• Solveig og Kosinus

Hjälp, stor spricka i tanden!

Satt och åt kex förut och kände plötsligt att det isade till rejält i en hörntand. När jag kikade efter i spegeln så såg jag att det är en spricka precis bredvid en lagning. Jag kan sticka in nageln i sprickan.

Vad ska jag göra nu? Det är ju påsk! Är livrädd för att jag kommer att få dra ut tanden!

• Svar på tråden Hjälp, stor spricka i tanden!
  • Kerubmamman

Låt bli att tugga på den sidan, köp bra munskölj imorgon om du kan ta dig till ett apotek. 

Det är inte säkert att du behöver dra tanden, det beror på hur långt sprickan går. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tow2Mater

Utdragning är ju sista losningen. Innan dess provar man sätta en krona istället, om det inte går att laga den.

• Kerubmamman
    Tow2Mater skrev 2013-03-29 20:44:40 följande:
    Utdragning är ju sista losningen. Innan dess provar man sätta en krona istället, om det inte går att laga den.
    Tow2Mater skrev 2013-03-29 20:44:40 följande:

Det är inte alltid det går att sätta en krona. Jag har fått dra en tand där sprickan delade tänderna mellan rötterna, det hade aldrig gått att få tätt. 
  • Solveig og Kosinus

Shit! Jag fattar inte vad som hände. Har ingen aning om hur länge sprickan funnits där. Var hos tandläkaren för två år sen sist och har inte kännt av nåt sen dess. Nu ilar det som bara den.

Kerubmamman, när du fick den utdragen, satte de in nånslags protestand sen eller har du bara ett hål där?

• Kerubmamman
    Solveig og Kosinus skrev 2013-03-29 20:54:06 följande:
    Shit! Jag fattar inte vad som hände. Har ingen aning om hur länge sprickan funnits där. Var hos tandläkaren för två år sen sist och har inte kännt av nåt sen dess. Nu ilar det som bara den.

Kerubmamman, när du fick den utdragen, satte de in nånslags protestand sen eller har du bara ett hål där?
    Solveig og Kosinus skrev 2013-03-29 20:54:06 följande:

Jag har fortfarande en lucka, det är nr 4 i överkäken så det syns nästan aldrig. 
    Jag har tänkt skaffa ett inplantat där, men det har inte blivit av än.
    Sen finns det ju alternativ med bryggor och sånt, men det är jag inte så insatt i för det har aldrig varit ett reellt alternativ för mig.  
  • Solveig og Kosinus

Okej. Jag ska ta ett djupt andetag nu. Det värsta som kan hända är att jag får dra ut den. Det dör man ju inte av. Jag kan leva med det. Och fram tills dess så hoppas jag att de kan laga den.

Ringde till tandakuten och de sa att jag skulle ringa in imorgon vid åtta så skulle de se om det fanns nån akuttid.

• Kerubmamman
    Solveig og Kosinus skrev 2013-03-29 21:09:48 följande:
    Okej. Jag ska ta ett djupt andetag nu. Det värsta som kan hända är att jag får dra ut den. Det dör man ju inte av. Jag kan leva med det. Och fram tills dess så hoppas jag att de kan laga den.

Ringde till tandakuten och de sa att jag skulle ringa in imorgon vid åtta så skulle de se om det fanns nån akuttid.

Lycka till! Det kan hända att det blir en rotfyllning också. Har du gjort någon sådan nån gång?

• Kerubmamman

Ipren och andra antiinflammatoriska tabletter är bra att ta nu ikväll/natt om det blir jobbigt.

• Solveig og Kosinus

Nä, nån rotfyllning har jag inte gjort. Har överlag haft väääldigt lite besvär av mina tänder, några få hål för år och dag sen och lite tandsten är det värsta. Rotfyllning låter otrevligt.

Får inte äta anti-inflammatorisk medicin tyvärr, men panodil kan jag ta. Det hjälper ju lite.

• 724

Finemang.

Välkommen till klubben av oss som har lagningar som trillar ut eller går sönder vid olämpliga tillfällen. Antagligen får du en temporär (och illasmakande) fyllning och så tar de kanske lite avtryck av "hålet" och beställer en ny lagning om nu hålet inte är så litet att det kan lagas på direkten imorgon. Räkna med att det blir lite dyrt (men oundvikligt) så girera över lite pengar från sparkontot till kontokortet.
Svar på tråden Hjälp, stor spricka i tanden!