• ToK

    Ständiga pikar

    Du gör helt rätt. Bröstmjölk är jättebra, sluta inte med det.
    Livsmedelsverket rekommenderar helamning till 6 månader så låt inte dom där knäppisarna påverka dig.

    Att samsova och amma till sömns är väl hur bra som helst! Vår dotter sov i vår säng tills hon var 2 år, funkade hur bra som helst och inget jag skulle gjort annorlunda. Visst pikade några men vi brydde oss inte det minsta.   


  • ToK
    Nornan skrev 2013-03-29 23:07:10 följande:
    Ja det kommer vi att göra och jag ser oxå fram emot att komma igång mer med maten. Jag har bara i efterhand stört mig mer och mer på BVC damen som la fram det hela med maten på ett sånt sätt. Sen blev jag själv lite tagen på sängen över att jag blev så stressad och påverkad av det hon sa.

    Det är jättebra om du läser på lite om amning, mat och samsovning och känner dig trygg i det om det nu är främst där hon pikar. Då kan du lägga fram trygga argument och hänvisa till dagens forskning och berätta att du är trygg i din sak och du vet vad forskningen säger och vad rekommendationerna är.
  • ToK

    Vad var hennes argument att blanda gröt med ersättning förresten? Bröstmjölk är ju bättre för barnet. Och varför ville hon att du skulle börja med gröt?
    Där är det bra om du känner dig säker i dig själv och kan säga "jag hör att du säger åt mig att börja med gröt, men eftersom rekommendationerna är att helamma i 6 månader så tänker jag göra det. Det finns ingen anledning att stressa med gröt eller annan mat eftersom bröstmjölken innehåller allt ett barn behöver fram till 6 månader." WHO backar också upp detta och de kunde du hänvisa till.
    Och det finns ingen anledning att blanda ut med ersättning när du har mjölk att tillgå. Dels behöver inte gröten blandas ut alls men om du vill tillsätta vätska går bröstmjölk bra, om du har möjlighet att pumpa.  

    Det finns dessutom forskning som visar att samsovning är bra, så fråga om hennes argument och vad hon stödjer sig på. "vilken forskning utgår du ifrån när du avråder från att samsova? På mer lång sikt finns det studier som visar på att samsovningen har positiva effekter på barnen när de blir vuxna. Det finns studier som tyder på ökad självkänsla hos vuxna som samsovit som barn, och eftersom mitt barn är tryggt och vi båda trivs med att samsova ser jag absolut ingen anledning att sluta".

    Nu kanske du inte vågar säga emot din BVC sköterska så pass men du har helt rätt att göra det! Heja!  
     


Svar på tråden Ständiga pikar