• Äldre 25 Mar 10:13
    1462 visningar
    3 svar
    3
    1462

    PBD (tror jag det heter) blockad, funkade det för er?

    Hej!

    Jag är en nervös omföderska som ska få tvillingar, och som tycker att det värsta med förra förlossningen var själva "utploppandet" som kändes som att bli kluven av en bandsåg i några sekunder. Det är möjligt att det inte är lika läskigt när man gör det andra gången och vet att det är en brännande känsla och att barnet precis ska komma, men jag undrar ändå om det skulle gå att lindra det.

    Ni som har testat lokalbedövning där, inte Västerviksmetoden utan PBD (tror jag det heter) när man får två sprutor i slidan, gjorde det väldigt ont att få sprutorna och fungerade det i själva utdrivningsskedet? Jag har läst så mycket negativt om det, men det verkar vara det enda som skulle kunna hjälpa. Har funderat över Emla-salva (sådan lokalbedövande salva som man får om man är stickrädd) också, men har aldrig hört talas om att man använder det i den situationen... Alla erfarenheter och råd är jättevärdefulla för mig! Om någon dessutom fött tvillingar och kan svara på om det gör lika ont när den andra "poppar ut" så vore det en bonus : )

  • Svar på tråden PBD (tror jag det heter) blockad, funkade det för er?
  • Äldre 12 May 20:57
    #1

    Jag fick den bedövningen vid mina andra förlossning. Jag använde lustgas i öppningsskedet och fick bäckenbottenbedövning vid utdrivningsskedet. Den gjorde inte särskilt ont att få. Jag andades i lustgasen kraftigt och minns att det stack till, sedan var det klart. Var beredd på att det gör ont ändå att krysta för den hjälper inte helt. Jag insinuerade surt för bm att den inte hjälpte ett dugg men hon kontrade med att hon nypt mig rejält i blygdläppen utan reaktion så visst hjälpte den lite. :D Jag kan varmt rekommendera den. Lycka till!

  • Äldre 13 May 21:25
    #2

    pdb pudendusblockad :) om du vill googla på det

  • Äldre 17 May 19:52
    #3

    Dottern satt lite fast i en kant vid ca 7 cm öppen. Jag fick epiduralen men den tog inte, de satte den tre gånger. Så efter ett par timmar med rejäl smärta fick jag PDB, och den kändes som att den absolut hjälpte (mer än epiduralen). Hade dock ont när jag krystade, men vet inte hur ont det hade gjort utan PDB...

    Kommer att be om det även denna förlossning.

Svar på tråden PBD (tror jag det heter) blockad, funkade det för er?