• YTSHC
    Äldre 30 Mar 13:06
    5335 visningar
    38 svar
    38
    5335

    Yohio och Japan

    Tycker inte detta diskussionsämne passar i Bollibompa-tråden, så jag gör en ny.

    De flesta förstår väl att Yohios utseende kommer från den sjuka, japanska kulturen? Vi pratar en kultur med maximal polarisering, tunnelbanevagnar anpassade för kvinnor (för att de blir antastade i vanliga vagnar) och män som slutat ha sex med sina fruar för att det är bekvämare att kolla på (oftast tecknad) porr.

    Yohio ska föreställa en mangafigur, den saken råder det ingen tvekan om. I Japan är det populärt med cosplay, alltså då man klär ut sig till figurer från serier och spel. En mycket populär subgenre är crossplay då killar klär ut sig till tjejer och tvärtom. Trots detta är könsnormerna bland de striktaste i världen i just Japan. Går du in i en japansk bokaffär är alla serier strikt uppdelade efter målgrupp "tjejiga serier för killar och tjejer", "manliga serier för killar", "manliga serier för tonårskillar" osv. Allt är strukturerat.

    Serierna innehåller dessutom extremt mycket erotik, och det är inte ovanligt att barn och unga tonåringar sexualiseras till tusen. Den japanska högstadieflickan är en allmänt erkänd sexsymbol i Japan, vilket avspeglas i deras serier. Här skojas det friskt om gamla gubbar som dreglar även högstadieflickor och trosorna blottas på löpande band under de korta kjolarna.

    En serie som översatts och sålts i Sverige är GTO (Great Teacher Onizuka). Vet i vad den handlar om? Jo, en kille som är 22-24 år (minns inte exakt) och som vill bli lärare för att kunna ragga tonårsflickor. Serien börjar med att han sätter sig under en trappa för att spana in trosorna på 15-16-åringarna som går uppför den. Vid ett senare tillfälle ger han sina kvinnliga elever smisk på rumpan med en pinne medan de är upphängda i rep.

    Love Hina är en annan serie som sålts i Sverige. Här formas ett harem av unga tonårstjejer runt en fjantig kille, och serierutorna är fulla av snusk, nakna rumpor och sexuella anspelningar.

    Är det denna kultur vi vill ha till Sverige som Yohio indirekt sprider med sin manga-look? För ni kan ge er på att manga och anime kommer bli mer populärt i kölvattnet av denna artist.

  • Svar på tråden Yohio och Japan
  • YTSHC
    Äldre 30 Mar 13:25
    #4
    Neko skrev 2013-03-30 13:20:01 följande:
    Det är redan populärt så jag vet inte om Yohio kommer att påverka det så mycket. Det finns negativa aspekter av alla kulturer och det finns mycket positivt med manga/animekulturen också. Och för att Yohio gillar vissa aspekter av japansk kultur behöver det inte betyda att han gillar alla.

    Visst finns det sexistiska drag i manga men det finns det även i amerikanska serier, de ser bara lite annorlunda ut och eftersom vi är mer vana vid amerikansk kultur så ser vi sexismen i japansk kultur mycket tydligare. Det betyder inte att det är mer av den.

    Visst är harem-manga populärt men det finns den motsatta varianten också där killar flockas runt en tjej, tex fushigi yuugi eller suzumiya haruhi för att nämna några. Finns säkert bättre exempel.

    Det kan också vara värt att nämna att Sverige är ett av de land som har mest våldtäkter medan Japan ett av de som har minst. Kanske fungerar skyltarna i tunnelbanan?

    När jag var i Japan så kände jag mig aldrig antastad och såg inte heller någon annan bli det. Man kunde lämna sin mobiltelefon på ett bord på ett cafe när man gick på toa utan att någon stal den till och med.
    Det beror på att man i Japan inte definierar våldtäkt på samma sätt som vi gör i Sverige. Hade man delat definitioner och fler förtryckta flickor vågat anmäla utan att känna skam inför familjen kan du ge dig på att Japan legat i världstoppen på våldtäkter - särskilt mot barn och tonåringar.

    Visual kei härstammar ju från manga! Manga har varit populärt i Japan sedan 70-talet, Visual kei dök upp på 80.talet... nuff said.

    Och ja, det finns en extrem sexism åt båda hållen, men gör det saken bättre? Är det bra att våra ungdomar läser serier med massor av snusk och sex, och där väldigt unga skolflickor (oftast) framställs som sexobjekt för äldre herrar?
  • YTSHC
    Äldre 30 Mar 13:43
    #6
    Neko skrev 2013-03-30 13:40:43 följande:
    Ditt första påstående vill jag gärna ha en källa på, annars låter det bara som din egen tolkning. Visst är det inte ovanligt i japan att tonåringar har sex med vuxna men det är ganska låg väg att gå till att påstå att det oftast är ofrivilligt. Att det skulle vara vanligt med våldtäkter mot barn (dvs 0-11 år) är något jag också vill ha en källa på, varför skulle det vara så?

    Som sagt, i manga finns allting och det kan lika gärna vara tvärtom, att skolpojkar är sexobjekt till lärarinnan... men huruvida sånt är bra att läsa för barn är ju en annan sak. Det finns ju fina kärlekshistorier också, de kan man ju läsa istället.
    Vänta nu, påstår du att sex med unga tonåringar är OK?!?!?! o_0

    Med tanke på ditt kattnamn kanske du själv är ett fan av Japan? Vill försvara din rätt till snuskiga pedofilserier och haremsexism.
  • YTSHC
    Äldre 31 Mar 07:39
    #23
    roffe skrev 2013-03-30 21:41:39 följande:
    Varför tar du upp serier för vuxna? Vem låter sina småbarn läsa om det? Man läser ju oftast serier som handlar om någon i samma ålder, så är ju de flesta barnböcker från Sverige oxå uppbyggda. 

    Jag vet inte om det är så hemskt att leva i Japan, jag känner flera som bott där och ingen blev diskriminerad mer där borta, än här hemma i Sverige. 

    Det där med skolflickor har ju samma sexuella status även i USA och andra länder där tonåringar har skoluniform på sina skolor.  

    Om manga och anime blir större i Sverige skulle jag bli glad, tänk om det kunde gå serier för vuxna på TV istället för Pokémon, Digimon och de andra barnprogrammen. Bakugan eller vad skiten heter :P  

    Ska vi förbjuda allt som kan vara skadligt i fel persons händer (vuxenmanga på barnens tv exempelvis) eller ska föräldrar börja ta sitt ansvar och bestämma vad som är lämpligt för barnen att se och sedan sätta gränser och förklara för barnen varför man inte ska se på folk som knullar med tentakler när man är 13 eller se på program för folk i 20-årsåldern när man är 9? Är det så svårt? Då kanske kanske kanske man inte ska sätta barn till världen, om man inte ens kan titta in i deras rum ibland och fråga vad dom tittar på. Eller titta tillsammans på nya program, läsa nya böcker ihop. Ni vet, sånt som inte innefattar fb och mobilen. 

    I Japan är det åldergränser på manga och anime.  
    Du vet väl att både GTO och Love Hina lästes av skolbarn i Sverige då det begav sig - båda fanns med i Manga Mania-tidningen som definitivt inte riktade sig till vuxna. Du vet väl också att det mesta av all manga i Sverige konsumeras på nätet (där man slipper betala för att läsa), och där är det fritt fram med vilken snusk som helst för vem som helst.

    I Japan finns det åldersgränser ja, men samtidigt visar de pedofilmanga som Kodomo no Jikan på tv! Visst, den visades typ klockan 20:00 på kvällen och var censurerad till viss del, men i alla fall. Dessutom är de inte alls lika strika mot våld och sex som vad vi är - One Piece till exempel visas som barn- och ungdomsprogram i Japan där karaktärer röker, tjejerna har jättebröst och där våldet innefattar blod och avrättningar. Det skulle ALDRIG få visas för barn i Sverige utan censur.

    Yohio får intresset för mangaskit att växa, det är ju klart som fan när han ser ut som en bishounen (vacker ung kille). Vill vi att våra barn växer upp med denna japanska skitkultur?!
  • YTSHC
    Äldre 31 Mar 09:18
    #25
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-03-31 08:54:57 följande:
    För det är bättre med den amerikanska kulturen? Men tyckte du det var jobbigt när du var i Japan? På vilket sätt?

    Sen har anime existerat i Sverige ganska länge.


    Ja, den amerikanska kulturen är sundare och betydligt mer lik vår svenska.

    Jag har bara varit i Japan en gång, och jag blev imponerad av deras artighet mot mig som utlänning. Men sedan fick jag reda på att de alltid är så mot utlänningar och att man som utböling extremt sällan blir "en av dem". Japaner är rasister. Inte alla förstås, men rasismen är en del av deras kultur. Det finns till och med affärer där utlänningar inte får komma in.

    Anime har funnits i Sverige länge ja, men Sailor Moon som visades på TV4 för många år sedan togs bort just eftersom det var för mycket våld och snusk. Pokémon som alla tror är så snällt har varit väldigt skandalomsusat flera gånger - det finns pedofilreferenser i den japanska versionen och även här i Sverige går tjejerna klädda i superkorta minikjolar eller jättekorta, tighta shorts - och de är tio år.

    Japan har en rasistisk pedofilkultur som jag och många med mig inte vill veta av i Sverige. Yohio sprider denna kultur, även om han gör det omedvetet.
  • YTSHC
    Äldre 1 Apr 17:16
    #34
    Hasami skrev 2013-03-31 19:13:34 följande:
    Som någon som varit väldigt insatt i både manga/anime och visual kei-scenen så kan jag garantera att dessa två inte har något som helst att göra med varandra, bortsett från att båda härstammar ifrån samma land. Ja, manga förekom innan Visual Kei. Betyder det att Visual Kei härstammar ifrån manga? Nej.

    TS säger att det finns perversa referenser i program som Sailor moon och Pokémon, och ja, till en liten del är det sant. Men tror du verkligen att barn snappar upp på sådant? Jag växte upp med båda programmen, men det enda som var viktigt i min värld just då var striderna mellan pokémon eller hur modig Sailor Moon var. Jag brydde mig inte det minsta ut hur långa kjolar karaktärerna hade. I äldre år läste jag också Love Hina, och även om det visas mycket trosor och bröst så är det för komikens skull. Det är ingen manga för små barn. Dessutom är själva huvudhistorien i den mangan väldigt söt - den nördiga killen letar efter sin barndomskärlek.

    Som tolvåring var det inte precis som om jag fick några signaler att det var så man skulle se ut eller bete sig när jag läste den mangan. Vad barn eller yngre tonåringar uppfattar av sådana serier beror helt på hur de är uppfostrade, inte serien i sig. Och, realistiskt sett; skulle en yngre tonåring dö av att se en tecknad bild på en rumpa? Nu pratar jag visserligen bara om en serie, men ändå. Mangagenren är hur bred som helst, det finns säkert hundra genres inom en genre till att börja med, så att det finns erotisk manga är väl ingenting att flippa ur för. Bättre att se på något tecknat än något verkligt, eller?
    LITEN del? I ett avsnitt av Pokémon finns det en gammal gubbe som stöter på Misty (hon som är 10 år och följer med Ash i början) när de är på en strand och säger, medan han stirrar på henne och är helt röd i ansiktet, "vi två skulle kunna ha kul om åtta år"! Senare i  samma avsnitt ställer samma Misty upp i en bikinitävling som arrangeras av gubben. Seriens regissör har till och sagt att man medvetet byter ut tjejen varje säsong av tv-serien för att ge pojkarna lite "eye candy". Ash är ju alltid kvar och Brock hängde med ända fram till Black/White-säsongen.

    Och i Sailor Moon är hjältinnan förälskad i en kille som är betydligt äldre än henne själv.
Svar på tråden Yohio och Japan