• Äldre 3 Apr 20:44
    6376 visningar
    68 svar
    68
    6376

    Är vetenskap bättre än religion?

    Vetenskap är bättre än religion, därför att vetenskapen fungerar. Det går att konstruera en raket som kan flyga till månen med hjälp av vetenskapen - och det fungerar. Det går att forska fram mediciner som stoppar AIDS med vetenskap. Det går att utveckla bättre och bättre datorer med hjälp av vetenskapen. Vetenskap är ett verktyg som fungerar

    Religionen gör ingenting. Inga framsteg, inga upptäckter, ingenting. Religion fungerar inte.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är vetenskap bättre än religion?
  • Queeni­e70
    Äldre 3 Apr 21:19
    #1

    Det beror på vad man är ute efter. Är man ute efter en fantasivärld och tomma löften om en bättre tillvaro så är religion toppen.

  • Äldre 3 Apr 21:27
    #2

    Är man ute efter att känna sig lite bättre än alla andra och få moralisk rätt att ta deras land eller pengar eller fruar i Guds namn utan dåligt samvete så är också religion toppen.


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Äldre 3 Apr 21:34
    #3

    Vill man döda så många människor så effektivt som möjligt med minsta möjliga ansträngning är ju vetenskapen helt awsome.

  • Äldre 3 Apr 21:42
    #4
    Fagerlund skrev 2013-04-03 20:44:08 följande:
    Vetenskap är bättre än religion, därför att vetenskapen fungerar. Det går att konstruera en raket som kan flyga till månen med hjälp av vetenskapen - och det fungerar. Det går att forska fram mediciner som stoppar AIDS med vetenskap. Det går att utveckla bättre och bättre datorer med hjälp av vetenskapen. Vetenskap är ett verktyg som fungerar

    Religionen gör ingenting. Inga framsteg, inga upptäckter, ingenting. Religion fungerar inte.
    Jag röstade att vetenskap är bäst MEN, vetenskap kan inte hjälpa människor att hitta sig själva.. Tex alkoholister eller narkomaner som blir troende och slutar med en massa dumheter.    Själv är jag ateist men känner en hel del som blivit kristnaeller muslimer för att det har hjälpt dem att komma vidare med vissa saker i  livet. Något som forskning inte skulle hjälpa till med psykologiskt alltså
  • Äldre 3 Apr 21:45
    #5

    Behöver det ena utesluta det andra?

  • Äldre 3 Apr 21:46
    #6
    bodimit skrev 2013-04-03 21:42:53 följande:
    Jag röstade att vetenskap är bäst MEN, vetenskap kan inte hjälpa människor att hitta sig själva.. Tex alkoholister eller narkomaner som blir troende och slutar med en massa dumheter.    Själv är jag ateist men känner en hel del som blivit kristnaeller muslimer för att det har hjälpt dem att komma vidare med vissa saker i  livet. Något som forskning inte skulle hjälpa till med psykologiskt alltså
    Och all terapi som inte utförs på religiösa grunder utan enligt vetenskapligt framtagna (nåja) metoder är då verkningslös eller? Drömmer

    Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.
    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Äldre 3 Apr 21:56
    #7
    Sunshine811 skrev 2013-04-03 21:45:55 följande:
    Behöver det ena utesluta det andra?
    Ja. Många religioner motsäger direkt vetenskapen, och religionen har fel. 
  • Äldre 3 Apr 21:59
    #8
    Fagerlund skrev 2013-04-03 21:56:18 följande:
    Ja. Många religioner motsäger direkt vetenskapen, och religionen har fel. 
    Religionen tar också upp moral exempelvis, vilket vetenskapen inte berör, så trots att de på vissa (de flesta) punkter står direkt emot varandra tycker jag frågeställningen är en smula orättvist ställd.
  • Äldre 3 Apr 22:06
    #9
    Petrol skrev 2013-04-03 21:59:43 följande:
    Religionen tar också upp moral exempelvis, vilket vetenskapen inte berör, så trots att de på vissa (de flesta) punkter står direkt emot varandra tycker jag frågeställningen är en smula orättvist ställd.
    Jag har då läst en smula inom ämnet moralfilosofi, och anser nog att det finns en hel del att hämta där som bygger på vetenskapligt tänkande, inte minst vad gäller att vara konsekvent i etiska frågor.

    Att en fråga är problematisk innebär inte att man inte kan tillämpa elementära argumentationsregler på den. Om någon säger att man inte ska göra abort för att månen är grön så känns det fortfarande fullt relevant att underkänna det argumentet för de flesta som deltar i debatten, skulle jag tro.

    Att det sedan är jättesvårt att ha en moraliskt konsekvent hållning över hela linjen köttätande/aborter/eutanasi t. ex. är en annan femma.
    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Äldre 3 Apr 22:15
    #10
    Themis skrev 2013-04-03 22:06:31 följande:
    Jag har då läst en smula inom ämnet moralfilosofi, och anser nog att det finns en hel del att hämta där som bygger på vetenskapligt tänkande, inte minst vad gäller att vara konsekvent i etiska frågor.

    Att en fråga är problematisk innebär inte att man inte kan tillämpa elementära argumentationsregler på den. Om någon säger att man inte ska göra abort för att månen är grön så känns det fortfarande fullt relevant att underkänna det argumentet för de flesta som deltar i debatten, skulle jag tro.

    Att det sedan är jättesvårt att ha en moraliskt konsekvent hållning över hela linjen köttätande/aborter/eutanasi t. ex. är en annan femma.
    Jag tänker lite som så att man givetvis kan angripa området moral på ett vetenskapligt sätt, men däremot inte få bevisbara resultat eller göra förutsägelser i vetenskaplig mening.

    Jag ska dock fundera ytterligare på det hela imorgon tror jag och se om jag kommer någon vart då jag känner att jag står och stampar lite nu. Jag är dock tämligen säker på att jag inte skulle vilja ställa vetenskap och religion i en direkt konflikt, vilket tråden berör.

    :)
Svar på tråden Är vetenskap bättre än religion?