• Äldre 2 Apr 17:58
    11185 visningar
    20 svar
    20
    11185

    Vi som ska göra egen babybok!

    Jag planerar att göra ett eget babyalbum till min son som inte är ute ännu :P Problemet är dock att jag har ingen aning hur man scrapbookar och jag har ingen aning vad som är bäst och hållbarast i slutändan. Blir boken ett himla kladd om jag gör den själv så är det kanske inte så roligt att bläddra i som äldre :(

    Jag vill lära mig hur man gör från grunden, är det någon annan nybörjare som vill haka på eller något proffs som har tips, så visa gärna bilder på era scrapbooking album osv..

    Tack på förhand!

    första fråga, vad köper man för album? och bör jag dela upp (min graviditet och när barnet är ute - jag tror albumet kommer bli så jäkla tjockt annars...?)

  • Svar på tråden Vi som ska göra egen babybok!
  • Äldre 2 Apr 18:04
    #1
  • Äldre 2 Apr 18:12
    #2

    Jag är gärna på dig :D det där lät kul ! Vill göra så mycket saker som helst ensam :D

  • Äldre 2 Apr 18:17
    #3

    Sy och pyssla :D

  • Äldre 2 Apr 18:22
    #4
    Twinisar skrev 2013-04-02 18:17:53 följande:
    Sy och pyssla :D
    Nämen kul! en annan i babygruppen alltså!

    Jag fick min bok ifrån Goboken idag och jag började tveka för att den var så fin och så grundligt utförd, så jag kände nästan att hur gör jag nu :P
  • Äldre 2 Apr 18:25
    #5

    Haha jag tror jag gör rubbet från grunden :D

    Från goboken? Ska in och kika :D

  • 2013
    Äldre 2 Apr 18:25
    #6

    Pinterest är ett braforum för inspiration till gravidlayouter. Annars gillar jag att bläddra runt här: www.twopeasinabucket.com/gallery/projects/pregnancy-theme/

    Jag skulle rekommendera dig att köpa ett album där man sätter in varje sida för dig. Så får man mer frihet att skapa och så gör det inget om en sida blir fel. Då kan man bara låta bli att sätta in den i albumet.
    Den vanligaste storleken på album är 12x12, dvs 30,5x30,5 cm. jag gillar den storleken, det ger gott om plats till bilder och text.
    Jag har använt såna här album till gravidalbum: www.magdas.se/album--cloth-12x12-dring-cardinal-p-2175-c-162.aspx och såna här album till babyalbum: www.magdas.se/modern-album-powder-p-2276-c-162.aspx
    Båda albumen finns i flera färger men man får leta lite. Babyalbumen har jag klätt med tyg och det gick lätt och blev skitsnyggt. Och det är kul att ha album som passar min och barnets personlighet. Scrapbookinggrejer kan vara lite för prilliga för min smak. Jag gillar mer steampunk, grunge och punkrock.

    Tänk på att aldrig använda originalbilder. Skanna av ultraljudsbilderna och beställ fotokopior.

    Om du vill att albumen ska hålla och inte förstöras så ska du tänka på att använda syrafria produkter.
    För att fästa foton så rekommenderar jag Fotofix, små dubbelhäftande klistermärken. De fäster bra, men blir det fel går det att ta loss med lite försiktigt våld. Det har räddat många av mina projekt.

    Fotofix finns på panduro och de flesta scrapbooking-affärer.

    Som bas till scrapbookingsidor så använder man cardstock. Det finns i hur många färger som helst och med olika texturer. Jag handlar alltid papper på pappersbiten.se/butik/index.php&cPath=8&zenid=b71431ca054b574be13b60852d75a882
    Jag gillar deras sortiment och priser.
    Annars är en favoritaffär www,magdas.se

  • Äldre 2 Apr 18:26
    #7

    Ska göra mycket själv, ska bli kul :D sätta sin egna klang på prylarna :D

  • Äldre 2 Apr 18:30
    #8
    Twinisar skrev 2013-04-02 18:26:03 följande:
    Ska göra mycket själv, ska bli kul :D sätta sin egna klang på prylarna :D
  • Äldre 2 Apr 18:30
    #9

    Åh va och kolla :) den pärmliknande va smart :D

  • 2013
    Äldre 2 Apr 18:31
    #10

    Ett tips är att använda sig av skisser så att man kommer igång. Att utgå ifrån en färdig färgpalett kan också hjälpa när jag har fastnat.
    Skisser:
    veckansnyaskiss.blogspot.se/
    swescrapbook.blogspot.se/search/label/Skiss
    swescrapbook.blogg.se/category/skissutmaningar.html
    swescrapbook.blogg.se/category/skissutmaningar.html
    Färgkombinationer:
    swescrapbook.blogspot.se/search/label/F%C3%A4rgtema
    design-seeds.com/index.php/search/category/vintage

    Inboxa gärna om någon har frågor.

  • Äldre 2 Apr 18:37
    #11
    2013 skrev 2013-04-02 18:25:59 följande:
    Pinterest är ett braforum för inspiration till gravidlayouter. Annars gillar jag att bläddra runt här: www.twopeasinabucket.com/gallery/projects/pre.../

    Jag skulle rekommendera dig att köpa ett album där man sätter in varje sida för dig. Så får man mer frihet att skapa och så gör det inget om en sida blir fel. Då kan man bara låta bli att sätta in den i albumet.
    Den vanligaste storleken på album är 12x12, dvs 30,5x30,5 cm. jag gillar den storleken, det ger gott om plats till bilder och text.
    Jag har använt såna här album till gravidalbum: www.magdas.se/album--cloth-12x12-dring-cardin... och såna här album till babyalbum: www.magdas.se/modern-album-powder-p-2276-c-16...
    Båda albumen finns i flera färger men man får leta lite. Babyalbumen har jag klätt med tyg och det gick lätt och blev skitsnyggt. Och det är kul att ha album som passar min och barnets personlighet. Scrapbookinggrejer kan vara lite för prilliga för min smak. Jag gillar mer steampunk, grunge och punkrock.

    Tänk på att aldrig använda originalbilder. Skanna av ultraljudsbilderna och beställ fotokopior.

    Om du vill att albumen ska hålla och inte förstöras så ska du tänka på att använda syrafria produkter.
    För att fästa foton så rekommenderar jag Fotofix, små dubbelhäftande klistermärken. De fäster bra, men blir det fel går det att ta loss med lite försiktigt våld. Det har räddat många av mina projekt.

    Fotofix finns på panduro och de flesta scrapbooking-affärer.

    Som bas till scrapbookingsidor så använder man cardstock. Det finns i hur många färger som helst och med olika texturer. Jag handlar alltid papper på pappersbiten.se/butik/index.php?main_page=ind...
    Jag gillar deras sortiment och priser.
    Annars är en favoritaffär www,magdas.se
    Men tack så hemskt mycket för alla tips 2013. Nu när du säger det så känns det smartare att köpa en pärm liksom bara så kan man fylla på med egna sidor! Jag vill ha en rätt stor bok så att mycket får plats på varje sida så det lät som en bra storlek, tänkte också försöka göra fickor och liknande, men jag får kanske kolla på någon tutorial på youtube för det :)

    Hur många sidor ryms det i ett sådant album som du länkade till som nummer två?

    Är det hemskt dyrt att syssla med scrapbooking? jag tycker att så mycket av dessa små berlocker och klistermärken osv är dyrt..Eller finns det smartare sätt att hitta sånt?

    Jag får kanske gå in på närmaste typ Panduro och ställa lite frågor om tekniker och saker man använder tror jag. Hur viktigt är det att man har något att skära med, kan man inte bara köra på linjal och kniv/sax?
  • 2013
    Äldre 2 Apr 18:49
    #12
    Thaleya1 skrev 2013-04-02 18:37:48 följande:

    Hur många sidor ryms det i ett sådant album som du länkade till som nummer två?
    Båda albumen är lika stora och jag har som mest lyckats pressa in 30 platsfickor i ett album. Albumen kommer med 10 platsfickor och sen kan man köpa till extra i 10-pack.
    Thaleya1 skrev 2013-04-02 18:37:48 följande:
     
    Är det hemskt dyrt att syssla med scrapbooking? jag tycker att så mycket av dessa små berlocker och klistermärken osv är dyrt..Eller finns det smartare sätt att hitta sånt?

    Jag har lagt rätt mycket pengar på det, men för min del är det min huvudhobby. Man behöver inte lägga så mycket pengar om man inte vill.
    panduro är dock rätt dyrt så man ska inte köpa hela sitt grundlager därifrån.
    Små berlocker köper jag aldrig från panduro eller scrapbutiker för det är så dyrt där. Jag köper halsband från lindex på rea och plockar isär dom, det blir mycket billigare.
    Annars har tradera en stor avdelning för pyssel där man kan hitta mycket dekorationer som kostar mindre än i affär.
    Thaleya1 skrev 2013-04-02 18:37:48 följande:

    Jag får kanske gå in på närmaste typ Panduro och ställa lite frågor om tekniker och saker man använder tror jag. Hur viktigt är det att man har något att skära med, kan man inte bara köra på linjal och kniv/sax?
    Man kan absolut klara sig med linjal och en bra sax, men jag tycker att skärmaskinen är ovärderlig. Det blr snygga raka snitt och det går fort.
    Jag har en från fiskars: kristinasscrapbooking.se/visa_produkt.asp%E4rmaskin+%2D+Black+Titanium&id=4527&lang=sv
    Den fungerar bra och det är lätt att byta knivbladet när det är slött. Ett plus är att man kan köpa ett bigningsblad till så att man kan göra snygga vikningar om man gör kort också.

  • Äldre 2 Apr 19:00
    #14

    Massa paljetter och glitter :D

  • 2013
    Äldre 2 Apr 19:03
    #15
  • Äldre 3 Apr 00:34
    #16

    Å vilken bra tråd!!

  • Äldre 3 Apr 00:46
    #17

    Håller med, roligtråd med bra tips! Favoritar!

  • Äldre 3 Apr 00:58
    #18

    Favoritar!!! Behöver massa tips till kommande bebbens bok!

  • Äldre 3 Apr 15:43
    #19

    Man kan även använda "vanliga" ringpärmar och vita albumblad (de brukar vara ungefär 23x33cm) till att scrapbooka. Fördelen med det formatet är att de går in i en vanlig bokhylla, typ Ikeas Billy. Man kan använda 30,5x30,5 papper ändå, det är ju bara att skära ned dem till lämplig storlek. Det kommer också mer och mer papper i A4.

    Jag använder det systemet både till familjens och till mina fyra barns individuella album. Man kan välja att bara klistra in fotona som de är och skriva lite bredvid, sätta in grattiskort, små kuvert med hårlockar, eller att dekorera  hela sidan i mängder. Ibland har man ju inte tid att sitta och scrappa en eller två bilder i taget i 30,5x 30,5, och det är inte alltid man har massor att säga om varje bild eller så vill man sätta in mängder med bilder och då blir det formatet inte så praktiskt.

    Jag försöker att inte ha mer än 30-50 bilder som jag vill använda innan jag sätter in dem i albumen, och jag ser till att spara t.ex. grattiskort på ett speciellt ställe så att jag kan sätta in dem i samband med fotona från födelsedagen. På så vis håller jag albumen relativt uppdaterade och jag hamnar inte efter och börjar stressa.

    Jag scrappar också vanligt, men jag känner inga krav på att det måste dokumenteras och berättas i det formatet eftersom jag har det i de andra albumen.

Svar på tråden Vi som ska göra egen babybok!