur känner du dig? Symptom?
    Själv har jag ont i livmodern, ömma bröst och illamående/magkatarr.
    Dock känner jag inte lika mycket på mornarna...

För mig var det också samma skitsymptom/biverkningar den här månaden som innan. MEN det kändes lite annorlunda. Annorlunda ont i brösten, annorlunda ont i livmodern.
    Fast jag trodde ju att mensen skulle komma.
    Men den brukar komma på dag 27-29 med Pergo, och när den då inte kommit i onsdags (dag 29) så var jag tvungen att ta ett test.

Såhär såg dagens test ut, (dock på ett testa tidigt test, 10mlU eller vad det heter)

• frökenanna84
    Smalltowngal skrev 2013-06-27 03:30:08 följande:
    Sultanol, botha och LillaMe: kan ni berätta lite om era symptom innan pluset? Var det annorlunda än ni känt innan mens med pergon? Nyfiken för jag fick så otroligt med gravsymptom förra månaden men fick mens ändå.
    Jag har fått massa gravsymptom av Pergon de fyra månaderna jag åt den. Molvärk, ömma bröst, illamående mm.

Nu den här månaden var det likadant. 
    Men det gjorde annorlunda ont i magen, och annorlunda ömhet i brösten. Samt att jag mådde illa tre kvällar i rad innan jag gjorde testet... Nu är jag i vecka 5+4...

Men det är jobbigt med alla falska symptom som Pergon ger! Man får upp hoppet ett tag...

• frökenanna84
    Sultanol skrev 2013-06-27 09:13:24 följande:
    Fått tid för ultraljud nu!! 15 juli! Jag är bara i vecka 4! Så var tvungen att vänta till vecka 6 innan Vul!!
    Stort Grattis Sultanol! Glad

Jag ska också försöka få till ett VUL, är orolig och vill kolla att allt är som det ska.
    Är idag på dag 39, dvs 5+4.

Men vet inte om de går med på ett tidigt VUL här där jag bor... men jag tänkte i och med att man gått på utredning där så kanske de tar emot en och förstår ens oro...
  • frökenanna84
    che71 skrev 2013-07-07 07:48:06 följande:
    Är det någon här som tagit Pergotime o inte fått mens efter det?

Har tagit Pergotime 6 gånger o blivit gravid 4 av de kurerna + att jag blivit gravid spontant 2 ggr
    men det har blivit missfall alla gånger, så 6 missfall o vi har försökt i 3 år nu.

Jag är på dag 19 efter ÄL stickans utslag, så ca ÄL+18 idag (senaste mens 4 Juni)
    o ingen mens men eller inget plus?!!!
    Är så besviken.
    Men vad ska jag göra nu?
    Mensen har aldrig hoppat över för mig.
    För det första så kan ju mensen bli lite senare med Pergotime, men framför allt så kan det ju vara för tidigt att testa nu om du skulle vara gravid. Hur tidigt har du testat positivt de andra gångerna? Hur lång är din lutealfas?

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.