• Äldre 4 Apr 12:44
    7203 visningar
    17 svar
    17
    7203

    Mitt barn blir utfryst av en dagiskompis

    Mitt barn har en bästis på dagis sen hon var liten. Jag och föräldrarna har umgåtts privat ibland men då jag inte kunde acceptera deras uppfostringsmetoder (tvångmatade sina barn, nöp dem hårt i ansiktet, var manipulativa osv) är vi inte vänner längre. I samma veva har barnet inte velat leka med mitt barn. Givetvis helt okej att säga nej (barn gör väl så antar jag) och hon vill bara leka med andra. När min dotter leker med någon annan kommer hon och tar det barnet under armen och går ifrån min dotter (detta har jag sett själv). Hon blir så klart jätteledsen men vågar inte säga ifrån.
    Kan 6-åringar verkligen hålla på med såna här metoder?? Jag är helt paff.

    Detta har bara eskalerat och hon skriker numera i min dotters ansikte (5 cm ifrån) att hon inte vill vara med henne utan bara leka med dom andra. När min dotter ger henne en present (teckning el dyl river hon sönder den och slänger. Nu säger hon tydligen också att min dotter inte är bjuden på kalaset utan bara alla andra. Vi har båda här hemma sett situationer då detta barn betett sig på det sättet men blivit så förvånade att ingen av oss sagt något i situationen.

    Min dotter står kvar och sväljer allt och säger hur gärna hon vill bli kompis med henne igen. Försöker hela tiden få hennes uppmärksamhet och bekräftelse.

    Vad f*n gör man? Dagispersonalen kommer inte att säga att de ska hjälpa henne bli kompis med den andra igen och jag tror inte ens att de har sett situationer då hon är elak. De stora barnen sitter ofta för sig själva i ett annat rum där personalen inte befinner sig i.

  • Svar på tråden Mitt barn blir utfryst av en dagiskompis
  • Äldre 4 Apr 13:29
    #2

    Ja, helt rätt. Det är egentligen sjukt att jag inte gjort det, jag ville liksom inte se de där subtila småsakerna. Hade hon slagit dem ordentligt med knytnäven hade det varit annorlunda. Jag ångrar mig än idag.

  • Äldre 5 Apr 19:21
    #4
    RakPedagog skrev 2013-04-04 23:07:02 följande:
    Så i samma veva som du säger upp bekantskapen med föräldrarna till barnet, så säger det barnet upp bekantskapen med ditt barn?

    RakPedagog skrev 2013-04-04 23:07:02 följande:
    Så i samma veva som du säger upp bekantskapen med föräldrarna till barnet, så säger det barnet upp bekantskapen med ditt barn?

    Japp
  • Äldre 6 Apr 12:27
    #7

    Ni har så rätt! Men hur värjar man sitt barn från detta.Sånt hör kommer pågå hela livet. Suck

  • Äldre 6 Apr 12:57
    #9

    Vi pratar jättemycket om detta men hon känner verkligen kärlek för sin (fd) bästis och jag vill inte ta idrån henne det hon känner och köra över med att hon inte ska känna så. Gjorde det i början men hon sa att hon ändå tyckte om xx, för hon är ju min bästis. hon kan ju inte förstå varför hon inte vill vara med henne längre och varför hon ör så elak. Givetvis har jag berättat om liknande situationer som uppstått för mig men när det väl gäller så vågar hon inte utan blir bara ledsen.

  • Äldre 6 Apr 14:45
    #13
    Anonya skrev 2013-04-06 12:59:09 följande:
    Prata med dagispersonalen. Att de blir kompisar igen kanske inte går, men det är inte det viktiga målet heller, utan att de kan vara på samma ställe utan att det blir problem. Dvs att man inte tar kompisen av någon annan och går iväg, inte skriker rätt i ansiktet osv. 

    Anonya skrev 2013-04-06 12:59:09 följande:
    Prata med dagispersonalen. Att de blir kompisar igen kanske inte går, men det är inte det viktiga målet heller, utan att de kan vara på samma ställe utan att det blir problem. Dvs att man inte tar kompisen av någon annan och går iväg, inte skriker rätt i ansiktet osv. 

    Låter ju jättebra, du får mig att inse att jag ska gå in med inställningen att detta är personalens ansvar att ha koll på och hantera. Jag hade annars tänkt ta det med dem på ett annat plan, dvs kolla med dem om de märkt nåt. Dessa är så subtila saker att det är svårt att argumentera för tycker jag.
  • Äldre 6 Apr 14:46
    #14
    cosinus skrev 2013-04-06 13:53:31 följande:
    Det jag verkligen skulle se till, om möjligt, är att de inte hamnar i samma förskoleklass till hösten. Då det verkar troligt att föräldrarna på något sätt ligger bakom deras dotters agg mot din dotter tror jag tyvärr det är djäkligt svårt att komma bort ifrån. Även om dagis lyckas styra upp kommer det säkert tillbaka om tonen hemifrån är sådan. Så planera för framtiden och se till att sära på dem i skolan.

    cosinus skrev 2013-04-06 13:53:31 följande:
    Det jag verkligen skulle se till, om möjligt, är att de inte hamnar i samma förskoleklass till hösten. Då det verkar troligt att föräldrarna på något sätt ligger bakom deras dotters agg mot din dotter tror jag tyvärr det är djäkligt svårt att komma bort ifrån. Även om dagis lyckas styra upp kommer det säkert tillbaka om tonen hemifrån är sådan. Så planera för framtiden och se till att sära på dem i skolan.

    Det problemet är löst tack och lov! Min dotter säger också att det ska bli skönt att slippa henne. Men såna situationer kommer man tyvärr inte bort från..
  • Äldre 7 Apr 10:43
    #16
    iakttagare skrev 2013-04-06 15:00:39 följande:
    Det verkar komma hemifrån, kan vuxna, så kan barn.
    jag säger det samma, varför anmälde du inte dem för barnmisshandel? 

    Jag vågade inte. Vågade inte ens saga ifrån då. Jag var osäker, blev manipulerad osv. Ingen ursäkt men det var så det blev just då. Jag tror inte att det hade hänt något även vid polisanmälan, pga nypningar.
Svar på tråden Mitt barn blir utfryst av en dagiskompis