• SnurriggirrunS

    Lära mig teckenspråk

    Jag skulle vilja lära mig teckenspråk. Jag har ingen möjlighet att gå någon utbildning ännu men har länge haft funderingar på att utbilda mig till teckenspråkstolk på Nordiska i Kungälv om något år eller så.

    Hur bör jag börja för att komma igång och lära mig?
    Boktips?
    Video?
    Jag hade en gång ett datorprogram där man lärde sig ett språk på samma sätt som barn och som jag tyckte var relativt bra om man ville lära sig glosor, grammatiken var svårare. Finn det något liknande för teckenspråk?

    Är det någon som har erfarenhet av utbildningarna på Nordiska?
    Jag ser att de har kortare kurser (3-5 dagar) samt en längre flerårig utbildning. Om jag hinner kommer jag att söka till en kort nybörjarkurs till hösten .
    Vad tyckte ni som har gått dessa? Bra resp mindre bra?

    Ni som gick den längre utbildningen, fanns det möjlighet för er att arbeta samtidigt och därmed slippa studielån eller var det väldigt mycket plugg och dåligt planerade scheman?
    Ni som jobbade, vad jobbade ni med? Räckte det för att "överleva" studietiden?

  • Svar på tråden Lära mig teckenspråk
  • Vtuulari

    Hur har det gått för dig? Jag jobbar som arbetsterapeut inom verksamhet funktionsnedsättning och kommer i kontakt med tecken som stöd/teckenspråk. Då jag jobbar 100 % är det svårt att få till en utbildning, och kommunen kan inte skicka iväg mig hur som helst på utbildningar. Idag kan jag många teckenord, presentera mig, handalfabetet, siffror osv. Men vill så himla gärna lära mig mer. Har ni tips på litteratur/enklare videos m.m.? Eller bra upplägg/strategi att lära sig en bra grund för teckenspråk?

Svar på tråden Lära mig teckenspråk