• LFF

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

mteriksson skrev 2013-04-09 08:18:48 följande:
    Jag håller delvis med! Jag tycker att det är viktigt att skämma bort sina barn ibland. Om så en gång om året då dom fyller år.  Hon skulle säkert bli super glad!
    Och alla tonåringar är lite små tjuriga! Tillhör åldern. 

Att skämma bort barnen är en sak. Att barnen KRÄVER dyra presenter är en helt annan. Att dottern anser sig ha rätt till dyra saker för att mamman och nya mannen köper dyra saker till hemmet skulle inte direkt göra mig benägen att ge efter för att ge dyra presenter på födelsedagar och jul.

Hade dottern sagt att hon önskade sig en ny dator, bättre än skoldatorn men inte tjatat, inte krävt, inte ansett att hon ska ha dyra saker för att de köper hem saker till hemmet, ja då hade nog mamma varit mer benägen att ge dottern den efterlängtade datorn.
  • LFF
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 08:50:05 följande:
    TS säger själv att pengarna är inga problem. Läs snälla 

Nej, problemet är att dottern anser sig ha rätt till dyra presenter för att mamma fått, de har köpt hem saker till hushållet etc. För mig är det ett beteende som inte ska uppmuntras eller ges efter till.
  • LFF
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 08:58:03 följande:
    Vad är det för problem med det. Enligt dina andra inlägg ska man tala om för dottern var hennes plats är. Dvs hon ska inte tro att hon kan komma här och kräva. Jag håller inte med dig. Efter att ha läst alla TS inlägg så har jag en helt annan uppfattning än vad du har.

Jag skulle aldrig behandla mina barn på det sättet. TS skriver själv att 14-åringen är väluppfostrad och duktig. Det uppträdande hon har är tonårstrots. Vilket man får räkna med när man är tonårsförädler.

Läs lite pedagogik.... 

Det handlar inte om att "tala om var hennes plats är". Men man har fortfarande ingen rätt att kräva dyra saker, vare sig som barn eller som vuxen.
  • LFF

Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:12:32 följande:
    De har levt fattigt på CSN och bidrag (barnbidrag och underhåll) i 3,5 år. Tycker du att en 11-åring ska leva fattigt. Tycker du inte hon är värd en dator med "tryck" i nu när mamman uppenbarligen har råd?
    Nej, bara för att mamma har råd helt plötsligt så har inte dottern rätt att kräva fina, dyra saker. Men jag vet att det är tydligen så det är idag, att barn har rätt att kräva att ha det "alla andra har".

Och ja, jag har läst inlägg 160 och det spelar ingen roll i mina ögon. Mamman tycker det är för dyrt med 7000 för en dator och då får dottern rätta sig efter det. Punkt. Man får inte saker bara för att nån annan får det, man får inte dyra presenter bara för att familjen plötsligt har råd, man kan inte kräva dyra saker. Så är det.

Jag är uppvuxen med en ensamstående mamma där vi inte alltid haft det alltför rikt vare sig hos mamma eller pappa. Det har liksom aldrig funnits på kartan att börja kräva dyra saker bara för att vi fått det bättre i perioder.

Vad är att leva fattigt? Att man inte får den där dyra datorn? Eller den fina telefonen? Eller märkeskläderna? För mig är "Leva fattigt" att man har problem med att få pengarna att räcka till mat.
  • LFF
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:47:49 följande:
    Så ett barn ska inte utvecklas då menar du? En dator som går på 7K har en teknik som inte en dator har som går på 3K.

Vad har din uppväxt med TS dotters uppväxt att göra? 
    Det handlar om attityden till pengar. Man har inte rätt att kräva saker bara för att familjen helt plötsligt har råd. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Nej, självklart är det skillnad på teknik på datorer med olika pris. Men fortfarande, TS anser att det är dyrt med en dator för 7K och dottern anser att hon minsann ska få dyra saker eftersom mamman fått en dator av sin nya man och de köper hem saker till hushållet. TS har full rätt att säga nej till dottern och dottern har noll rätt att KRÄVA saker och ting.

Självklart ska man utvecklas som barn men man utvecklas inte mer för att man får massa dyra saker. Däremot så får man ofta noll begrepp om pengars värde om man får allt man kräver vilket brukar leda till en chock sen när man blir äldre.
  • LFF
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:55:36 följande:
    Det handlar om utveckling. Utveckling kostar. Hobbys kostar. Vad kostar det inte per år att rida, spela hockey, tennis, åka på fotbollsläger etc. Utrustning till hobbys.

Varför skulle inte teknik kunna vara en hobby. För att kunna använda teknik krävs en dator med tryck i och det kostar.

Och har man inte råd, anser att nåt är för dyrt etc som förälder, ja då får man som barn helt enkelt acceptera det. Det är ingen rättighet att ha en dyr dator, spela ishocke, rida etc. Dock är det många som verkar anse det. Man kan inte få allt man vill ha. Sånt är livet helt enkelt.

• LFF
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:59:25 följande:
    De har råd.
    Och mamman anser ändå att det är för dyrt. Eftersom mamman står för pengarna så är det mamman som bestämmer hur de ska användas.
  • LFF
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 10:02:39 följande:
    Ja, men de har råd. Det handlar inte om att de inte har råd.

Lägg därtill att dottern har levt fattigt sedan hon var 11 år. 

Ja, det är sånt som händer att man i perioder har mindre pengar. Det betyder fortfarande inte att man har rätt att kräva dyra saker när det sen kommer in mer pengar. Och vad är fattigt för dig? Att man inte har råd med det "alla andra har"? För mig är det att man har problem med att få pengarna att räcka till det nödvändigaste som mat, fasta kostnader etc.

Men vi kan vara överens om att vi inte ser saken på samma vis.
  • LFF
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 10:29:31 följande:
    Jag tycker du ska se till dotterns behov. Behöver hon en lite mer kraftfull speldator, kan det vara pengarna i sjön att köpa en för 4000 kr, been there done that,..vi köpte en dator för 3500, en laptop som sonen inte använde, utan han gick ändå och spelade på vår dator som är kraftfullare. Antingen kan man då göra så att barnet får överta ens egen bättre dator, om man själv klarar sig med en billig variant eller så köper man en dator för 4000 kr och barnet får nöja sig med den alt. så kapitulerar man och köper den dyrare. 
    Fast dottern behöver inte en speldator (TS har skrivit det i senare inlägg) utan en för skolarbeten. Skolan tillhandahåller datorer, TS dotters är för tillfället inne på service/lagning då den kraschat. Och vill man ha en speldator så är inte en laptop lämplig om man inte hostar upp femsiffrigt belopp (oftast), been there, done that (spelat själv).
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/