• Anonym
    Äldre 22 Mar 06:51
    34970 visningar
    34 svar
    34
    34970

    Hur lång tid tar det att cykla 1,5 km ungefär?

    tror de tar max 30 min då jag går den sträckan på dryga 40 min :P

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 06:53
    #3

    1,5 km? Det tar mig max 10 minuter att cykla den sträckan, och typ 20 minuter att gå.

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 06:54
    #6

    alltså... 1,5 kilometer går du ju på 10-15 minuter, så halva tiden för att cykla då?
    (1500 meter är ju ingenting!)

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 06:57
    #14
    Anonym skrev 2013-03-22 06:51:37 följande:
    tror de tar max 30 min då jag går den sträckan på dryga 40 min :P
    går du 1500 meter på 40 minuter?
    37,5 meter i minuten? det tar dig alltså en minut att gå förbi 7 parkerade bilar?
    wow.
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 07:32
    #17
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 07:08:01 följande:
    Normal gånghastighet är 6km/h vilket är 100meter i minuten eller 1½ steg i sekund ungefär.
    Man räknar aldrig hastighet i meter i minut eftersom det blir konstigt som du märker.
    Det beror väl helt på hur man vill definiera det. Man väljer själv enhet, även om det råkar vara en mindre vedertagen enhet.
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 07:48
    #18
    Anonym skrev 2013-03-22 06:57:36 följande:
    går du 1500 meter på 40 minuter?
    37,5 meter i minuten? det tar dig alltså en minut att gå förbi 7 parkerade bilar?
    wow.

    Nopp är inte snabb.. men så beror de på om de e raksträcka eller med uppförsbackar.. :P  tank dig en dry men inte brant uppförsbacke... den tar ju tid att gå , medans ner går de snabbare...  Ts har ju inte sagt om de e raksträcka eller om de e backigt.. så eftersom alla andra svara som om de e en helt plan väg så svarar jag som om de e en backing väg :P
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 10:09
    #20
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 08:53:27 följande:
    Nej, man väljer inte själv enhet om man vill bli förstådd.
    Men vill man så hemskt gärna bli missförstådd väljer man helt själv och sen skyller man allt på andra att man blir kränkt. Tungan ute

    Jag antar att du mäter tid i solvarv per meter eller annat självvalt?
    Varför antar du det? Löjligt.

    Märkligt nog har jag däremot inga svårigheter i att förstå m/min även om det är en okonventionell enhet.
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 10:26
    #23
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 10:16:13 följande:
    Jag antar inte, det är fakta. Sorrry att jag har rätt. Igen.
    Att du går igång är också fakta och orsaken är ett antagande.
    Ditt fokus är således fel för att ...tadam... du känner dig träffad.

    Har du testat att tänka lite utanför boxen någon gång? Gör det.
    Du är nämligen ingen norm...
    Du antar inte, men du skrev just att du antar? Du kan inte göra antagande om hur jag definierar tid och sedan påstå att dina antagande är fakta. Vad grundar du i så fall denna "fakta" på, och hur vederlägger du den?

    Jag är ingen norm, men det är inte du heller. Alltså är det fel att påstå "Man räknar aldrig hastighet i meter i minut eftersom det blir konstigt som du märker.". Personen som skrev inlägg #17 räknade uppenbarligen i meter per minut.

    Om du tror att jag går igång på något eller känner mig träffad tror du fel. Jag är för att lägga fram fakta, alltså säger jag ifrån när du påstår saker som är fel. Jag håller med om att det är en otraditionell enhet, men protesterar mot att den skulle vara omöjlig att begripa eftersom jag utan svårigheter förstod vad personen ville få fram.
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 10:53
    #25

    Jag cyklar 1 mil på 30 min, när jag inte vill cykla så fort att jag blir svettig. Det är alltså ett tempo på 3 min/km, och således, om du inte är extremt långsam, borde du kunna cykla den sträckan på ca 5 min...

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 10:57
    #26
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 10:38:57 följande:
    Woaw vilken svavelosande vägg.
    Jag har rätt igen att du gick igång och det gör man bara om man känner sig träffad.
    Det räcker gott för mig men fortsätt du spy ut dig svavelosande väggar av bladder som ingen ändå läser. Bara det känns bättre för dig så...
    Jag står fast vid det jag har sagt. Man kan uttrycka hastighet i meter per minut, även om det inte är en SI-enhet vilket författaren till inlägg #17 kanske inte var medveten om. Vad är det förresten som är svårt att förstå med enheten meter/minut?

    För att vara tydlig, jag är inte samma anonym som i inlägg #17, eller #18.
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 11:15
    #29
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 11:03:02 följande:
    Jaja du får fastslå precis vad du vill men mitt första inlägg kvarstår.
    Samt att jag har rätt.
    Jag förstår att du är övertygad om det.
    SolOchSnö skrev 2013-03-22 11:05:39 följande:
    Om vi ska vara såna så har jag aldrig någonsin sett någon räkna steg per sekund heller.

    Det är vettigt att välja de enheter som bäst beskriver det man är intresserad av. Att räkna i meter per minut gav en bra illustration av hur snabbt/långsamt man går om man hinner 1.5 km på 40 minuter. Det kallas även för rimlighetsanalys.
    Mycket bra uttryckt.
     
Svar på tråden Hur lång tid tar det att cykla 1,5 km ungefär?