• Anonym

5-åring simulerar värk i benen?

Anonym skrev 2013-04-07 16:02:38 följande:

Förklara då hur man kan ha växtvärk när man slutat växa? 
    Växtvärk är en myt. Tro mig, jag vet. 
    Förstår du vad detta betyder:
    "Man vet inte vad som orsakar den" ?

OM du förstår vad där står förklara HUR jag ska kunna svara på din fråga:

Förklara dessa två saker först så ska du få din förklaring sen.
  • Anonym
    Törnrosa skrev 2013-04-07 16:06:27 följande:

Och jag vet att det finns, jag hade det när jag var barn och min son har haft mycket växtvärk, definitivt inget påhittat och kan göra väldigt ont. Men jag har aldrig hört om en vuxen med växtvärk, det finns ju andra orsaker till att man kan ha ont också.
    Jag minns det också och mina barns med. Tycker fö att jag minns den smärtan som mycket snarlik med den vid inflammerade benhinnor som jag hade som vuxen.
  • Anonym

Överrörlighet och Schlatters. Ingen som tänkt på det?

• Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 16:02:16 följande:
    Om hon har så ont så hon måste åka vagn från dagis och inte gå på aktiviteter så tvivlar jag på att hon kan dölja det isf.. 

Barn kan dölja smärta. Och jag tycker att det är elakt att luras. Det finns en eller flera orsaker till värken. Fysiska eller psykiska. Inget man ska larva sig med och leka doktor för att luras.
  • Anonym
    Den vita staden skrev 2013-04-07 16:14:24 följande:
    När du skrev detta kom jag att tänka på EDS med.

Precis, det finns några sjukdomar/diagnoser som ger värk, och det kan ta sin tid att få veta orsaken. Men man bör (tycker jag iaf) ta värk på allvar. Någon bakomliggande orsak finns. Många barn är överrörliga, och många vuxna känner inte heller till dessa diagnoser.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 16:17:28 följande:
    Äh.. ! Ibland har nöden ingen lag. De måste ju stoppa processen nånstans om det är så att hon luras juh ! Det är inte elakt om syftet är gott. Barnet mår ju knappast bra av att vara hypokondriker heller kan jag tro särskilt om hon inte vet annan väg att få uppmärksamheten på.

Dessutom VÄLDIGT bra att få veta som förälder vad som är vad. Att negga saken helt är däremot inte ok, för det är osynliggörande som är bra skadligt i den åldern.

Nej de kan inte det. ! En 5 åring som inte kan gå skulle då aldrig kunna dölja det ! 

Vi pratar om ont som fan i ben här inte om lite små krämpor  

Äh?? Jag har barn i min närhet som är överrörliga och har besvär. Fy för folk som inte tar barns smärta på allvar. Allt syns inte. Att bara vifta bort det.. Usch.
  • Anonym

Vill inte skrämma, bara uppmärksamma, men har flickan haft ett fästingbett? Jag känner ett barn som gick bort efter sviterna av borrelia från ett fästingbett. Barnets främsta symtom var ont i benen som senare utvecklades till att komma i nacken också. Det fanns också dagar med illamående. Det barnet hade varit på utredning många gånger och proverna visade inget annat än influensa (som inte var influensa).

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:12:44 följande:

Barn kan dölja smärta. Och jag tycker att det är elakt att luras. Det finns en eller flera orsaker till värken. Fysiska eller psykiska. Inget man ska larva sig med och leka doktor för att luras.
    MinaE menar inte att luras på det sättet utan att man faktiskt tar den på allvar. Genom att ge ett piller som barnet tror på kan man liusta ut om det är placebo eller inte. Det blir barnet hjälpt av i det långa loppet.
    Att göra det EN gång är inte samma sak som att alltid göra det, läs inte med glasögonen antingen/eller.

Det är många år sedan sockerpiller togs bort ur sortimentet (det fanns just för att placeboeffekten är så stark) och barnet blir inte hjälpt av att bli släpad till doktorn det första man gör och där får ett riktigt piller med riktigt läkemedel.

Om smärtan går över med fejktabletten får man fundera på vad barnet behöver, varför och hur man ska ge den det. Om fejkpillret inte hjälper beställer man tid på vårdcentralen.  Man leker inte dioktor, man försöker ta reda på det man kan göra själv som ansvarstagande förälder.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:02:38 följande:

Växtvärk är en myt. Tro mig, jag vet. 

Jag tror inte på dig. Jag tror heller inte på den som säger: tro mig, jag vet att Gud finns.

Haha!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:27:56 följande:
    MinaE menar inte att luras på det sättet utan att man faktiskt tar den på allvar. Genom att ge ett piller som barnet tror på kan man liusta ut om det är placebo eller inte. Det blir barnet hjälpt av i det långa loppet.

Att göra det EN gång är inte samma sak som att alltid göra det, läs inte med glasögonen antingen/eller.

Det är många år sedan sockerpiller togs bort ur sortimentet (det fanns just för att placeboeffekten är så stark) och barnet blir inte hjälpt av att bli släpad till doktorn det första man gör och där får ett riktigt piller med riktigt läkemedel.

Om smärtan går över med fejktabletten får man fundera på vad barnet behöver, varför och hur man ska ge den det. Om fejkpillret inte hjälper beställer man tid på vårdcentralen.  Man leker inte dioktor, man försöker ta reda på det man kan göra själv som ansvarstagande förälder.

Jag förstod precis vad som menades. Är man en ansvarstagande förälder så går man vidare inom vården, inte leker med sockerpiller.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?