• Blingbling

Pergotime start mars 2013.

Hej på er! Vill bara upplysa om att Folsyra har som enda uppgift att motverka hjärn- och ryggmärgsbrock hos fostret och om det ska göra någon nytta måste man börja ta det en månad innan man blir gravid för att depåerna ska vara så fyllda att det ger effekt och man tar det fram till vecka 12 (efter den veckan ger det ingen effekt mer än att det kan vara bra med lite vitaminer). Finns rykten om att folsyra hjälper till att bli gravid och boostar fertiliteten, men det stämmer inte alls. Kolla Livsmedelsverkets information: www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-folsyra/. Bara ett tips från mig som nu tar min första kur Pergotime och är mitt uppe i ÄL nu. Hade en blåsa på 13,5 mm på cykeldag 13 (vilket tydligen är ganska normalt) och så fanns det en som var 20,5 (!) mm....känns som den är ovanligt stor...eller vad tror ni? Hur stora blåsor har ni haft vid VUL för att kolla hur ni reagerar på Pergon?

• Blingbling
    Förväntansfull0406 skrev 2013-07-17 08:33:37 följande:
    Längtar Lilla vän Jag längtar efter dig Och önskar med hela mitt hjärta Att du längtar och vill komma till mig Dagarna känns långa och himmelen känns grå Utanför hörs fåglar, och himmelen är blå Minuter rullar sakta, länge varar en sekund Man önskar att man kunde tänka på annat för en stund Men alltid finns den där, längtan efter ett barn Trots att åren går, blir man aldrig van Omkring en växer magar, en sån man ville ha Istället för ren glädje, mår man aldrig bra Och ständigt kommer frågan: "Varför inte ni?" Det är väl klart vi längtar tills lyckan står oss bi Men nåt som för så många, är så väldigt lätt Är svårt för många andra, trots att man gör rätt Så rullar månader på igen Och magen växer på ens vän Månader som blir till år Och vännens bebis syskon får Själv står man där ledsen när alla frågar Förstår ni inte att det mig plågar? Vi kämpar för det ni klagar på Ska det vara så svårt att förstå? Illamående, värk och smärta jag tar Om jag med det får en bebis kvar Gråt, blöjor, sena nätter, jag bryr mig ej Om det betyder att den stannar hos mig Men frågorna kommer med tiden ändå För det var längesen dags att "skaffa" små Kanske vänder cirkeln en dag Och den som går med mage är jag Men tills dess kryper tiden sakta fram Man känner en djup och oförklarlig skam Ska vi få barn, kommer vi att hinna? Varför kan jag inte vara en helt normal kvinna? I gemenskapen är vi utanför, sånt är livet På grund av nåt andra tar för givet Får vi barn blir de yngre än andras ändå Lekkamrater är inget att hoppas på Gemenskapen att vänta barn med en väninna Kommer vi heller aldrig att hinna Månad efter månad, tempar och testar man Livet är en plåga för de som inte kan

Fint! Är det du som är författare eller någon annan?
  • Blingbling
    trina skrev 2013-07-17 10:49:18 följande:

Man får ju äl dag 14-19 (eller vad det nu är) så det stora ägget borde ju vara i normal storlek och det andra borde ju tillbakabildas nästan eftersom det är så litet. Så antagligen har du väl är omogen dag eller två.

Tyvärr har jag inte reagerat på pergotime men efter vad jag läst så borde 20,5 vara normalt.

Ja det kan man tycka att det större kanske är normalt, men läkaren sa att 13,5 mm var normalt för att vara cd 13 (då jag var där på kontroll)....och det är utifrån vad han sa som jag funderar på att det kanske är stort med 20,5 mm på det andra. Fast det finns ju inget i bebisverkstads-världen som är "normalt" eller inte....kroppen gör ju som den själv vill ändå
  • Blingbling

Kan nog hålla med i det som Förväntansfull skriver...den här tråden ligger ju dessutom under rubriken "Svårt att få barn" och då hör kanske inte riktigt just gravidsnack hemma här...

• Blingbling
    Poison82 skrev 2013-07-17 18:59:08 följande:
    Har nu tagit 4 pergotime tabletter, ännu inga biverkningar.

Hur går det nu, känner/kände du av några biverkningar av Pergon?

Själv så har jag märkt att jag helt plötsligt kan få ordentliga värmevallningar, framförallt på kvällen, men de kommer konstigt nog efter att jag tagit alla 5 tabletterna och inte under tiden då jag tar dem.... 
  • Blingbling

Ok, gott att du inte känner av några höjda värmetemperaturer...det är ju tillräckligt varmt ute ändå nu 

Jag är mitt i ÄL nu och visst känner jag av att jag har ÄL, men inte så mycket att det gör ont och att jag störs av den....hoppas att det blir likadant för dig!  

• Blingbling

"No pain, no gain" finns det ju ett uttryck som heter, hoppas att de där biverkningarna ger dig resultat MoM11! Men om det uttrycket gäller så lär det inte hända mycket på min front framöver...fast jag kanske är undantaget för den regeln

• Blingbling
    botha skrev 2013-07-19 21:40:05 följande:
    lämnar oxå tråden.. och blingbling som är rätt ny i tråden ska inte snacka om att tråden är för folk som har svårt att få barn. För vi har oxå varit där!! sen vill jag bara påpeka att jag frågade om det var okej att vara kvar och redan då kunde ni skrivit detta. ville bara följa er men hoppas att ni som är kvar klarar er bra tillsammans och att alla når sin lycka.

Förlåt så himla mycket om jag uttalade mig, har just börjat med Pergo och ville ha andras åsikter och tankar om det eftersom jag trodde den här tråden var till för just det ämnet, men jag hade tydligen helt fel...
  • Blingbling
    Förväntansfull0406 skrev 2013-07-19 22:44:34 följande:
    Nä blingbling, du är helt rätt på det faktiskt. Tråden är till för ALLA men det pratas inte om annat än just att kämpa och längta. Så stanna kvar!!

Nädå, så lätt blir ni inte av med mig här inne inte, gott att känna att det finns fler som sitter i samma "Pergo-båt" som en själv
  • Blingbling
    princess77 skrev 2013-07-23 12:00:18 följande:
    Måste bara skriva min åsikt i detta om att vara kvar i tråden när man har blivit gravid. Jag har full förståelse att man inte vill höra om andras grav symtomer och krämpor när man fortfarande kämpar. Vi har alla här svårt att bli gravida och ni som nu äntligen har blivit gravida vet hur jobbigt det var att höra gravid snack innan ni var det själva Av respekt så tycker jag givetvis att ni får vara kvar men lämna gravidsnacket till en annan tråd. Jag har efter många års kämpande en underbar son på 2 år men kämpar nu efter ett syskon till honom. Jag hoppas att vi alla ses i gravidtråden snart

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.